AUTOMECHANIKA 2018: CZYSTE POWIETRZE ZA SPRAWĄ e-TROFIT

e-trofit1

ZF Aftermarket i firma inżynieryjna in-tech nawiązały strategiczną współpracę w celu znaczącego zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w miastach.

Głównym polem współpracy między firmami jest konwersja autobusów transportu publicznego wyposażonych w konwencjonalny napęd, na przyjazne dla środowiska pojazdy elektryczne.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

e-troFit to innowacyjna technologia pomostowa opracowana przez monachijską firmę in-tech, która umożliwia efektywną przeróbkę dotychczasowych silników wysokoprężnych na inteligentną i zrównoważoną alternatywę. ZF Aftermarket jako dostawca systemów zapewnia niezbędne komponenty do pojazdów oraz dostęp do swojej globalnej sieci warsztatów.

Helmut Ernst, dyrektora dywizji Aftermarketowej koncernu ZF, podkreślił, że technologia e-troFit pojawia się w odpowiednim momencie i stanowi idealne rozwiązanie pomostowe przygotowujące rynek na erę pojazdów napędzanych w pełni elektrycznie.

e-troFit Bus2

– Do roku 2025 rynki nie będą w stanie odpowiedzieć na zapotrzebowanie przy obecnym poziomie seryjnej produkcji pojazdów o napędzie w pełni elektrycznym. Jednak, biorąc pod uwagę wytyczne dotyczące ochrony środowiska, przerabianie pojazdów użytkowych z napędem konwencjonalnym na napęd elektryczny do tego czasu będzie doskonałym sposobem na wsparcie miast w procesie elektryfikacji transportu publicznego – powiedział Helmut Ernst.

Liczne badania pokazują, jak ważne jest wprowadzenie elektro- mobilności do publicznej komunikacji miejskiej. Przykładowo, „Clean Air” – federacja zrzeszająca dziewięć europejskich organizacji ekologicznych, ustaliła, że za znaczną część szkodliwej emisji w miastach odpowiadają autobusy transportu publicznego z silnikami wysokoprężnymi. Według ustaleń grupy projektowej, w niektórych miastach autobusy stanowią jedynie dwa procent wszystkich pojazdów, a produkują nawet 30 proc. szkodliwych substancji.

Prosta instalacja za sprawą CeTrax i AxTrax AVE

Dzięki obszernemu portfolio produktów i usług, koncern ZF zapewnia elektryfikację pojazdów użytkowych i odgrywa wiodącą rolę w opracowywaniu bezemisyjnych rozwiązań napędowych dla pojazdów miejskich o ograniczonym zasięgu. Elektryczny napęd centralny CeTrax opracowany specjalnie dla autobusów miejskich oraz elektryczna oś portalowa AxTrax AVE produkcji ZF to idealne rozwiązania, które przyspieszą rozwój lokalnej, ekologicznej komunikacji miejskiej.

– CeTrax można zainstalować w istniejącej platformie pojazdu bez konieczności dokonywania większych modyfikacji w obrębie podwozia, osi czy dyferencjału – mówi Helmut Ernst.

e-troFit Bus3

Przy maksymalnej mocy wynoszącej 300 kW i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 4 500 Nm CeTrax w niczym nie ustępuje napędowi konwencjonalnemu. Autobus przyspiesza łagodniej z miejsca, bez przerw w dostarczaniu momentu obrotowego, co jest bardziej komfortowe dla podróżujących w nim pasażerów. Dodatkowo, zwiększa się również komfort podróży za sprawą wyraźnego zmniejszenia wibracji podwozia i cichszej pracy napędu w porównaniu do silników konwencjonalnych. CeTrax można łączyć z osiami napędu bezpośredniego oraz konwencjonalnymi osiami niskopodłogowymi.

Dzięki temu nadaje się zarówno do autobusów nisko- wejściowych jak i autobusów niskopodłogowych we wszystkich rozmiarach. Dzięki uwzględnieniu całego układu przeniesienia napędu oraz innowacyjnej konstrukcji silnika elektrycznego o centralnym napędzie konstrukcji ZF, w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań oferuje niższą masę, wysoką wydajność i doskonały poziom sprawności. Dzięki zdolności pokonywania wzniesień nawet do 25%, wymagająca topografia miasta nie sprawia problemów nowemu napędowi elektrycznemu koncernu ZF.

Elektryczna oś portalowa AxTrax AVE nadaje się do różnych rodzajów napędów w autobusach miejskich – napędów hybrydowych, napędów w pełni elektrycznych z ogniwami paliwowymi lub bateriami czy też zasilanych z sieci trakcyjnej. Zwiększone wykorzystywanie odzyskiwanej energii z hamowania lub – w połączeniu z napędami hybrydowymi – stosowanie mniejszych silników spalinowych, przyczynia się do znacznego zmniejszenia zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji.

Możliwa jest nawet jazda bezemisyjna w mieście, po wyznaczonym buspasie. Dzięki temu wzrasta opłacalność i użyteczność transportu. Każde koło napędza kompaktowy, szybkoobrotowy, chłodzony cieczą elektryczny silnik asynchroniczny, co sprawia, że masa osi wraz ze zintegrowanymi napędami pozostaje niska. Maksymalna moc silnika wynosi 250 kW, a maksymalny moment obrotowy 22 000 Nm. Ponieważ nie potrzeba osobnego silnika ani wału przegubowego, zmniejsza się zapotrzebowanie na miejsce oraz masa pojazdu. Uzyskana w ten sposób przestrzeń umożliwia zastosowanie bardziej pojemnej baterii lub powiększenie przestrzeni pasażerskiej w celu przewożenia większej liczby osób.

e-troFit Bus4

Warto podkreślić, że zastosowanie AxTrax AVE nie wymaga specjalnych komponentów do kół, co pozwala na zastosowanie tradycyjnego połączenia opon i felg oraz standardowych hamulców tarczowych. Hamulce montuje się w tym samym, łatwym w konserwacji, położeniu co w przypadku standardowych osi.

– W ramach przeprowadzanych modyfikacji pojazdów wspólnie z firmą in-tech oferujemy rozwiązanie One Stop Shop. W tym celu koncern ZF dostarcza nie tylko odpowiednie produkty, takie jak CeTrax czy AxTrax AVE, ale przekazuje również niezbędną wiedzę specjalistyczną oraz udostępnia przestrzeń warsztatową. Jesteśmy partnerem handlowym i serwisowym dla firmy in-tech oraz naszych klientów – dodaje Helmut Ernst.

Szybka przeróbka zamiast długiego czekania

– Zakup autobusów z napędem elektrycznym dla wielu miast i gmin wiąże się z długim okresem oczekiwania i wysokimi kosztami. Technologia e-troFit to idealna alternatywa, która jest znacznie szybsza w zrealizacji. Potwierdzeniem tego jest przyznana niedawno „Niemiecka nagroda mobilności”. Dzięki dostępności wszystkich komponentów, przeróbka trwa zaledwie 4 tygodnie. Na nowy, w pełni elektryczny autobus przedsiębiorstwa transportowe muszą obecnie czekać co najmniej 16-18 miesięcy. Ponadto, nasza modyfikacja jest o połowę tańsza niż zakup nowego autobusu. Przez dziesięć lat eksploatacji autobus elektryczny pozwala zaoszczędzić 100 000 euro na samym paliwie. Korzyści dla klientów są więc oczywiste – komentuje Andreas Hager, dyrektor dywizji Smart Mobility w firmie in-tech

Potencjał zdobycia klientów jest bardzo duży, ponieważ można zmodyfikować wszystkie pojazdy użytkowe, które nie spełniają normy Euro 6. Obecnie uwaga skupia się głównie na autobusach zwykłych i przegubowych dużych producentów. W pierwszej kolejności na rynku niemieckim, a w dalszych krokach na kolejnych rynkach europejskich.

Technologia e-troFit to tylko jeden z wielu przykładów pokazujących, w jaki sposób ZF Aftermarket już dziś kształtuje mobilność przyszłości. Dzięki innowacyjnym technologiom i dostosowanym do potrzeb koncepcjom usług dział aftermarketowy koncernu ZF Friedrichshafen AG nadaje kierunek całej branży. Z obszernym portfolio produktów i usług koncernu będzie można zapoznać się w dniach do 15 września 2018 r. podczas targów Automechanika we Frankfurcie.