FRANKFURT 2017: AUDI CZYLI AUTOMATYCZNE PROWADZENIE

Audi-iaa23

Podczas Targów Motoryzacyjnych IAA 2017 we Frankfurcie, Audi prezentuje strategię autonomicznej jazdy i automatycznego prowadzenia. Nowe Audi A8 standardowo wyposażone jest w system warunkowego, automatycznego prowadzenia poziomu 3.

Dwa samochody koncepcyjne pokazane podczas Motor Show demonstrują z kolei wizję zautomatyzowanego prowadzenia samochodu marki Audi na poziomach 4 i 5.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

FRANKFURT 2017


 

Dają również wgląd w przyszłość rozwiązań technicznych spod znaku Audi AI. Na stoisku czterech pierścieni zobaczyć można również samochody produkowane obecnie – od sportowych, po wysoce wydajne.

Nowe Audi A8 jest pierwszym na świecie samochodem produkowanym seryjnie, przystosowanym do zgodnego z międzynarodowymi standardami automatycznego prowadzenia poziomu 3. Pilot jazdy w korkach Audi AI zamontowany w tym modelu, może przejąć zadanie prowadzenia samochodu na autostradzie lub na drodze szybkiego ruchu z przeciwległymi pasami ruchu oddzielonymi od siebie barierami, o ile prędkość pojazdu nie przekracza 60 km/h.

System zarządza ruszaniem, przyspieszaniem, manewrowaniem, zwalnianiem i hamowaniem auta, o ile znajduje się ono przez cały czas na obranym wcześniej pasie ruchu. W przypadku, gdy kierowca aktywuje system pilota jazdy w korkach przyciskiem AI umieszczonym na konsoli środkowej, może na dłuższy czas zdjąć nogę z pedału gazu i ręce z kierownicy.

Inaczej niż podczas jazdy automatycznej na poziomie 2., osoba prowadząca nie musi ciągle nadzorować pojazdu i – w zależności od przepisów obowiązujących w danym kraju – może skupić się na innych aktywnościach proponowanych przez pokładowy system infotainment. Musi jednak zachować czujność i być zdolną do ponownego przejęcia kontroli nad pojazdem, kiedy system tego zażąda.

Funkcjonowanie pilota jazdy w korkach Audi AI opiera się na dwóch rozwiązaniach technicznych, które Audi wprowadziło do wyposażenia standardowego. Pierwsze z nich, to centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy (zFAS), generujący obraz otoczenia pojazdu metodą fuzji danych pozyskiwanych z czujników. W tym samym czasie, w układzie czujników radarowych zachodzi kolejna fuzja danych. Jednocześnie, kolejny innowacyjny system, czyli skaner laserowy, dostarcza szczegółowych informacji np. na temat pojazdów wjeżdżających przed nami na nasz pas ruchu i o strukturze pobocza drogi.

Wdrożenie pilota jazdy w korkach Audi AI wymaga zarówno jasności co do przepisów prawa obowiązujących w danym kraju, jak i adaptacji i przetestowania systemu na konkretnym rynku. Ponadto brać należy pod uwagę różne procedury homologacyjne w różnych państwach i różne terminy ich trwania. Stąd Audi podjęło decyzję, że system pilota jazdy w korkach w nowym A8 będzie wprowadzany na rynki stopniowo, w zależności od dostosowania przepisów prawnych tam obowiązujących.

Wysoce zautomatyzowana jazda poziomu 4.

Pokazywane we Frankfurcie studyjne Audi, to SUV coupé długości 4,9 metra. Bazujące na rozwiązaniach pochodzących z Audi e-tron concept, zaczerpnęło z tego modelu swe dynamiczne linie, progresywną technikę oświetlenia, funkcjonalne i eleganckie wnętrze oraz elektryczny napęd quattro złożony z trzech silników elektrycznych o łącznej mocy 370 kW.

Zupełnie nowym elementem umieszczonym w tym modelu są inteligentne rozwiązania techniczne, redukujące obciążenie kierowcy i otwierające przed nim wiele możliwości przyjemnego i pożytecznego spędzenia czasu w samochodzie. Wszystkie te systemy, w wielu przypadkach czerpiące ze strategii sztucznej inteligencji i tzw. machine learning, objęte są jedną, wspólną nazwą: Audi AI.

Łączą się one bezprzewodowo z chmurą i z innymi pojazdami (car-to-X), dając możliwość uczenia się i myślenia w sposób proaktywny i empatyczny. Dzięki nim, kierowca zyskuje więcej czasu dla siebie, więcej bezpieczeństwa, wyższą wydajność i mobilność skrojoną pod własne potrzeby. Sercem automatycznego prowadzenia poziomu 4. jest zamontowany w tym studyjnym SUV-ie coupé centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy zFAS nowej generacji.

Dostarcza on informacji pilotowi jazdy po autostradzie, który przejmuje zadanie prowadzenia pojazdu przy prędkości max. nawet 130 km/h i potrafi automatycznie zmienić pas ruchu.

Autonomicznie, w trasie ku przyszłości

Drugi pokazany przez Audi na IAA 2017 samochód koncepcyjny, autonomicznie zmierza ku przyszłości. Oferuje on swym pasażerom zupełnie nowy wymiar wolności, w którym nie muszą się już oni koncentrować na ruchu drogowym za szybą. Mogą wykorzystać ten dodatkowy czas na robienie czegoś zupełnie innego niż prowadzenie auta. W tym celu, studyjny model wykorzystuje wiele nowych funkcji z zakresu connectivity, komunikacji i systemów operacyjnych, czyniących podróż niezwykle komfortową. Dzięki koncepcji Audi AI, systemy te są inteligentne i przemyślane.

Nowy samochód koncepcyjny rodem z Ingolstadt zaprojektowany został z myślą o długich podróżach. Napędzany jest czterema silnikami elektrycznymi. Pozycjonuje się w segmencie D, a jego zasięg plasuje się w przedziale 700 – 800 kilometrów. Wygląd i wnętrze tego samochodu klasy wyższej są przełomowe i spektakularne. To w pełni elektryczne, prowadzące się automatycznie auto, oferuje wiele nowych możliwości, otwierających się np. przed projektantami.

Podczas salonu samochodowego IAA 2017, dwie światowe premiery celebruje również Audi Sport GmbH. Czwarta generacja mocnego i wydajnego Avanta, to kolejny rozdział w pełnej sukcesów historii pierwszego modelu z gamy RS – RS 2 Avant. Spółka- córka Audi przedstawi również po raz pierwszy specjalny model limitowanej edycji z napędem na tylną oś.

Audi i HERE Technologies cały czas zacieśniają swoje więzy. W nowym A8, cztery pierścienie wykorzystują szereg usług i rozwiązań technicznych dostarczanych przez HERE – firmę specjalizującą się w produkcji map nawigacji i w geolokowanych usługach. Audi posiada udziały w HERE, a obie firmy zamierzają w przyszłości współpracować jeszcze bliżej. Wspólnie pokażą też swe produkty w New Mobility World, który jest częścią wystawy IAA 2017.