DETROIT 2018: NISSAN XMOTION ŁĄCZY TECHNOLOGIĘ ZE SZTUKĄ

nissan-koncepc1

Nowy samochód koncepcyjny Nissan Xmotion powstał na bazie historii crossoverów i SUV-ów marki, w tym również niedawno wprowadzonych modeli Kicks i Rogue Sport.

Model został zaprezentowany na styczniowych targach motoryzacyjnych 2018 North American International Auto Show.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

DETROIT 2018


 

Samochód ma cechy nawiązujące do tradycyjnego SUV-a: wysoką sylwetkę, funkcjonalne proporcje, masywne błotniki oraz felgi i opony przeznaczone do jazdy w każdym terenie. Xmotion („cross motion”), jak sama nazwa wskazuje, krzyżuje ze sobą japońską kulturę i tradycyjne rzemiosło z praktycznością w amerykańskim stylu i technologią nowej generacji – Nissan Intelligent Mobility.

nissan-koncepc2

Globalny zespół projektowy Nissana zajmujący się autem koncepcyjnym chciał wykorzystać japońskie dziedzictwo i estetykę Nissana, przygotowując się stworzenia nowego pojazdu, napędzanego przez autonomiczne technologie. Aby lepiej zrozumieć tradycyjne rzemiosło, ducha, techniki i materiały, które zostały zawarte w samochodzie, członkowie zespołu projektowego odwiedzali muzea rzemieślnicze, a nawet spędzali czas z mistrzami stolarstwa i rzeźbiarstwa specjalizującymi się w budowie sanktuariów i świątyń.

Design

Nadwozie Xmotiona charakteryzuje się odważnymi proporcjami. Natychmiast można rozpoznać charakterystyczne cechy stylu Nissana – wyrazistą osłonę chłodnicy, przód pojazdu oraz reflektory w kształcie bumerangu. Krata wlotu powietrza w kształcie litery „V” została jzmodernizowana: jest szersza, głębsza i bardziej wyrazista. Nowa konstrukcja zawiera poziome elementy zainspirowane japońską architekturą i wykonane w formie zdecydowanych kształtów, o głębokim węglowym kolorze i wykończeniu w wysokim połysku.

Stylistyka tylnych świateł została zainspirowana kumiko, japońską techniką misternego łączenia drewnianych elementów. Boczne linie w kształcie litery „U” podkreślają bryłę nadwozia, zapewniając jednocześnie wizualny przebieg sylwetki od przednich do tylnych błotników. Opony, opracowane we współpracy z firmą Michelin, umożliwiają kontynuację jazdy po przebiciu (ang. run- flat).

nissan-koncep4

Układ wnętrza „4+2”

Dzięki dużemu rozstawowi osi Xmotion proponuje rozmieszczenie pasażerów w konfiguracji „4+2”. Trzy rzędy pojedynczych siedzeń zapewniają przestrzeń dla dwóch osób, kolejnych dwóch osób oraz dwójki dzieci lub zwierząt w trzecim rzędzie. Aby zmieścić dodatkowy rząd siedzeń, Xmotion wyposażono w chowany „bagażnik dachowy”.

Inspiracją przy projektowaniu wnętrza był japoński krajobraz. Podłoga reprezentuje rzekę, a konsola środkowa pełni rolę mostu, łączącego przód i tył kabiny. Konsola, serce całego wnętrza, wykorzystuje jedną z wielu tradycyjnych japońskich technik łączenia drewna konstrukcyjnego, kanawa tsugi. Technika ciesielska, stosowana podczas budowy świątyń i sanktuariów, nie wymaga stosowania gwoździ ani kleju i słynie ze swojej wytrzymałości oraz trwałości.

Szczególną uwagę zwrócono na kształt słojów, fakturę, a nawet zapach naturalnego drewna, tak aby wygląd i odczucie sugerowały, że cały panel i konsola zostały wycięte z jednego japońskiego drzewa cedrowego. W ramach oszczędności zasobów, wygląd litego drewna otrzymano w wyniku zastosowania oryginalnego forniru, uzyskanego z jednego drzewa wyselekcjonowanego spośród lasów prefektury Yamagata w północnej Japonii.

nissan-koncepc3

Nawet zagłówki siedzeń zostały zainspirowane kunsztem stolarskim kumiko. Pasażerowie siedzący z tyłu mogą podziwiać inne wzory, gdy patrzą na zagłówek pod różnymi kątami. Zastosowano szkarłatno- czerwony lakier, który został opracowany z myślą o japońskiej kolorystyce. Na konsoli znajduje się przyrząd zwany „lewitującym asystentem”, który wykrywa ruch pasażerów. Wyposażono go w czujnik, aby skanować ruchy dłoni w celu obsługi systemu multimedialnego, jak również ogrzewania, wentylacji oraz klimatyzacji.

Kolory przeszłości i przyszłości

Zastosowane kolory łączą tradycję i nowoczesność. Na zewnątrz opracowano specjalny odcień srebrnego koloru, który przypomina pewter (cynołów), kowalny stop stosowany w Japonii do precyzyjnej i szczegółowej obróbki ręcznej. Oddaje on różne kształty i kontury nadwozia, a także kolorystykę i strukturę materiałów użytych w pokazywanym na salonie samochodowym NAIAS koncepcyjnym Xmotionie. Felgi mają strukturę sugerującą ręczne wykończenie metalu.

Wewnętrzne elementy konstrukcyjne, takie jak przednie i tylne dolne zderzaki, boczne progi i nadkola, są pokryte tkaniną z włókna węglowego wytwarzaną w dzielnicy Nishijin w Japonii. Paleta kolorystyczna obejmuje czerwony i biały – oraz odrobinę czerni, która symbolizuje nowoczesną technologię. Kolory wnętrza stopniowo przechodzą od bieli i szarości z drobnymi czarnymi akcentami z przodu do czerwieni z tyłu samochodu.

nissan-koncep5

Zamsz z nadrukiem i laserowymi wytłoczeniami jest chętnie stosowany w całym wnętrzu. Kolorystyka została zainspirowana pojęciem utsuroi lub „stopniowego przejścia” – z tradycyjnym mieszaniem czerwieni. Biel oznacza czystość, schludność i prostotę, natomiast szkarłatna czerwień dodaje przestrzeni, blasku, siły i energii.

Przyjazny graficzny interfejs i „Lewitujący koi”

Interfejs człowiek- maszyna (HMI) jest bardzo prosty. Na przykład przełączenie z trybu jazdy ProPILOT na ręczny tryb jazdy i vice versa można wykonać przy użyciu asystenta PD, który znajduje się na kontroli środkowej oraz na kierownicy. Koncepcyjny pojazd jest wyposażony w siedem ekranów. Trzy główne ekrany oraz skrajne: lewy i prawy, znajdują się na całej szerokości panelu oprzyrządowania. Na suficie i na ekranie konsoli środkowej znajduje się również „cyfrowe lusterko wewnętrzne”.

Ekrany oraz system multimedialny mogą być sterowane przy użyciu gestów oraz ruchów oczu. Intuicyjny system sterowania oraz poleceń głosowych umożliwia kierowcy skupienie się na prowadzeniu.

nissan-koncep6

Uruchomienie Xmotion jest możliwe po uwierzytelnieniu przy użyciu linii papilarnych. Gdy kierowca dotknie obszaru uwierzytelniania na górze konsoli, rozpoczyna się sekwencja otwierająca, która aktywuje wirtualnego, osobistego asystenta, wyglądem przypominającego japońską rybę koi.

Koi przeskakuje na główny ekran. Po nawiązaniu połączenia ze smartfonem kierowcy system nawigacji automatycznie rozpoznaje miejsce docelowe oraz inne przydatne informacje, takie jak warunki pogodowe, preferowaną muzykę oraz informacje dotyczące systemu pojazdu. System nawigacji rozpoznaje otaczające „informacje” podczas jazdy.

Na przykład w trybie autonomicznej jazdy, podczas zmiany pasów ruchu lub wyprzedzania innych pojazdów, wirtualny osobisty asystent odbierze inne ważne informacje dotyczące obiektów znajdujących się w pobliżu. Nowe auto wykorzystuje również system monitorowania z użyciem kamer zamiast tradycyjnych zewnętrznych lusterek i wyświetla obrazy oraz inne informacje na skrajnych ekranach. System wykrywa i monitoruje inne pojazdy wokół Xmotion.