BMW – DAIMLER – FORD – VW: POROZUMIENIE W SPRAWIE SIECI ŁADOWANIA

ladowan-stac1

Grupa BMW, Daimler AG, Ford Motor Company oraz Grupy Volkswagen wraz z Audi i Porsche podpisały wstępne porozumienie na rzecz utworzenia w Europie sieci punktów ładowania o wysokiej mocy.

Firmą chcą w krótkim czasie znacząco zwiększyć liczbę stacji i umożliwić w ten sposób odbywanie długodystansowych podróży pojazdami elektrycznymi. Będzie to istotny krok w kierunku zwiększenia rynkowej akceptacji dla takich aut.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Planowana sieć stacji ultraszybkiego ładowania o wysokiej mocy, sięgającej 350 kW, pozwoli na znacznie szybsze ładowanie akumulatorów niż najmocniejsze ładowarki stosowane obecnie. Budowa infrastruktury ma ruszyć w 2017 r. Wstępnie zaplanowano uruchomienie około 400 punktów na terenie Europy. Do 2020 r. klienci mają zyskać dostęp do tysięcy stacji ładowania o wysokiej mocy.

Celem sieci otwartych punktów zlokalizowanych przy autostradach i głównych arteriach komunikacyjnych jest umożliwienie podróży dalekobieżnych, które do tej pory były poza zasięgiem większości kierowców aut elektrycznych. Sam proces ładowania ma zmienić się do tego stopnia, aby nie odbiegał wygodą od tankowania paliwa na konwencjonalnej stacji.

Sieć ma bazować na standardzie Combined Charging System (CCS). Planowana infrastruktura na nowy poziom wprowadzi możliwości obecnych technologii ładowania prądem zmiennym i stałym, umożliwiając szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 350 kW. Pojazdy elektryczne przystosowane do wykorzystania tej mocy będzie można – niezależnie od marki – naładować znacznie szybciej niż ich dzisiejsze odpowiedniki. Sieć ma obsługiwać wszystkie pojazdy zgodne ze standardem CSS, a tym samym ułatwić popularyzację aut na prąd w Europie.

– Sieć stacji ładowania o wysokiej mocy to dla kierowców kolejny mocny argument za przejściem na mobilność elektryczną – mówi Harald Krüger, prezes zarządu BMW AG.

– Przełom w elektromobilności wymaga dwóch rzeczy: dopracowanych pojazdów i rozbudowanej sieci punktów ładowania. Wraz z wprowadzeniem naszej nowej marki – EQ – rozpoczynamy elektryczną ofensywę produktową: do 2025 r. nasza oferta będzie obejmować więcej niż 10 całkowicie elektrycznych aut osobowych – mówi Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef oddziału Mercedes-Benz Cars.

– Niezawodna, ultraszybka infrastruktura ładowania stanowi ważny element masowej akceptacji klientów dla aut elektrycznych i ma potencjał, by zmienić możliwości, jakie zapewnia elektromobilność – mówi Mark Fields, prezes i dyrektor generalny Ford Motor Company.

– Chcemy stworzyć sieć, która umożliwi odbywanie dalekich podróży z ładowaniem pojazdu w trakcie przerwy na kawę – mówi Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG.

– Dwie rzeczy są dla nas decydujące: ultraszybkie ładowanie i właściwe rozmieszczenie stacji. Obie te kwestie pozwolą nam podróżować autem całkowicie elektrycznym tak samo jak samochodem z konwencjonalnym silnikiem spalinowym – mówi Oliver Blume.

Producenci samochodów zamierzają poczynić znaczne inwestycje w rozwój nowej sieci. Podkreślają w ten sposób swoją wiarę w przyszłość elektrycznej mobilności. Choć założyciele – Grupa BMW, Daimler AG, Ford Motor Company i Grupa Volkswagen – będą równorzędnymi partnerami w spółce joint venture, inni producenci samochodów będą zachęceni do przystąpienia do projektu i wzięcia udziału w tworzeniu wygodnych rozwiązań w zakresie ładowania dla nabywców pojazdów elektrycznych.

Ponadto, spółka joint venture pozostaje otwarta na współpracę z partnerami regionalnymi. Powstanie joint venture musi jeszcze poprzedzić podpisanie ostatecznych umów i zatwierdzenie w poszczególnych systemach prawnych.