AUDI TT: SPECJALNA EKSPOZYCJA W MUZEUM MARKI

Sonderausstellung im Audi museum mobile: Geschichte und Geschichten um den Audi TT

W 1995 roku Audi zaprezentowało przełomowy pojazd koncepcyjny: Audi TT. Na początku marca 2014, zadebiutowała trzecia generacja tego sportowego samochodu.

Poświęcona specjalnie Audi TT wystawa „State of the ArTT“, odtwarza historię auta i historie związane z tą ikony stylistyki. Od 2 kwietnia do 11 maja, w Audi museum mobile, można zobaczyć osiem wersji TT – zarówno tych seryjnych, jak i przeznaczonych dla sportów motorowych.


Zobacz także:
HISTORIA – OLDTIMERS


Radykalna stylistyka, ale połączona z walorami użytkowymi – tak brzmiała dewiza pierwszego Audi TT.

– Podstawowym, postawionym przed nami zadaniem, było stworzenie samochodu sportowego, ale takiego, którego można używać na co dzień – wspomina Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego, który wówczas był odpowiedzialny za prace rozwojowe Audi TT.

Niewielki zespół projektantów i inżynierów, w ciągu zaledwie kilku tygodni stworzył projekt pojazdu 2+2 o szerokich i wysokich ramionach, z mocno zarysowanymi wnękami kół, z zachodzącą na boki maską silnika i z wyrazistymi reflektorami. We wnętrzu obowiązywała zasada: tak dużo, ile to konieczne i tak mało, jak tylko możliwe. W ślad za koncepcyjnym samochodem Coupé zaprezentowanym w 1995 roku na targach we Frankfurcie i pojazdem Roadster pokazanym w tym samym roku na Tokyo Motor Show, w 1998 roku koncern z Ingolstadt przedstawił wersję produkcyjną Audi TT Coupé, a w 1999 roku Audi TT Roadster.

Kolejny eksponat na tej wyjątkowej wystawie to Audi TT drugiej generacji z roku 2006, które dzięki wydajnym silnikom i zespolonej, kompozytowej konstrukcji, miało jeszcze bardziej sportowy charakter. Status Audi TT jako ikony stylistyki potwierdzały wówczas m.in takie wyróżnienia jak „World Design Car of the Year“ z 2007 roku.

Podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu 2014, Audi zaprezentowało trzecią generację małego sportowca.

– Bardziej niż kiedykolwiek, nowe Audi TT jest teraz ambasadorem sportowego charakteru. Warto jednak spojrzeć na szereg nowości, które w nim znajdziemy. Dla przykładu na Virtual Cockpit, czyli na cyfrową tablicę rozdzielczą, którą zastąpiono tradycyjne okrągłe wskaźniki znajdujące się w zasięgu pola widzenia kierowcy – mówi Ulrich Hackenberg.

W Audi museum mobile można teraz po raz pierwszy w historii podziwiać trzy generacje Audi TT.

Przedstawiając teamy wyścigowe Audi TT-R czy Team Abt, „State of the ArTT“ nawiązuje również do sportu motorowego. Począwszy od roku 2000, model TT udowadniał swoje zalety samochodu wyścigowego w DTM (Deutsche Tourenwagen Masters), a w roku 2003 zdobył w nich mistrzowski tytuł. Kolejna gratka rodem z toru wyścigowego, to stworzone na zamówienie Audi TT RS. Pojazd, który inżynierowie Audi zbudowali specjalnie na sezon 2012 popularnych mistrzostw świata klasy VLN (niem. Veranstaltergemeinschaft Langstreckenmeisterschaft Nürburgring).

Za kamień milowy związany z testowaniem techniki zdalnego prowadzenia uchodzi Audi TTS „Pikes Peak“, przypominające z zewnątrz rajdowe Audi quattro, które przed ponad 25 laty w legendarnym rajdzie „Pikes Peak Hill Climb“ zapisało się na stałe na kartach historii sportu motorowego. Wystawiony egzemplarz nawiązuje do oryginalnego auta testowego z 2010 roku.

Ozdobą wystawy jest Audi TT ultra quattro concept. Inżynierowie konsekwentnie udoskonalali Audi Space Frame (ASF) i postawili na inteligentną kompozycję materiałów. Pojazd demonstracyjny z roku 2013, do 100 km/h przyspiesza w 4,2 sekundy. Stosunek mocy do masy wynosi 3,6 kg/KM, co plasuje go w gronie superszybkich samochodów sportowych.

Wystawa „State of the ArTT“ śledzi historię modelu TT aż do jego korzeni. NSU Quickly TT, motorower zaprojektowany z myślą o zafascynowanej sportem młodzieży, pojawił się na rynku pod tą nazwą już w 1959 roku. Sześć lat później przedstawiono z kolei NSU Prinz 1000 TT, produkowany w Neckarsulm kompaktowy samochód.

Oznaczenie modelu TT to bezpośrednie nawiązanie do Tourist Trophy, jednego z najstarszych i najtrudniejszych wyścigów motocyklowych świata. W latach 1953 i 1954, zespół NSU podczas wyścigów motocyklowych na wyspie Man, odniósł spektakularny sukces na swoich maszynach Rennmax i Rennfox, zdobywając nawet w 1954 czterokrotne zwycięstwo w klasie 250 cm3. NSU Rennfox, NSU Quickly TT i NSU Prinz 1000 TT, to kolejne elementy ekspozycji, dzięki którym poznać można historię modeli TT.