BEZPIECZNY KIEROWCA APELUJE: PODZIELMY SIĘ DROGĄ

ruch_dro.

Choć szkolenia w ramach „Bezpiecznego Kierowcy 2015” dobiegły końca, a uczestnicy czekają już na finałową rozgrywkę, to nie ustają działania na rzecz bezpieczeństwa.

Rusza kampania „Podzielmy się drogą”, która jest integralną częścią tegorocznej, wałbrzyskiej akcji.


Zobacz także:

MOTORYZACJA I PRAWO

DZIK JEST DZIKI – UWAŻAJ ŻEBY NIE KOSZTOWAŁ CIĘ 5000 ZŁOTYCH


 

– Na drodze dochodzi często do konfliktów między rowerzystami i kierowcami. Obie grupy nawzajem się nie tolerują, dyscyplinują a w skrajnych przypadkach linczują, jak miało to miejsce w łodzi pod koniec zeszłego roku, gdzie rowerzysta został śmiertelnie wepchnięty pod nadjeżdżający autobus. Najczęstszą przyczyną tych zachowań jest nieznajomość przepisów Ruchu Drogowego – zwraca uwagę Piotr Starczukowski.

Jednak podstawą prawidłowych relacji powinny być rozsądek, wzajemna życzliwość i respektowanie przepisów prawa. Jakie zatem mają przywileje rowerzyści, co im wolno i jakie spoczywają na nich obowiązki?

Rady Bezpiecznego Kierowcy:
1. Rowerzysta jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego, więc nie traktujmy go jak zła koniecznego.
2. Jeżeli nie wiesz, jak zachować się w stosunku do rowerzysty, to zawsze interpretuj sytuację na jego korzyść. Taka postawa uchroni cię przed łamaniem prawa, które najczęściej działa na korzyść słabszego na drodze czyli rowerzysty, ale również będzie wyrazem empatii, kultury i szacunku dla niczym nie chronionych, ciężko pracujących przy przejechaniu każdego kilometra rowerzystów.
3. Jeżeli nie widzisz ścieżki, a ma ona przejazd przez drogę, którą się poruszasz, to zatrzymaj się lub mocno zwolnij przecinając ją. Rowerzysta może w ciągu sekundy przejechać nawet 10-15 metrów.
4. Nie zapominaj o tym, że rowerzyści nie muszą mieć prawa jazdy, a często są osobami niepełnoletnimi.
5. Nigdy nie pouczaj i nie dyscyplinuj rowerzystów, bo to zadanie policji.
6. Rowerzysta jako nie chroniony uczestnik ruchu drogowego poniesie największe straty w razie zdarzenia na drodze. Jego potrącenie przy 50 km/h a czołowe zderzenie przy 30 km/h oznacza śmiertelne niebezpieczeństwo.
7. Najczęściej rower jest środkiem transportu, który jest wykorzystywany dla przyjemności lub szybkiego sprawnego przemieszczania się w zatłoczonych miastach, więc każdy rower na drodze to jedno auto mniej w korku.
8. Boimy się rowerzystów, bo nie wiadomo, z której strony nadjadą, więc musimy nauczyć się obserwować prawe lusterko, nawet kiedy wolno jedziemy prawym pasem lub chcemy skręcać w prawo.
9. Nie wyganiajmy jadącego po drodze rowerzysty na ścieżkę, bo nasza ocena sytuacji może być bardzo błędna. Mimo, iż widzimy ścieżkę rowerową, to ruch po niej może być z wielu przyczyn niemożliwy np. jednokierunkowy ruch rowerowy.

podz1

Grzechy rowerzystów według statystyk wypadków
1. Nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu – 711 wypadków.
2. Nieprawidłowo wykonywany manewr skrętu (zazwyczaj z prawej na lewą stronę drogi lub w lewo na skrzyżowaniu) – 218 wypadków.
3. Nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (rowerzyście nie wolno jeździć po przejściu) – 146 wypadków.

Obowiązki rowerzysty
1. Rowerzysta musi korzystać z drogi dla rowerów, jeżeli jest dostępna.
2. Po zmierzchu rower musi być oświetlony.
3. Rowerzysta nie może wjeżdżać na drogę ekspresową lub autostradę.
4. Rowerzysta jeżeli to możliwe, powinien poruszać się poboczem.

Jakie przywileje ma rowerzysta?
1. Ma pierwszeństwo przed skręcającym samochodem.
2. Ma prawo wyprzedzać z prawej strony.
3. Może jechać środkiem pasa przez skrzyżowanie.
4. Może przeciskać się w korku.
5. Czasem może jeździć po chodniku, zamiast po ulicy.
6. Może jeździć w słuchawkach.
7. Rowerzyści mogą jechać obok siebie.

Rowerzysta ma pierwszeństwo: kierowca skręcający w drogę poprzeczną musi pamiętać o obowiązku przepuszczenia rowerzysty, który przecina mu drogę (porusza się na wprost). W tym przypadku nie ma znaczenia, czy cyklista jedzie po ścieżce czy po chodniku. W przypadku zderzenia z rowerzystą, winnym zdarzenia będzie kierowca, ponieważ nie ustąpił pierwszeństwa.

Rowerzysta może przeciskać się w korku. Z punktu wiedzenia przepisów, o ile nie najeżdża na linię ciągłą i nie zahaczy o żadne auto – ma prawo tak się poruszać. Omijanie i wyprzedzanie pojazdu w ramach jednego pasa ruchu jest bowiem dozwolone. Taki sposób jazdy denerwuje wielu kierowców, ponieważ lawirujący między samochodami rowerzysta może nie zostać zauważony i potrącony. Winnym będzie w takiej sytuacji kierowca auta.

podz2

Rowerzysta może jechać po chodniku, jeśli: opiekuje się dzieckiem na rowerze (do lat 10); dozwolona prędkość na drodze jest większa niż 50 km/h, a chodnik ma co najmniej 2 m szerokości; warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła). Oznacza to, że nie zawsze musi tamować ruch na jezdni.

Rower poruszający się w nocy oraz w tunelu musi być oświetlony. Przepisy wymagają, aby rower był wyposażony w lampę z przodu (światło białe lub żółte) i z tyłu (światło czerwone) oraz czerwony odblask z tyłu. Przy normalnej widoczności w dzień światła nie muszą być włączone, a nawet zamontowane.

Rowerzysta może wyprzedzać wolno jadące pojazdy, także z ich prawej strony. Jeśli kierowca skręca w prawo i widzi jednoślad przy prawej krawędzi drogi, musi się zatrzymać i go przepuścić. To przywilej dla cyklistów, który obowiązuje od 2 lat, jednak wciąż budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Powód? Podczas wykonywania skrętu, można nie zauważyć cyklisty, a winnym zdarzenia będzie bezdyskusyjnie prowadzący samochód. Aby uniknąć niebezpiecznej sytuacji, przygotowując się do skrętu w prawo, warto zbliżyć się do krawężnika, aby uniemożliwić rowerzyście wyprzedzanie z prawej i tym samy ograniczyć ryzyko potrącenia go.

Rowerzyście nie wolno jeździć po przejściu. Ma obowiązek zsiąść z roweru i przeprowadzić go lub – jeśli chce jechać – poszukać przejazdu dla rowerów.

Rowerzysta musi korzystać z drogi lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza. Za nieprzestrzeganie tego przepisu grozi mandat w wysokości 50 zł.

Rowerzysta ma prawo jechać środkiem pasa przez skrzyżowanie, jeśli z danego pasa ruchu można opuścić skrzyżowanie przynajmniej w dwóch kierunkach. Ma to zmniejszać ryzyko wymuszenia na rowerzyście pierwszeństwa i poprawić jego widoczność.

Rowerzyści nie mogą korzystać z autostrady oraz drogi ekspresowej. Dotyczy to także przypadku poruszania się przez cyklistę jedynie pasem awaryjnym lub poboczem. Mandat za wjazd rowerem na drogę szybkiego ruchu wynosi 250 zł.

Rowerzyści mogą jechać obok siebie, Przepisy dopuszczają taką jazdę, gdy nie utrudnia to ruchu lub nie zagraża bezpieczeństwu. Ponieważ trudno zdefiniować utrudnianie ruchu, w praktyce rowerzyści mogą poruszać się obok siebie niemal zawsze. Z kolei kierowca chcący wyprzedzić cyklistów musi zachować od nich bezpieczny odstęp i pamiętać o zakazie najeżdżania na linię ciągłą.

Fot.: policja.pl