AUDI: URBAN FUTURE – PRZYSZŁOŚĆ RUCHU W MIEŚCIE

Centralnym punktem wielu projektów, w których uczestniczy Audi jest kwestia dalszego rozwoju światowych metropolii. Odpowiedź projektantów Audi w tej kwestii, to innowacyjne pojazdy i nowe pomysły.

Równocześnie, w ramach inicjatywy Audi Urban Future, swego rodzaju fabryki pomysłów koncernu, poszukuje się inteligentnych rozwiązań w celu wykreowania wizji mobilności miejskiej w przyszłości.

Już od lat, Audi dzięki swoim innowacyjnym pojazdom studyjnym wyznacza trendy wzornicze w branży motoryzacyjnej. Ich przykładem są dwa zaprezentowane niedawno pojazdy. Elektryczny rower Audi e-bike Wörthersee, z założenia skonstruowany jako jednoślad do uprawiania sportu oraz Audi Urban Concept Spyder, ultralekkie auto sportowe z napędem elektrycznym.

Nie ma znaczenia, czy pojazd jest jedno czy dwuśladowy – kompaktowa, pełna napięcia forma jest wspólna dla obu. Projektanci Audi systematycznie ją ulepszają i starają się wybiegać myślą wiele lat do przodu. W centrum ich zainteresowania znajdują się zawsze kluczowe dla Audi obszary: e-tron, ultra i connect, które mają również wpływ na stylistykę.

Mobilność jutra zmieni rolę samochodów. Zyskają one jeszcze więcej funkcji i inteligentnych rozwiązań technicznych, stając się „mobile device“, swoistym narzędziem służącym nam podczas przemieszczania się, połączonym oraz komunikującym się w inteligentny sposób z otoczeniem i innymi pojazdami. Stopniowo, nowe, lekkie i efektywne pojazdy staną się codziennością w wielkich miastach. Projektanci Audi w ramach niektórych przedsięwzięć ściśle współpracują ze studentami wzornictwa, aby od młodych, pełnych kreatywności ludzi dowiedzieć się, jak oni rozumieją świat futurystycznej mobilności, tak by potem móc przenieść tak zdobytą wiedzę na grunt zastosowań w samochodach marki Audi.

Zapoczątkowana przed ponad dwoma laty inicjatywa Audi Urban Future, to światowe forum, w którym uczestniczą eksperci reprezentujący różne kultury i dyscypliny. Architekci, socjologowie, urbaniści i badacze trendów, dyskutują tu o nowych rozwiązaniach dotyczących mobilności w gwałtownie rozrastających się metropoliach.

Ważnym elementem inicjatywy jest nagroda Audi Urban Future Award, którą Audi ufundowało w 2010 r. Nagrodę tę, wręczaną co dwa lata i stanowiącą najwyższą gratyfikację finansową w Niemczech, otrzymują laureaci konkursu w zakresie architektury. W tegorocznej edycji konkursu uczestniczy pięć międzynarodowych biur architektonicznych. Ich zadaniem jest stworzenie wizji architektonicznych dla regionów wokół metropolii, w których znajduje się ich siedziba. Są to CRIT (Mumbaj), Höweler & Yoon Architecture (Boston/Waszyngton), NODE Architecture & Urbanism (Delta Rzeki Perłowej), Superpool (Stambuł) i Urban-Think Tank (São Paulo).

W trakcie wspólnych badań i warsztatów, uczestnicy dyskutują nad podstawowymi założeniami konkursu i tworzą ich podwaliny. Podczas specjalnego spotkania na szczycie, tj. wielkiego sympozjum poświęconego problemowi wymiany wiedzy w sieci, jakie odbyło się w ramach programu imprez poprzedzających Międzynarodową Wystawę Motoryzacyjną IAA 2011, Audi zgromadziło za stołem obrad ekspertów z całego globu.

Audi Design

W przyszłości nie będzie istniał tylko jeden jedyny typ samochodu – formy mobilności będą różne. Dlatego projektanci Audi tworzą nowe koncepcje i kreatywne idee. Zasadniczo, kierują się wytyczną nowoczesnego sportowego charakteru pojazdów, który stanowi wyróżnik marki Audi.

Elektryczny rower sportowy Audi e-bike Wörthersee stanowi realizację koncepcji technicznej pojazdu jednośladowego. Wytycza granice możliwości marki w obszarach: „stylistyka“, „ultra“, „connect“ i „e-tron“. Showbike produkcji Audi to zaawansowany technicznie rower, wspomagany napędem elektrycznym, przeznaczony zarówno do uprawiania sportu jak i dla jazdy czysto rekreacyjnej. Pojazd Audi Urban concept Spyder, to z kolei ultralekkie auto sportowe z napędem elektrycznym.

Nowa rola, jaką samochód będzie odgrywał w społeczeństwie, stworzy w wielkich miastach wolną przestrzeń dla innych form indywidualnej mobilności. Na przykład dla smukłych, lekkich i efektywnych pojazdów z dwoma, trzema lub czterema kołami, dla wspomaganych napędem elektrycznym rowerów, deskorolek i quadów. Audi współpracuje m.in. z Wyższą Szkołą w Pforzheim, z Royal College of Art w Londonie czy z włoskimi uczelniami Politecnico di Milano oraz Scuola Politecnica di Design. Kreatywny, otwarty dialog, który projektanci Audi prowadzą tu ze studentami, przynosi korzyści obu stronom.

Audi Urban Concept Spyder

Samochód studyjny Audi Urban Concept Spyder, gwiazda Międzynarodowej Wystawy Motoryzacyjnej w 2011 r. we Frankfurcie, stanowi konkretną propozycję dla mobilności jutra. Przeznaczony jest dla nowoczesnego człowieka, który mieszka w aglomeracji miejskiej. Studyjny pojazd o napędzie wyłącznie elektrycznym, łączy w sobie elementy samochodu wyścigowego, roadstera i auta miejskiego.

Dzięki ultralekkiej konstrukcji stosowanej w samochodach Audi, jego ciężar to tylko 480 kg. Smukły korpus karoserii z sześciokątną, pojedynczą osłoną chłodnicy Singleframe z przodu auta, tworzy w połączeniu z konstrukcją aluminiową tzw. strukturę skorupową monocoque, wykonaną z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym. Pokrycie zewnętrzne karoserii wykonane jest w całości z CRP. Niskie, opadające ku tyłowi pasmo okien obiega przedział pasażerski z trzech stron.

Błotniki zaopatrzone w kierunkowskazy z pasmami diod, pokrywają ściśle oddzielone od reszty karoserii koła o średnicy 21 cali. Zawieszenia stanowią trójkątne wahacze poprzeczne, również wykonane z aluminium i CRP. Sprężyny i amortyzatory, podobnie jak w sporcie motorowym wykonano w technologii pushrod. Do hamowania służą cztery hamulce tarczowe.

Akumulator litowo-jonowy o poj. 7,1 kWh zamontowano w poprzek za siedzeniami. Oba silniki umiejscowione między tylnymi kołami generują łącznie moc 15 kW (20 KM) i moment obrotowy 47 Nm. Zasięg pojazdu w europejskim cyklu jazdy wynosi ponad 70 km. Urban Concept Spyder jest zwiastunem nowej, inteligentnej mobilności w wydaniu Audi.

Również koncepcja siedzeń w tym pojeździe wykracza poza przyjęte normy. Kabina oferuje miejsce dla dwóch osób siedzących obok siebie. Siedzenie kierowcy jest lekko przesunięte do przodu względem siedzenia pasażera.

Oba umieszczono nisko, jak w samochodach sportowych. Długie drzwi otwierają się w przód i w górę. Uchwyty przy słupkach A ułatwiają wsiadanie do pojazdu. Obok roadstera, Audi stworzyło też wersję coupé z dachem. Dach otwiera się przez przesunięcie do tyłu i może pozostać otwarty podczas jazdy.

Wszystkie elementy obsługi i materiały podporządkowano surowym zasadom lekkiej konstrukcji, dlatego też wywierają tak fascynujące wrażenie. Kolumna kierownicy jest całkowicie osłonięta. Wykonano ją z wytrzymałego profilu i posiada elegancką stylistykę. Zamontowano ją prawie poziomo, a jej ustawienie można regulować w szerokim zakresie. Mała, sześciokątna kierownica zaopatrzona jest w przyciski i klawisze do obsługi, w tym do wyboru programów pracy elektrycznego napędu. Na umieszczonym bezpośrednio przed kierowcą wyświetlaczu prezentowane są wszystkie ważne informacje.