FORD: NOWA KAMERA POMOŻE UNIKNĄĆ KOLIZJI

s-max_ka1

Skrzyżowania z ograniczoną widocznością są prawdziwym utrapieniem kierowców. Prowadzący musi bowiem pochylić się w kierunku przedniej szyby i powoli wjeżdżać na ulicę, aby ocenić sytuację na drodze i włączyć się do ruchu.

Firma Ford Motor Company wprowadza nową kamerę, która widzi obiekty zasłonięte przez przeszkody terenowe, redukując tym samym poziom stresu u kierowcy i zapobiegając potencjalnym kolizjom.

Uroczyste wydanie samochodu odbyło się w Renault Retail Group w Warszawie. Przekazanie auta jest elementem długofalowej współpracy pomiędzy Renault a ośrodkiem w Laskach.


Zobacz także:

TECHNIKA

BEZPIECZEŃSTWO


 

Innowacyjna przednia kamera – oferowana opcjonalnie w Fordach S-MAX i Galaxy – ma szerokie pole widzenia, którego kąt wynosi 180 stopni. Układ zainstalowany w osłonie chłodnicy ułatwia manewrowanie na skrzyżowaniach lub parkingach o ograniczonej widoczności, pozwalając prowadzącemu zobaczyć inne pojazdy, pieszych i rowerzystów.

– Wszyscy znamy takie sytuacje, które rozgrywają się nie tylko na skrzyżowaniach – czasem problemem może okazać się zwisająca gałąź drzewa lub krzak rosnący przy drodze. Dla niektórych kierowców problemem jest nawet wyjazd spod własnego domu. Podejrzewam, że w przypadku przedniej kamery będzie podobnie, jak w przypadku kamery cofania – wkrótce wszyscy się będą zastanawiać, jak mogli dotychczas żyć bez tego rozwiązania – powiedział Ronny Hause, inżynier, Driver Assistance Electronic Systems, Ford of Europe, którego zespół we współpracy z kolegami ze Stanów Zjednoczonych pracował nad tym projektem.

S-MAX_ka2

Pierwszy tego typu system w segmencie aktywuje się za pomocą jednego przycisku. Zainstalowana w osłonie chłodnicy kamera 1 Mpix z kątem widzenia wynoszącym 180 stopni wyświetla obraz na ośmiocalowym ekranie dotykowym, który umieszczono w konsoli środkowej. Kierowca może więc śledzić ruch innych użytkowników drogi znajdujących się po obu stronach samochodu i w odpowiednim momencie włączyć się do ruchu. Zabrudzeniu kamery, która ma jedynie 33 mm szerokości, zapobiega spryskiwacz ciśnieniowy, który działa wraz ze spryskiwaczami przednich reflektorów.

Z danych zebranych w ramach projektu SafetyNet prowadzonego przez europejskie centrum monitorowania bezpieczeństwa drogowego European Road Safety Observatory wynika, iż około 19 procent kierowców biorących udział w wypadkach na skrzyżowaniach skarżyło się na ograniczoną widoczność. Zdaniem brytyjskiego ministerstwa transportu, w 2013 roku aż 11 procent wszystkich wypadków, do których doszło w Wielkiej Brytanii było spowodowanych ograniczoną widocznością.

– Przetestowaliśmy przednią kamerę w dzień i po zmroku, na wszystkich możliwych rodzajach dróg, a także na zatłoczonych miejskich ulicach, po których poruszało się wielu rowerzystów i pieszych. Sprawdziliśmy działanie systemu w tunelach, na wąskich uliczkach i w garażach we wszystkich warunkach oświetleniowych, dzięki czemu mamy pewność, że kamera działa nawet wtedy, gdy świeci w nią słońce – powiedział Hause.

Modele Forda, w tym nowy S-MAX i nowy Galaxy, oferują obecnie tylną kamerę, która wspomaga kierowcę podczas cofania, a także system monitorujący ruch poprzeczny, który wykorzystuje czujniki zamontowane z tyłu auta i ostrzega kierowcę podczas wyjazdu tyłem z parkingu przed innymi pojazdami, które mogą nadjechać z poprzecznego kierunku.

S-MAX_ka3

Inne rozwiązania techniczne dostępne w nowym Fordzie S-MAX i nowym Fordzie Galaxy to:

• inteligentny ogranicznik prędkości, który ma zadanie monitorować mijane znaki ograniczenia prędkości i samoczynnie dostosowywać prędkość pojazdu do obowiązujących na danym obszarze limitów, tym samym chroniąc kierowcę przed ewentualnością zapłaty mandatu.

• system zapobiegania kolizjom z funkcją wykrywania pieszych, który ma na celu ograniczenie skutków kolizji czołowej lub potrącenia pieszego, a w niektórych przypadkach może nawet pomóc kierowcy uniknąć takiego zdarzenia.

• system diodowych reflektorów adaptacyjnych ze światłami drogowymi zapewniającymi maksymalne doświetlenie drogi bez ryzyka oślepiania, który wykrywa pojazdy jadące z przeciwka, a następnie wygasza wybrany sektor reflektorów LED, który może oślepić kierowcę innego pojazdu, zapewniając jednocześnie maksymalne oświetlenie pozostałego obszaru drogi.

Nowe Fordy S-MAX i Galaxy są już dostępne w sprzedaży. Przednia kamera będzie również oferowana w nowym Fordzie Edge – luksusowym SUV-ie, który pojawi się na rynku w Europie na początku przyszłego roku.