FCA HERITAGE NA SALONIE ZABYTKOWYCH AUT I MOTOCYKLI

padwa-fca1

35. edycja “Zabytkowych samochodów i motocykli” – uważana przez fachowców jako najważniejsze spotkanie w Europie, organizowane dla miłośników historycznej motoryzacji – odbyła się w Padwie.

Na niedawnym salonie oglądać było można 5000 samochodów wystawionych na pokaz i sprzedaż przez ponad 1600 wystawców.


Zobacz także:

HISTORIA/OLDTIMERS

ROZMAITOŚCI


 

Wśród gwiazd wydarzenia znajdował się FCA Heritage, dział Grupy zajmujący się ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego włoskich marek Alfa Romeo, Fiat, Lancia i Abarth, który zaprezentował na stoisku kilka cennych samochodów zabytkowych, należących do jego historycznej kolekcji: Fiata S 61 Corsa (1908), Fiata 124 Sport Spider (1967), Pininfarinę Spidereuropa (1981), Lancię Delta HF Integrale Gr. A «Safari» (1988) oraz Alfę Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA (1988).

Specjalne miejsce znalazło się również dla “gościa” specjalnego: Giulietty Sprint z 1955 roku, należącej do piosenkarza Piero Pelù, która została poddana starannym pracom konserwatorskim i niedawno uzyskała “Certyfikat Autentyczności” w ramach nowej usługi świadczonej przez Alfa Romeo Classiche. W maju tego roku, toskański rockman wziął udział w Mille Miglia za kierownicą Giulietty Sprint, wchodzącej w skład oficjalnego kontyngentu Alfy Romeo.

padwa-fca2

U boku tych ponadczasowych dzieł sztuki znalazła się współczesna seria specjalna: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio NRING (2018). Samochód ten pełni rolę ambasadora nowego projektu “Instant Classic“, który podnosi wartość tych wyjątkowych samochodów, które dzięki swojej charakterystyce stanowią pewną inwestycję dla osób kochających motoryzację.

Ponadto, targi w Padwie oferowały szeroki wachlarz licznych działań podejmowanych przez FCA Heritage, jak na przykład innowacyjny projekt „Reloaded by Creators” oraz Certyfikowanie Autentyczności i Usługi Konserwatorskie przeznaczone dla samochodów zabytkowych Alfa Romeo.

Alfa Romeo z “Instant Classic” oraz nowe usługi

Przy okazji Salonu „Zabytkowych samochodów i motocykli 2018″, nastąpiła oficjalna inauguracja dwóch nowych usług Alfa Romeo Classiche, które dołączą do Certyfikatu pochodzenia, dostępnego dla samochodów zabytkowych Alfa Romeo od 2016 roku.

Można już składać wniosek o Certyfikat Autentyczności, który można odebrać zarówno w Officine Classiche, jak i u siebie w domu, oraz usługi konserwatorskie, wykonywane przez zespół wykwalifikowanych techników FCA Heritage, który, również dzięki dostępowi do oryginalnych archiwów, jest w stanie tchnąć nowe życie w samochody zabytkowe i zwrócić je właścicielom w doskonałym stanie. Jedną z pierwszych zabytkowych Alf Romeo, która może pochwalić się nowym Certyfikatem Autentyczności, jest Giulietta Sprint z 1955 roku należąca do Piero Pelù, założyciela w 1980 roku zespołu Litfiba.

FCA Heritage oferuje również certyfikat “Instant Classic”, przeznaczony dla współczesnych samochodów, które zaraz po wprowadzeniu na rynek są natychmiast uznawane za przedmioty kolekcjonerskie i dlatego są pewnymi inwestycjami dla miłośników motoryzacji.

padwa-fca7

Dlatego właśnie nabywcy modeli Alfa Romeo, takich jak Stelvio Quadrifoglio “NRING” i Giulia Quadrifoglio “NRING”, to znaczy limitowane serie specjalne Nürburgring Edition, wraz z 4C Coupé Competizione i 4C Spider Italia – otrzymują zestaw wydawany przez FCA Heritage, który zawiera świadectwo “Instant Classic”, plakietkę z numerem z tabliczki znamionowej samochodu, album fotograficzny oraz szczegółową kartę techniczną pojazdu, podkreślającą jego kolekcjonerską wartość.

W Padwie te współczesne dzieła reprezentowane były przez Alfę Romeo Stelvio Quadrifoglio NRING. Wyprodukowana w limitowanej edycji 108 egzemplarzy, seria specjalna nawiązuje do rekordu na Nordschleife Nürburgring, ustanowionego przez Stelvio Quadrifoglio w 2017 roku (7 minut, 51 sekund i 7 dziesiątych sekundy). Serie specjalne Nürburgring Edition Stelvio i Giulia Quadrifoglio plasują się powyżej czołówki gamy i stanowią prawdziwą wizytówkę doskonałości Alfy Romeo, tym bardziej, że zostały wyprodukowane w zaledwie 216 sztukach, to znaczy 108 egzemplarzy z każdego modelu.

“NRING” mają unikalne wyposażenie, począwszy od znaczka z numerem egzemplarza we wstawce deski rozdzielczej, wykonanej z włókna węglowego, aż po najnowszy kolor nadwozia Grigio Circuito (szary). Nabywcy tych samochodów od razu zakwalifikowanych jako “Instant Classic”, będą mogli wziąć udział w kursie sportowej jazdy właśnie na torze Nürburgring, otrzymają specjalny pakiet powitalny oraz wejdą w posiadanie ekskluzywnego certyfikatu wydanego przez FCA Heritage.

Projekt “Reloaded by creators”

Dzięki uruchomionemu w lutym tego roku projektowi “Reloaded by Creators”, rozpoczęła się nowa faza dla FCA Heritage, która teraz proponuje sprzedaż limitowanej ilości wybranych samochodów, przywróconych do dawnej świetności po pracach konserwatorskich, starannie wykonanych bezpośrednio przez producenta (stąd nazwa usługi). Casa Madresi zobowiązuje się dać nowe życie swoim klasykom i oddać je w ręce swoich Klientów, po oficjalnym poświadczeniu ich autentyczności. Uzyskane w ten sposób przychody są następnie przeznaczane na finansowanie nowej działalności scouting w celu wzbogacenia kolekcji FCA o nowe „perełki”.

padwa-fca4

Przy okazji Salonu w Padwie, dział FCA Heritage postanowił złożyć prawdziwy hołd kultowemu Fiatowi 124 Spider, oferując w sprzedaży dwa samochody należące odpowiednio do pierwszej i ostatniej serii “spiderów, które żyją dwa razy” w Europie i w Ameryce: Fiata 124 Sport Spider z 1967 roku oraz Pininfarinę Spidereuropa z 1982 roku.

Fiat 124 Sport Spider (1967): zaprojektowany przez Toma Tjaarda dla Pininfariny model został zaprezentowany na Salonie w Turynie w 1966 roku, kiedy to zadebiutowała również Alfa Romeo Spider “Duetto“. Zbudowany na bazie Fiata 124 w wersji sedan, wyróżnia się swoim sportowym charakterem: doskonałą, czterocylindrową jednostka napędową o pojemności 1438 cm3, głowicą z dwoma wałkami rozrządu i zaworem w kształcie V oraz gaźnikiem posiadającym dwa pionowe przeloty. W samochodzie montowana była seryjnie pięciobiegowa skrzynia biegów, radialne opony oraz dwuramienna, sportowa kierownica.

Oprócz tego, we wnętrzu o niezwykłej dbałości o szczegóły świadczyły anatomiczne siedzenia, drewniane wykończenia oraz bogate oprzyrządowanie. Elegancja linii, dobre osiągi silnika, stabilność i bezpieczeństwo (dzięki 4 hamulcom tarczowym, podciśnieniowemu wspomaganiu oraz występowaniu poprzecznego drążka Panharda) zapewniły autu już od pierwszych miesięcy sukces handlowy, a w pierwszej serii zostało wyprodukowanych około 25 000 egzemplarzy.

Wyprodukowany jako jeden z pierwszych, wystawiony na sprzedaż egzemplarz Fiata 124 Sport Spider został ostatnio zakupiony przez FCA Heritage w ramach programu “Reloaded by Creators” i poddany wielu interwencjom konserwatorskim: wnętrza (dywaniki welurowe, poszycia drzwi oraz tapicerka) zostały wymienione zgodnie z oryginalną charakterystyką, składany dach został wyczyszczony, a szyba tylna z winilitu została wypolerowana. Ponadto, został przeprowadzony gruntowany przegląd mechaniczny oraz polerowanie karoserii. Opony, felgi oraz kołpaki kół zostały wymienione.

padwa-fca3

Pininfarina Spidereuropa (1982): zaprojektowany w atelier Pininfariny w 1966 roku 124 Sport Spider aż do 1985 roku prowadził „podwójne życie” pomiędzy Europą a Ameryką, poszukując długotrwałego sukcesu. Uznanie w USA oraz prośby europejskich klientów nakłoniły w 1982 roku Pininfarinę do zaprezentowania na starym kontynencie samochodu, odpowiednio unowocześnionego i nazwanego “Spidereuropa“, by odróżnić go od wersji dostępnej na rynku amerykańskim

Samochód był napędzany czterocylindrowym silnikiem o pojemności dwóch litrów, rozwijającym moc 105 KM i wyposażonym we wtrysk oraz elektroniczny zapłon. Dzięki ograniczonej masie- niewiele ponad 1000 kg – lekki, dwuosobowy spider swobodnie przekraczał maksymalną prędkość 180 km/h.

Wystawiany samochód został poddany starannym pracom konserwatorskim, które objęły karoserię, mechanikę i wnętrza. Po certyfikacji dokonanej przez zespół ekspertów z FCA Heritage, samochód został wystawiony na sprzedaż w ramach programu “Reloaded by Creators”.

Ambasadorzy chlubnej, sportowej przeszłości

Lancia Delta HF Integrale Gr. A «Safari» (1988) oraz Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA (1988) świętują 30. rocznicę niezwykle istotnych osiągnięć sportowych: odpowiednio zwycięstwa w Rally Safari i w „Giro d’Italia Automobilistico” w 1988 roku, obydwa zdobyte przez Mikiego Biasiona, któremu towarzyszył Tiziano Siviero oraz – w Giro d’Italia – Riccardo Patrese.

padwa-fca5

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione (1988): z okazji 75. rocznicy urodzin Alfy Romeo, w 1985 roku, mediolański producent zaprezentował model 75: sportowego, kompaktowego sedana, który zastąpił nową Giuliettę (1977- 1984) i rozszerzył jej ofertę silnikową. Samochód zaprezentował bardzo indywidualny i wyróżniający się design, który dodatkowo wniósł ze sobą dwie istotne nowości: dwulitrowy silnik z podwójnym zapłonem (“Twin Spark“) oraz debiut produkowanego seryjnie silnika turbo (1779 cm3, 155 KM, 215 km/h).

Pierwszego, w którym zastosowano najnowszy system elektronicznej kontroli turbodoładowania. To właśnie od 75Turbo, w wersji Evoluzione, powstał w 1988 roku samochód przygotowany zgodnie z regulaminem “IMSA” (International Motor Sport Association), który wygrał dwie edycje “Giro d’Italia Automobilistico” (1988 i 1989 rok). Z takim wyposażeniem, 75 osiągnęła moc 335 KM w roku 1988 i 400 KM w następnym.

Charakteryzowała się szerokim rozstawem kół i udoskonaloną aerodynamiką, z efektownym spojlerem tylnym z włókna węglowego. W obydwóch edycjach Giro d’Italia – wyjątkowych wyścigach obejmujących próby prędkościowe na zamkniętych dla ruchu drogach, próby rajdowe oraz prędkościowe na torze – Alfa Corse wystawiła trzy samochody, który zakończyły wyścig na pierwszych trzech miejscach końcowej klasyfikacji, pozostawiając konkurencję daleko z tyłu.

Lancia Delta HF Integrale Gr. A «Safari» (1988): pośród modeli wyprodukowanych przez Lancię na przestrzeni swojej ponad 100-letniej historii, Delty nie trzeba nikomu przedstawiać: nie tylko dlatego, że była prawdziwym bestsellerem w latach 1979- 1993, ale również dlatego, że zapisała najbardziej chlubne karty w historii wyścigów, zdobywając na przykład sześć razy z rzędu tytuł “Konstruktora” w mistrzostwach świata (1987- 1992).

padwa-fca6

Pośród niezliczonych sukcesów odniesionych przez Deltę w wyścigach, Rally Safari zajmuje szczególne miejsce. Rajd po raz pierwszy odbyły się po raz pierwszy odbył się w 1953 roku, z inicjatywy East African Coronation Safari, aby uczcić koronację królowej Elżbiety II. Dziesięć razy Lancia bezskutecznie próbowała wspiąć się na wyższy stopień podium, co było niezwykle trudne w tych wyjątkowo ciężkich, afrykańskich zawodach.

Wreszcie, w 1988 roku, wystawiany egzemplarz, prowadzony przez Mikiego Biasiona, zdołał wyróżnić się, choć nie bez trudności typu „spotkanie” z zebrą, która pozostawiła ślad z prawej strony samochodu. Znaczący wynik został osiągnięty ponownie w następnym roku, a później jeszcze w 1991 roku.

Centralna część stoiska była zarezerwowana dla słynnego Fiata S 61 Corsa z 1908 roku z okazji jego 110. rocznicy urodzin. Po starannie przeprowadzonych przez zespół specjalistów FCA Heritage pracach konserwatorskich, stał się on gwiazdą działu i dzisiaj cały czas widnieje na stronie głównej oficjalnego portalu. S 61 Corsa stanowi sportową odmianę – przeznaczoną na rynek północnoamerykański – noszącą tą samą nazwę Gran Turismo, wyprodukowaną przez Fiata.

Wyprodukowano tylko pięć egzemplarzy tej serii, które z powodzeniem wykorzystywane były w amerykańskich wyścigach przez zespół Corse Fiat. Model ten znajduje się wśród pierwszych samochodów wyścigowych i dlatego może być uznany za protoplastę samochodów Formuły 1. Wyposażony w wytrzymalsze i lżejsze nadwozie, 4-cylindrowy silnik z zaworami w głowicy, samochód brał udział w licznych rajdach w USA w okresie od 1908 do 1912 roku, odnosząc wiele zwycięstw.

Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje pierwsze i trzecie miejsce w Grand Prix Ameryki w Savannah (w stanie Georgia) w 1908 roku, trzecie miejsce w „500 milach” w Indianapolis w 1911 roku, zwycięstwo na torze Santa Monica w 1912 roku oraz w Grand Prix Ameryki w tym samym roku w Milwaukee.