DS 4 CROSSBACK: CIEKAWY, PRZYJAZNY, INDYWIDUALNY (PIERWSZA JAZDA)

ds4cr_1

Nowa marka DS rozwija się dynamicznie – wkrótce na rynku pojawią się nowe modele: DS4, DS4 Crossback oraz DS3. Pierwsze dwa różnią się, a jednocześnie uzupełniają wersją nadwozia.

Mieliśmy okazją odbycia pierwszych jazd samochodem, który swoja premierę miał w marcu br. na targach motoryzacyjnych Geneva International Motor Show 2016, a w salonach sprzedaży pojawi się na jesieni.


Zobacz także:

TESTY

DS 4 ORAZ DS 4 CROSSBACK


 

Nowy DS 4 – dynamiczny i wyrafinowany hatchback klasy premium i DS 4 Crossback, klasyczny i elegancki uterenowiony samochód różnią się wieloma elementami. Począwszy od zwiększonego o 30 mm prześwitu, poprzez duże czarne koła i typowe dla tego rodzaju aut elementy nadwozia (nakładki na nadkola i grill, spojler, relingi dachowe), na odmiennym przednim zderzaku z czarną dolną listwą skończywszy. Tymczasem w DS 4 elementy te występują w kolorze nadwozia lub chromu.

ds4cr_2

Panoramiczna przednia szyba zapewniająca doskonałą widoczność do góry (45°), a czarne obudowy lusterek bocznych, specjalne nakładki na progi i dywaniki – to kolejne wyróżniki wersji. DS 4 Crossback został zaprojektowany z myślą o użytkownikach poszukujących przygody, zarówno na ulicach miasta, jak i poza nim. Dzięki atrakcyjnej i wyrazistej kolorystyce (uwypuklonej przez lakier Orange Tourmaline), stanowi ciekawą alternatywę dla klasycznych aut z tego segmentu.

W modelu warto zwrócić uwagę na nowy, charakterystyczny dla marki układ świateł LED Vision (dostępny także w DS 3 i DS 5). Reflektory łączą technologię diod LED i lamp ksenonowych (35 W, z modułem doświetlania zakrętów) z nowymi, sekwencyjnymi kierunkowskazami z diodami LED. Dopracowane z iście jubilerską precyzją reflektory stanowią ważny element stylistyki przodu, a jednocześnie zapewniają wysokiej jakości wiązkę światła. Łącznie, razem ze światłami przeciwmgielnymi LED z funkcją doświetlania zakrętów, z przodu zainstalowano 84 moduły diod LED.

Wnętrze pojazdu jest eleganckie, jak na pojazd klasy premium przystało. Materiały i wykończenia, różnego rodzaju wstawki podkreślają indywidualizm kabiny oraz oczywiście prowadzącego i pasażerów. Model oferuje aż trzy rodzaje skóry, m.in. Nappa i skórę semianilinową. Fotele z przeszyciami są wygodne. I choć nie przejechaliśmy samochodem zbyt wielu kilometrów, to jednak odczuwa się kompromis pomiędzy ich komfortem, a trzymaniem na krętej, mazurskiej drogach. Crossback charakteryzuje się wyżej umieszczonym miejscem kierowcy, co zapewnia lepszą widoczność i ułatwia jazdę w zróżnicowanym terenie.

ds4cr_3

Zarówno deska rozdzielcza, jak i płaty przednich oraz tylnych drzwi są w całości pokryte ręcznie szytą skórą Nappa. Jak się dowiedzieliśmy – sama tylko deska rozdzielcza ze względu na swój kształt wymaga ośmiu godzin pracy rymarza…

Kierownica, wyposażona oczywiście w system przycisków, jest poręczna, a dolna wstawka aluminiowa dodaje jej elegancji. Przełączniki umiejscowiono intuicyjnie, zegary posiadają nietuzinkowe podświetlenie. Drążek skrzyni biegów łatwo “wchodzi w dłoń”, niezależnie od pozycji (wysunięcia) fotela.

DS 4 jest pierwszym modelem grupy PSA, który jest wyposażony w protokół CarPlay i kompatybilny z najnowszymi urządzeniami iPhone firmy Apple. Nowy kolorowy tablet dotykowy o przekątnej 7″ i interfejs HMI umożliwiają dostęp do informacji. Dzięki ekranowi można było zrezygnować z aż z 12 przełączników na desce rozdzielczej instalowanych we wcześniejszych generacjach. Pozwala też na korzystanie z usługi New Mirror Screen, tj. wyświetlania ekranu smartfona (Androida oraz iOS) na dotykowym tablecie. Auto proponuje także redagowanie wiadomości SMS za pomocą funkcji rozpoznania głosu.

ds4cr_4

Pojazd posiada wszystkie stosowane dziś rozwiązania technologiczne, wspomagające kierowcę i ułatwiające jazdę i bezpieczeństwo. System ADML dostępu i uruchamiania silnika bez kluczyka jest oczywiście bardzo wygodny. Siedzenie kierowcy i pasażera było wyposażone w funkcje masażu.

Dostępna jest system Intelligent Traction Control, wspomagający prowadzenie i zapewniający optymalną regulację układu zapobiegającego poślizgowi kół przednich na nawierzchni o słabej przyczepności. Ułatwia to ruszanie z miejsca, zwłaszcza na zaśnieżonych drogach, i poprawia właściwości trakcyjne samochodu przy wychodzeniu z zakrętów.

DS 4 Crossback oferowany będzie z czterema silnikami: dwoma benzynowymi i dwoma silnikami wysokoprężnymi. Dzięki tej ofercie moc ulega zwiększeniu i będzie się mieścić w przedziale od 120 do 210 KM. Wzrasta również moment obrotowy, który będzie się wahał od 230 do 400 Nm, a zużycie paliwa zdecydowanie maleje (od 3,7 do 5,9 l na 100 km).

ds4cr_5

PODSUMOWANIE

DS 4 Crossback jest ciekawą ofertą dla osób o silnym charakterze i indywidualistów. Charakter wnętrza można dopasować do własnych preferencji dzięki licznym możliwościom jego personalizacji. Dla kierowcy jest istotne, że fotele są funkcjonalne (oferujące dodatkowe atuty), dobrze trzymają ciało w zakrętach, a siedziska posiadają odpowiednią długość. Wygodna kierownica nie ogranicza widoczności zegarów. Z kolei ekran bezdotykowy ogranicza ilość przełączników do minimum, a przyciski na kole umożliwiają uruchamianie funkcji bez potrzeby odrywania od niego rąk.

DS 4 Crossbeck ma wymiary: długość 4,28 m, szerokość 1,81 m, a wysokość 1,54 m. Pojemność bagażnika wynosi ponad 370 litrów.

Możliwości terenowe sprawdzaliśmy na jednym z szutrowych odcinków specjalnych Rajdu Polski, rundy Mistrzostw Świata. Trasa była dość równa, choć ostatnie opady śniegu i deszczu spowodowały, że kawałkami stawała się grząska. Mimo, że model dysponuje jedynie napędem na jedna oś, to jednak bez trudu pokonaliśmy piaszczysty odcinek. Nierówności nie spowodowały większego spadku komfortu jazdy, mimo braku posiadania przystosowanych do poruszania się w takich warunkach opon.

ds4cr_6

Z kolei na krętych mazurskich asfaltach pojazd także spisywał się świetnie – zawieszenie jest stosunkowo miękkie, ale na zakrętach “trzyma” dobrze – auto nie wykazywało specjalnych do nad- i podsterowności.

Silnik Diesla BlueHDi 180 S&S EAT6, w który wyposażony było nasze auto testowe, połączony został z nową automatyczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach (EAT6). Zapewnia on najwyższy poziom osiągów, ale też i wydajności energetycznej: według danych fabrycznych średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 4,3 l/100 km, a emisja CO2 – 135 g/km emisji. Moment obrotowy 400 Nm gwarantuje świetna elastyczność. Skrzynia biegów ma niewielkie opóźnienie, ale można nauczyć się nia operowac optymalnie.

Ceny nowego modelu DS 4 Crossback można znaleźć w tym artykule.

ds4cr_7