ELEKTRYCZNE CIĘŻARÓWKI eACTROS PO UDANYCH TESTACH

mercedes-eactros1

Mercedes- Benz eActros czyli elektryczny samochód ciężarowy już od ponad roku jest testowany na drogach. Poczynając od jesieni 2018, w Niemczech i Szwajcarii jeździ dziesięć 18- i 25-tonowych pojazdów.

Analizując dane z dziesiątków tysięcy kilometrów przejechanych przez klientów, ale również dzięki ścisłemu kontaktowi z kierowcami, dyspozytorami i menedżerami flot, specjaliści sporo się dowiedzieli.


Zobacz relacje:

ECO

UŻYTKOWE


 

A wiedza ta zostanie bezpośrednio spożytkowana w udoskonalaniu eActrosa, którego pierwszy egzemplarz seryjny ma zjechać z taśmy w roku 2021. Zwrotne informacje nadsyłane przez klientów, jak i wyniki testów dowodzą, że już dziś ciężki transport dystrybucyjny przy użyciu nowych pojazdów firmy może być cichy i lokalnie bezemisyjny.

mercedes-eactros2

Dział pojazdów ciężarowych Mercedes- Benz dokonał wstępnego bilansu swoich dokonań w zakresie „floty innowacyjnej”. Teraz około dziesięciu następnych klientów ma otrzymać wersję eActrosa z pierwszej fazy rozwoju, w celu jej wypróbowania przez około roku.

Szereg wniosków z próbnej eksploatacji

Praktyczna eksploatacja wykazała między innymi, że oceniany na 200 kilometrów zasięg eActrosa okazał się realistyczny – niezależnie od obciążenia użytkowego, przebiegu trasy czy topografii. W ruchu miejskim, na autostradach i drogach lokalnych nowe auto ani trochę nie ustępuje konwencjonalnej ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym pod względem momentu obrotowego i mocy.

Zarówno chłodzenie przewożonego ładunku, jak i klimatyzacja (jedno i drugie zasilane elektrycznie) działały bez zarzutu podczas ekstremalnego lata 2019 oraz w warunkach zimowych. Kierowcy chwalili świetną dostępność momentu obrotowego w całym zakresie prędkości. Wskazywali również na to, że pojazd jedzie cicho, i że prowadzi się go przyjemnie i spokojnie. Co istotne, jeżdżąc przewidująco można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację, tj. hamowanie silnikiem. Rzadko używa się wtedy pedału hamulca.

mercedes-eactros3

Zastosowanie eActrosa w rozmaitych branżach

Wszyscy klienci testujący „flotę innowacyjną” używają eActrosów do zadań, które normalnie wykonywaliby pojazdami z konwencjonalnym napędem wysokoprężnym – w rozmaitych branżach i kategoriach. Spektrum przewozowe sięga tu od żywności po materiały budowlane i konstrukcyjne. Testowane są zabudowy chłodnicze, kontenerowe, silosowe i plandekowe. A oto klienci uczestniczący w pierwszej fazie rozwoju „floty innowacyjnej”:

eActros: bezemisyjna alternatywa w transporcie

eActros jest zbudowany na ramie Actrosa Mercedes- Benz. Poza tym jednak architektura tego pojazdu została całkowicie dostosowana do napędu elektrycznego i charakteryzuje się wysokim udziałem specjalnych części. Napęd zapewniają dwa silniki elektryczne umieszczone w pobliżu piast kół tylnej osi. Każdy z nich osiąga moc 126 kW i maksymalny moment obrotowy 485 Nm.

Po przełożeniu daje to 2 x 11000 niutonometrów ‒ moment obrotowy, który nie ustępuje momentowi konwencjonalnych ciężarówek. Energii dostarczają eActrosowi akumulatory litowo- jonowe o pojemności 240 kWh. Dysponując odpowiednią mocą ładowania, akumulatory można całkowicie naładować w ciągu dwóch godzin (przy 150 kW).

mercedes-eactros4

Rozwój i testy ciężkich ciężarówek elektrycznych w transporcie dystrybucyjnym są w różnym stopniu finansowane przez niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska (BMU) i Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii (BMWi) w ramach projektu „Concept ELV”.