CUPRA: KONCEPCYJNY FORMENTOR ZADEBIUTOWAŁ NA SZOSIE

seat-forme-1

Pierwszy zaprojektowany specjalnie dla marki CUPRA model zadebiutował na drodze i objechał półwysep, który był inspiracją dla projektantów pojazdu.

Przylądek Formentor nie tylko nazwą natchnął twórców samochodu – spektakularne krajobrazy i potęga żywiołów znalazły swoje odzwierciedlenie w projekcie nowego auta koncepcyjnego.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

“Miejsce spotkań wiatrów” to nazwa, którą mieszkańcy Majorki nadali przylądkowi Formentor. Na ten najbardziej wysunięty na północ kraniec wyspy prowadzi spektakularna przybrzeżna droga, otoczona klifami wznoszącymi się na ponad 300 metrów n.p.m. Kręta trasa prowadzi do latarni morskiej – Faro de Formentor – znajdującej się na samym krańcu przylądka.

seat-forme-2

Obserwując tam nowy model CUPRA można dostrzec, jak poszczególne elementy surowego krajobrazu stały się inspiracją dla twórców koncepcyjnego samochodu.

Rzeźbiony przez wiatr, malowany przez morze

Każdego dnia wiatr i fale kształtują strome klify przylądka Formentor. Ten zmieniający się krajobraz zainspirował projektanta nadwozia CUPRA, Alberto Torrecillasa, do stworzenia opływowej, ale bardzo wyrazistej sylwetki pojazdu.

seat-forme-3

– Wyrzeźbione przez wiatr skały zainspirowały mnie do zaprojektowania bocznych wypukłości Formentora, które wykazują dynamizm i poczucie ruchu samochodu, nawet podczas postoju – wyjaśnia Torrecillas.

Obserwując krystaliczne wody Morza Śródziemnego można zauważyć, że ich kolor zmienia się w zależności od kierunku wiatru. Północne podmuchy sprawiają, że turkusowa woda ciemnieje, szczególnie nad podwodnymi kanionami o głębokości nawet 60 metrów. Ta gra kolorów zainspirowała CUPRĘ do stworzenia unikatowej barwy Blue Petrol. Głęboki, prawie czarny, odcień matowego błękitu został zaprojektowany specjalnie na potrzeby tego koncepcyjnego modelu.

seat-forme-4

Prowadzony wśród klifów

Droga, która prowadzi do przylądka Formentor to labirynt zakrętów zbudowany przez włoskiego inżyniera Antonio Parettiego, jeszcze w latach trzydziestych XX wieku. Na jej końcu, 188 metrów n.p.m., usytuowana została latarnia morska.

Odległa lokalizacja i surowy teren sprawiły, że jej powstanie było jednym z największych wyzwań budowlanych na całych Balearach. Montaż 56-metrowej konstrukcji ukończono w 1863 roku. Dziś latarnia wyposażona jest w instalację fotowoltaiczną, która przekształca energię słoneczną w prąd. Korzystanie z najnowszych technologii to również wyznacznik modelu CUPRA Formentor, który napędzany jest wysokowydajnym silnikiem hybrydowym typu plug-in.

seat-forme-5