AUTA W ABONAMENCIE NA KILOMETRY CZYLI RUSZA NOWY SALON

dostawcze8

Jeden abonament, a w nim pełna obsługa serwisowa. Bez kosztów OC i AC, przeglądów, a nawet opon. Leasing zyskał bardzo poważnego konkurenta oferującego samochód dostawczy w najmie.

W wirtualnym salonie carsmile przedsiębiorcy znajdą wiele modeli aut różnych marek. Dzięki stawce kilometrowej, abonament jest mniejszy, jeśli auto ma przerwę w pracy.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Twórcy carsmile, którym już udało się przekonać do aut w abonamencie pierwszych konsumentów, stawiają sobie kolejny cel – spopularyzować idę długoterminowego najmu w segmencie aut firmowych. Od dziś wirtualny salon carsmile powiększa się o nową sekcję – auta dostawcze do 3,5 tony.

Cały rynek pod jednym adresem

Docelowo przedsiębiorcy znajdą w jednym miejscu samochody większości marek, które oferują tego typu pojazdy. Będą to: Fiat, Ford, Iveco, Mercedes, Peugeot, Renault, Skoda, Toyota i Volkswagen. Już teraz carsmile udostępnia w abonamencie ponad 100 modeli aut ciężarowych do 3,5 tony w różnych wersjach nadwozia i wyposażenia.

Przekonanie przedsiębiorców do aut na abonament, jako alternatywy dla leasingu, to kolejne edukacyjne wyzwanie dla twórców carsmile – Łukasza Domańskiego i Michała Knittera. Leasing jest bowiem najczęściej wybieraną przez przedsiębiorców formą finansowania samochodów firmowych. W segmencie aut dostawczych do 3,5 tony, leasingiem finansowanych jest ok. 70 proc. pojazdów.

Popularność leasingu jest przede wszystkim efektem korzyści podatkowych, tj. możliwości zaliczenia raty leasingowej do kosztów uzyskania przychodu oraz możliwości odliczenia zawartego w racie podatku VAT. Plusem jest też uproszczony proces analizy kredytowej. Nie ma natomiast możliwości skrócenia umowy poniżej 2 lat.

Firmy leasingowe zwykle wymagają wkładu własnego. Poza tym konstrukcja produktu powoduje, że jedynym uzasadnionym ekonomicznie wariantem jest wykup auta po okresie umowy. Przepisy wymagają ponadto, aby umowa leasingowa została zawarta w formie papierowej.

Leasingobiorca, obok raty leasingowej, ponosi dodatkowe koszty użytkowania auta: koszt ubezpieczenia, przeglądów i serwisów, wymiany opon czy tzw. koszty utracone na wypadek awarii, kiedy auto nie pracuje i firma ponosi straty. Leasing jest bowiem formą finansowania, a nie użytkowania pojazdu.

Jeden abonament, zero problemów

Słabe strony leasingu to szansa dla carsmile. Abonament jest bowiem takim rozwiązaniem, w którym użytkownik nie ponosi dodatkowych kosztów ubezpieczenia, serwisów, a nawet opon.

– Mamy jeden abonament i nic więcej. Przedsiębiorca nie musi się o nic martwić. Nie zaskoczą go ani wysokie ubezpieczenie, ani drogie przeglądy, ani naprawy. Aby korzystać z samochodu wystarczy go zatankować – wyjaśnia Michał Knitter, wiceprezes i współtwórca carsmile.

W przypadku najmu, analogicznie, jak w leasingu, nie ma ograniczenia wartości samochodu do 20 tys. euro, warunkującej zaliczenie poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Jakie są koszty abonamentu w porównaniu z leasingiem? Prześledźmy to na przykładzie Fiata Ducato Maxi L3H2. Carsmile oferuje obie formy finansowania. Rata w najmie wyniesie 1 751 zł netto plus 17 groszy za kilometr przy umowie na 3 lata. Przy założeniu, że auto pokonuje miesięcznie 4 000 km, daje to łączny koszt na poziomie 2 431 zł netto miesięcznie.

Gdyby przedsiębiorca to samo auto kupił w leasingu, nie wnosząc wkładu własnego i zobowiązując się do wykupu pojazdu po 3 latach za 30 proc. jego wartości początkowej, rata wyniosłaby 1 969 zł netto. Auto wymagałoby jednak ubezpieczenia, serwisowania oraz zakupu i wymiany opon.

Miesięczny koszt z tego tytułu można szacować na ok. 1 013 zł netto, co daje łączne miesięczne obciążenie na poziomie 2 982 zł. W przypadku Fiata Ducato Maxi L3H2, leasing to opcja droższa aż o 550 zł netto miesięcznie (23 proc.). Po 3 latach konieczne byłoby ponadto zgromadzenie gotówki na wykup auta.

Nowy model użytkowania aut dostawczych

Ale nie tylko o koszty tutaj chodzi, ale również o wygodę i oszczędność czasu. Założeniem rozwiązania stworzonego przez carsmile jest bowiem pełna obsługa serwisowa wynajmowanych aut.

Dodatkowe korzyści z najmu to możliwość zawarcia umowy onlinowo, bez konieczności wizyty w salonie oraz elastyczne okresy – od roku do 5 lat. carsmile nie wymaga wkładu własnego. Po zakończeniu umowy, auto można po prostu oddać.

Dodatkową korzyścią dla przedsiębiorcy jest częściowe uzależnienie raty od przebiegu samochodu. Dzięki temu przedsiębiorca, który prowadzi biznes sezonowy, może obniżyć wysokość abonamentu w okresie, gdy biznes sezonowo zwalnia.

Pomiaru kilometrów dokonuje zainstalowane a aucie urządzenie GPS, które ma też wiele innych zastosowań. Przedsiębiorca może dzięki niemu nadzorować swoich pracowników, analizować ich styl jazdy i zużycie paliwa w firmowych samochodach.

– Przedsiębiorca powinien skupić się na swoim biznesie, a nie na umawianiu przeglądów czy wymianie opon. Gdy wykorzystuje w firmie kilka aut, takie czynności pochłaniają bardzo dużo czasu. Dlatego chcemy przejąć na siebie dbanie o stan techniczny auta i jego obsługę serwisową – podsumowuje Łukasz Domański, prezes carsmile.