BMW: NOWE 6 GRAND TURISMO – DYNAMICZNE I OSZCZĘDNE (FOTO)

Bmw_grant0

Światowa premiera nowego BMW serii 6 Gran Turismo miała miejsce we wrześniu na Międzynarodowym Salonie Samochodowym (IAA) we Frankfurcie. Na rynku pojawi się w listopadzie.

Na starcie oferowane będą trzy silniki z najnowszej generacji jednostek BMW Group. Od początku w dwóch wariantach modelowych dostępny będzie też inteligentny napęd na cztery koła BMW xDrive.


Zobacz także:

PREMIERY

ROZMAITOŚCI


 

Nowa serii 6 Gran Turismo łączy komfort podróżowania luksusowej limuzyny z estetyką coupé. Lekka konstrukcja oraz zastosowanie aluminium i wysokowytrzymałych stali w karoserii i komponentach układu jezdnego pozwoliły zmniejszyć masę średnio o 150 kg w stosunku do poprzedniego modelu. W połączeniu z optymalizacją właściwości aerodynamicznych, większą mocą i lepszą sprawnością nowych silników daje to jeszcze bardziej sportowe właściwości jezdne i wyższą wydajność.

Wyposażenie standardowe udoskonalonego układu jezdnego obejmuje pneumatyczne zawieszenie tylnej osi z automatyczną regulacją poziomu zawieszenia. Opcjonalnie oferowane jest zawieszenie pneumatyczne obu osi oraz dynamiczna kontrola amortyzatorów pozwalające jeszcze bardziej podnieść komfort jazdy. Opcja Executive Drive obejmuje również aktywną stabilizację przechyłów bocznych i oferowana jest w połączeniu ze zintegrowanym aktywnym układem kierowniczym.

 

Pneumatyczne zawieszenie obu osi umożliwia ręczne ustawianie wysokości zawieszenia. Do jazdy na nieutwardzonej nawierzchni lub na stromych podjazdach za naciśnięciem przycisku można zwiększyć prześwit o 20 mm. Przyciskiem można też obniżyć zawieszenie o 10 mm – w trybie Sport wybieranym przełącznikiem właściwości jezdnych oraz automatycznie po przekroczeniu prędkości 120 km/h. Wszystkie opcjonalne systemy regulacji układu jezdnego dostępne również w połączeniu z BMW xDrive.

Stylistyka

Wymiary auta to: długość 5091 mm, szerokość 1902 mm i wysokość 1538 mm. Klosze standardowych reflektorów diodowych sięgają aż do masywnej atrapy chłodnicy BMW. Charakterystyczna jest długa maska silnika, cofnięta kabina, rozstaw osi wynoszący 3070 mm, bezramkowe drzwi oraz wydłużona, sięgająca aż po tył powierzchnia szyb. Linia dachu jak w coupé płynnie łączy się z obniżonym o 64 mm tyłem auta. Mocnym akcentem są trójwymiarowo uformowane lampy tylne.

Aktywne klapy powietrza, zasłony powietrzne, skrzela i automatycznie wysuwany tylny spojler, pozwoliły obniżyć współczynnik oporu powietrza (Cx) do 0,25.

Wnętrze oferuje kokpit zorientowany na kierowcę oraz przestronność. Podwyższona pozycja siedzenia zapewnia lepszą widoczność. Nowa tylna kanapa, dzielona 40:20:40, oferuje trzy pełnowymiarowe miejsca siedzące i maksymalną swobodę nóg. Dzięki konsekwentnej optymalizacji mimo znacznie niższej linii dachu przestrzeń nad głową jest większa. Oferowane opcjonalnie elektrycznie regulowane fotele z tyłu umożliwiają ustawienie nachylenia oparcia przyciskiem.

 

Jednoczęściowa pokrywa bagażnika otwiera i zamyka się standardowo elektrycznie. Pojemność bagażnika, otwieranego i zamykanego elektrycznie, wynosi 610 l (po złożeniu siedzeń – 1800 l). Krawędź obniżono o 5 cm i znajduje się ona teraz na wysokości podłogi bagażnika. Oparcie kanapy tylnej dzielone w proporcjach 40:20:40 można odblokowywać elektrycznie przyciskiem w bagażniku.

Nowa generacja silników i skrzynia Steptronic

Silniki oferowane w nowym BMW serii 6 Gran Turismo wyposażone są w najnowszą technologię TwinPower Turbo i dostępne są standardowo z 8-stopniową skrzynią Steptronic. Motor benzynowy o pojemności 2,0 l osiąga moc 190 kW / 258 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm (przyspieszanie od 0 do 100 km/h w 6,3 sek; zużycie paliwa w cyklu mieszanym – 6,6-6,2 l/100 km; emisja CO2 152-142 g/km).

Sześciocylindrowy rzędowy silnik benzynowy o pojemności 3,0 l, mocy 250 kW / 340 KM i maksymalnym momencie obrotowym 450 Nm osiąga setkę w 5,4 sek, a 640i xDrive Gran Turismo – w 5,3 sek. (7,4-7,0 l oraz 8,2-7,7 l/100 km; 169-159 g/km i 187-177 g/km).

Również sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny o pojemności 3,0 l, mocy 195 kW / 265 KM i maksymalnym momencie obrotowym 620 Nm oferowany jest opcjonalnie z napędem na cztery koła. Nowe 630d przyspiesza do setki w 6,1 sek., a 630d xDrive – w 6,0 sek. (odpowiednio: 5,3-4,9 l/100 km; 139-129 g/km oraz 5,9-5,5 l/100 km; 154-144 g/km).

 

Systemy wspomagające kierowcę

Do sterowania funkcjami nawigacyjnymi, komunikacyjnymi, informacyjnymi i rozrywkowymi służy system, którego centralnym elementem jest iDrive z kontrolerem dotykowym na konsoli środkowej i monitorem pokładowym w postaci wolnostojącego ekranu (10,25 cala) z funkcją dotykową. Nowy samochód ma zmodernizowane sterowanie głosowe oraz sterowanie za pomocą gestów. Oferowany jest w nim też wyświetlacz BMW Head-Up nowej generacji.

Systemy wspomagające kierowcę wykorzystują do monitorowania otoczenia standardową stereokamerę oraz opcjonalnie również czujniki radarowe i ultradźwiękowe. Wyposażenie standardowe obejmuje ostrzeganie przed kolizją z poprzedzającym pojazdem i pieszymi z miejską funkcją hamowania, a opcjonalnie dostępny jest unowocześniony aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go działający przy prędkościach od 0 do 210 km/h.

Pracujący w tym samym zakresie prędkości asystent kierowania i toru jazdy to kolejny krok w kierunku automatyzacji jazdy. Rozpoznaje oznaczenia pasa ruchu i poprzedzające pojazdy oraz wspomaga kierowcę w prowadzeniu na rozpoznanym pasie. Również ostrzeganie przed zjechaniem z pasa ruchu, ostrzeganie przy zmianie pasa ruchu i asystent omijania podnoszą komfort i bezpieczeństwo jazdy poprzez korektę i wspomaganie prowadzenia. Ostrzeganie przed ruchem poprzecznym, ostrzeganie na skrzyżowaniach i ostrzeganie przed jazdą pod prąd zapobiegają potencjalnym niebezpiecznym sytuacjom. Oferowane jest też zdalne parkowanie.

Inteligentne skomunikowanie sprawia, że BMW Connected może na przykład wykorzystywać wpisy w kalendarzu na smartfonie do planowania tras, obliczać idealną godzinę wyjazdu na podstawie przesyłanych w czasie rzeczywistym danych o sytuacji na drogach albo przesyłać cele nawigacyjne do pojazdu. Oprócz bezprzewodowego połączenia przez Bluetooth istnieje również możliwość indukcyjnego ładowania smartfona.