BAJA SZCZECINEK 2017: CIEKAWA RYWALIZACJA I NOWI LIDERZY RMPST

bsz-meta1

Rajd Baja Szczecinek, 6. runda Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych, Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych, Pucharu Polski w Rajdach Baja oraz 5. runda Dacia Duster Elf Cup (DDEC) przyniósł dużo emocji.

W klasyfikacji generalnej RMPST Marcin Łukaszewski z Magdaleną Duhanik wyprzedzili Krzysztofa Antończaka i Andrzeja Mańkowskiego. W RPPST wygrała załoga Jacek Soboń i Kacper Jeneralski. Świetnie jechały Dacie Duster.

sponsorenault


Zobacz także:

SPORT

DACIA DUSTER CUP 2017


 

Odcinki specjalne miały łącznie ponad 200 km, a rajd wprowadził nieco zmian w klasyfikacji mistrzostw Polski. Większość rajdowców znała charakterystykę próby Czarne. Duża część odcinka położona jest na rozległym, otwartym terenie poligonowym i ułożona w tzw. kaloryfer. Na trasie przejazdu nie zabrakło słynnej „hopy Kufla”. Marcin Łukaszewski odrywając się od ziemi miał… 147 km/h!

bsz-meta4

W klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych emocjonowaliśmy się pojedynkiem załóg walczących o tytuł mistrzowski: Marcin Łukaszewski wraz z Magdą Duhanik- Persson rywalizowali z Miroslavem Zapletalem (aktualny mistrz Polski i lider tegorocznych rozgrywek) pilotowanym przez Bartosza Momota.

Pojedynek rozstrzygnął… wał napędowy Hummera. Zazwyczaj niezawodne auto uległo awarii, która wyeliminowała Zapletala i Momota. Marcin i Magda bez problemów dowieźli zwycięstwo do mety. Dało im ono cenne punkty do klasyfikacji sezonu – wyszli na prowadzenie.

Startowaliśmy w tej okolicy dwa razy, ale… nie znaliśmy nawet odcinka w Czarnem, bo do tej pory jazdę kończyliśmy niemal tuż po starcie (najdalej dojechaliśmy do „hopy” w okolicy 11 kilometra). Odcinek Czarne okazał się bardzo fajny, szybki, zaś Okonek – kręty, techniczny, a ostatni przejazd – wymagający. Mieliśmy trochę trudności nawigacyjnych – podsumował rajd Marcin.

bsz-meta2

Ciekawie układała się rywalizacja w grupie T2 (auta zbliżone do seryjnych). Te załogi miały trochę kłopotów na przeprawie błotnej. Po zwycięstwo sięgnął stary „wyjadacz” – Grzegorz Szwagrzyk, tuż za nim na podium znalazł się Dariusz Kalisz, zaś na trzecim miejscu – Rebeka Jankowska. Robert Kufel skończył z karą, podobnie jak Klaudia Podkalicka.

Czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu i drugie w grupie TH zajęli Krzysztof Biegun i Tomasz Dołhan (RMF 4RACING Team).

Udało nam się dojechać do mety i jesteśmy na podium. Drugie miejsce w grupie TH to dla nas bardzo duży sukces. Jesteśmy również na czwartym miejscu w generalce, z czego bardzo się cieszymy – mówił po rajdzie Krzysztof Biegun.

bsz-meta3

– Ogólnie jesteśmy bardzo zadowoleni, choć rajd był naprawdę trudny, zwłaszcza nawigacyjnie. Ode mnie wymagało to dużej intensywności i pracy. Brakowało oznaczeń, strzałek, wskazówek i taśm na trasie. Musieliśmy bardzo uważać, aby nie pomylić drogi. Do ostatniego momentu byliśmy na 3. miejscu w generalce. Niestety wystający korzeń uszkodził nam tylną oponę i musieliśmy zmienić koło. To zajęło nam około trzech minut, a tylko dwie straciliśmy do naszych rywali – komentuje sobotnie zmagania Tomasz Dołhan.

Walkę w kategorii Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych zdominował zespół Jacek Soboń i Kacper

Uważam, że technika jazdy była szczególnie ważna podczas pokonywania odcinka Okonek. Okazał się trudny: kręty, wyboisty. Mimo dobrego opisu i tak łatwo było się zgubić, parę razy musieliśmy cofać. Chwilowo mieliśmy problem z silnikiem, dokładniej z systemem VTEC – jechaliśmy praktycznie z połową mocy – opowiadał Kacper.

bsz-meta5

W klasyfikacji końcowej cyklu RPPST aż roi się od pucharowych Dacii. Ciekawostka: na pierwszym przejeździe trudnej próby Okonek załoga Sznajder i Mroczek zajęła… drugą lokatę w klasyfikacji generalnej RPPST! Świetnie układała się współpraca zespołowa – członkowie teamu podpowiadali, jaki tor jazdy wybrać, żeby nie stać w błocie. Podczas drugiego przejazdu Okonka żadna z Dacii nie miała kłopotów z pokonaniem błota!

Nieco spokojniej jechali liderzy pucharu, czyli Krzysztof Wicentowicz i Bartłomiej Boba – nawet dalsze miejsce dawało im bowiem zwycięstwo w całym cyklu i tak właśnie się stało.

bsz-meta6

Poza autami rajd Baja Szczecinek gościł też motocyklistów, kierowców quadów i załogi pojazdów UTV, czyli Puchar Polski w Rajdach Baja. W gronie motocyklistów najlepszy okazał się Tomasz Dąbrowski. W kategorii Q2 na pierwszym miejscu rajd ukończyła Agata Stefaniak – mimo „mokrej” przygody na błotnej przeszkodzie, którą postanowiła ominąć chyba w najgłębszym miejscu. Silnie obsadzona kategoria Q4 (czyli quady z napędem 4×4) padła łupem Remigiusz Kusego, zaś w gronie UTV po zwycięstwo sięgnęli Marek Petters i Tomasz Kromski.