DELPHI: NOWA HYBRYDA DZIAŁAJĄCA NA NAPIĘCIU 48 VOLT

Delphi-honda1

Firma Delphi Automotive PLC (NYSE: DLPH), zaprezentowała rozwiązanie dla pojazdów hybrydowych działających na napięciu 48V, które dla producentów samochodów może okazać się punktem zwrotnym.

Pozwala bowiem na spełnienie wymagań dotyczących emisji, których wprowadzenie jest planowane w przyszłości, bez konieczności ograniczania osiągów, których zachowania domagają się klienci.


Zobacz także:

TECHNIKA

ROZMAITOŚCI


 

Firma potwierdziła, że współpracuje w dwoma globalnymi producentami samochodów i, że system może zostać wprowadzony do produkcji w ciągu najbliższych 18 miesięcy.

System został zaprezentowany na przykładzie samochodu Honda Civic, z silnikiem Diesla o pojemności 1,6 litra. Demonstracja miała miejsce podczas dorocznej prezentacji dla inwestorów. Technologia łagodnej hybrydy Delphi, działającej na napięciu 48V umożliwia „inteligentną” elektryfikację pojazdu. Dostosowana do potrzeb klienta architektura pojazdu maksymalizuje wykorzystanie 48-voltowych systemów elektrycznych, minimalizując przy tym wymagania w stosunku do silnika spalinowego. W efekcie uzyskuje się poprawę osiągów pojazdu przy jednoczesnym obniżeniu poziomów emisji CO2 o ponad 10 proc.

– To nie tylko znaczący krok naprzód na drodze do ponownego odkrycia architektury elektrycznej dla pojazdów wykorzystujących dwa rodzaje napięcia; to także triumf oprogramowania. Takie inteligentne podejście do zasilania pojazdu, jego okablowania i zarządzania danymi nie tylko pozwala na poprawienie ekonomiki spalania ale także pozwala uzyskać światowej klasy wrażenia z jazdy, poprzez dodatkowe zasilenie aktywnych systemów bezpieczeństwa i ulepszenie łączności w pojeździe – stwierdził Jeff Owens, Dyrektor ds. Technologii w Delphi.

To rozwiązanie pozwala producentom samochodów na wprowadzenie wielu, różnego rodzaju innowacyjnych rozwiązań, bez konieczności zwiększania pojemności silnika w celu uzyskania większej mocy. Ta technologia wykorzystuje to co inżynierowie nazywają „e-doładowaniem”, dla uzyskania większej zrywności pojazdu. W samochodzie demonstracyjnym Delphi uzyskano wzrost momentu obrotowego przy niskich obrotach średnio o 25 proc.

Według Owensa, Delphi będzie miało przewagę nad konkurencją jeśli chodzi o łagodne hybrydy działające na napięciu 48V, z uwagi na długą historię firmy w projektowaniu tego rodzaju systemów, własne oprogramowanie do sterowania pracą silnika oraz wiedzę i doświadczenie w dziedzinie architektury e/e.

– Kupujący będą wybierać łagodne hybrydy działające na napięciu 48V ponieważ będą się one charakteryzować lepszymi osiągami; a producenci samochodów będą je oferować do sprzedaży ponieważ to pomoże im spełnić wymagania ustalone przez przepisy określające dopuszczalne normy emisji – dodał Owens.

Według badań rynkowych IHS, w przemyśle samochodowym, w następnej dekadzie można się spodziewać poważnego przesunięcia w tym kierunku.

– W 2025 roku, jeden na 10 samochodów sprzedawanych na całym świecie będzie łagodną hybrydą działającą na napięciu 48V. Aby pokazać to w odpowiedniej perspektywie, należy powiedzieć, że będzie to 11 milionów jednostek rocznie – trzy razy więcej niż wolumen rocznej sprzedaży samochodów typu pick– up i ponad połowa przewidywanego rynku samochodów osobowych z silnikiem Diesla – stwierdził Owens.

Z punktu widzenia ochrony środowiska, takie oszczędności stwarzają ogromny potencjał. Szacuje się, że 11 milionów łagodnych hybryd działających na napięciu 48V pozwoli zredukować zużycie ropy o około 15 miliardów litrów przez okres użytkowania tej floty samochodów.

Według Departamentu Energii USA (DOE), wpływ, jaki dla bilansu CO2 będzie miało nie spalenie takiej ilości paliwa będzie równoważny skutkom, jakie miałaby nie wycięcie lasów o powierzchni stanu Nowy Jork lub całej Islandii. Natomiast jeśli chodzi o emisję gazów cieplarnianych, zaoszczędzenie takiej ilości paliwa będzie równoważne z zaoszczędzeniem 124 milionów baryłek ropy lub nie spaleniem 57 miliardów funtów węgla.