AAA AUTO: JAKIE AUTA NAJCZĘŚCIEJ WYBIERAJĄ SENIORZY? (RANKING)

Auto_dla_seniora

Kierowcy w podeszłym wieku zwracają uwagę na praktyczność, wygodę i łatwość użytkowania pojazdu, podczas gdy dla młodych kierowców kupujących samochód liczy się przede wszystkim jego wygląd i nowoczesne wyposażenie.

Zapominanie o roli standardowych systemów bezpieczeństwa w nabywanych samochodach czyni starsze osoby bardziej narażonymi na udział w wypadkach drogowych.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Z wiekiem czas reakcji na sytuację na drodze wydłuża się. Kierowcy po 65 roku życia jeżdżą często statystycznie z dużo niższą prędkością niż młodsi kierowcy, a kiedy przyjdzie do stresującej sytuacji – ich reakcja bywa nerwowa i zdarza się, że zapominają o istotnych elementach zachowania na drodze, jak na przykład sygnalizowaniu.

– Kierowca z wiekiem zmienia się. Stawia przede wszystkim na komfort, wygodę i łatwość prowadzenia pojazdu. Nie chce by cokolwiek go rozpraszało w czasie prowadzenia pojazdu. Dlatego też wybiera samochody proste w obsłudze, nie stanowiące technologicznej ‘fanaberii’ – powiedział Ken Scarratt, Dyrektor Generalny AAA AUTO w Polsce.

Potwierdzają to statystyki AAA AUTO, według których od początku 2015 roku seniorzy najczęściej wybierali Skodę w modelu hatchback, z manualną skrzynią biegów oraz małą pojemnością silnika. Ulubionymi kolorami aut dla seniorów są: srebrny (24,35 proc.), czarny (15,36 proc.) i niebieski (13,33 proc.).

TOP 10 AUTO – najlepiej sprzedające się samochody w AAA AUTO wśród kierowców po 65 roku życia:
1. Škoda Fabia – 4.93 proc.;
2. Ford Focus – 4.64 proc.;
3. Škoda Octavia – 4.06 proc.;
4. Opel Astra – 4.06 proc.;
5. Fiat Panda – 3.77 proc.;
6. Volkswagen Golf – 3.19 proc.;
7. Renault Clio – 2.90 proc.;
8. Toyota Yaris – 2.90 proc.;
9. Mercedes-Benz A – 2.32 proc.;
10. Ford Mondeo – 1.74 proc.

Elementy bezpieczeństwa wybierane przez seniorów (tak – nie)
– ESP (41.16 – 58,84 proc.);
– ABS (92.75 – 7.25 proc.);
– poduszki powietrzne (99.13 – 0.87 proc.).

– Większość kierowców po 65 roku życia kupuje nieco starsze auta używane, około dziesięcioletnich, z czego mniej niż 42% jest wyposażone w ESP. Podczas gdy brak dobrego systemu audio czy innych elementów z ponadpodstawowego wyposażenia nie jest tragedią, posiadanie samochodu bez podstawowych systemów bezpieczeństwa może mieć bezpośrednie przełożenie na ryzyko uczestnictwa w wypadkach drogowych. Teraz, gdy bez żadnych kłopotów można kupić w pełni wyposażony samochód na kredyt, zalecałbym nie oszczędzanie na tych elementach wyposażenia – powiedział Ken Scarratt, Dyrektor Generalny AAA AUTO w Polsce.

Od 1 lipca 2006 r. wszystkie nowe samochody osobowe oferowane w Polsce muszą mieć w wyposażeniu standardowym układ ABS. Poduszki powietrzne stają się także nieodłącznym elementem wyposażenia samochodu w świadomości kupujących. Niemniej jednak już ESP (elektroniczny program stabilizacji) nie jest aż tak oczywistą częścią wyposażenia pojazdów w Polsce. Jak wynika z danych Komendy Głównej Policji, w 2015 roku śmierć w wypadkach drogowych poniosło 835 osób powyżej 60-tego roku życia, a 7033 odniosło obrażenia. Ze statystyki wynika również, że 28,4 proc. ofiar śmiertelnych wypadków to osoby starsze.