FRANKFURT 2017: NOWE SUZUKI SWIFT SPORT – LŻEJSZE I SZYBSZE

susuk-swsp-1

Jak już informowaliśmy, podczas zakończonych międzynarodowych targów motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie Suzuki zaprezentowało nową odsłonę Swifta Sport.

Trzecia generacja modelu charakteryzuje się niższą i szerszą sylwetką, bardziej agresywną stylistyką i lepszym stosunkiem momentu obrotowego do masy, który pozwala Swiftowi Sport wejść w świat „hot- hatchów”


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

FRANKFURT 2017


 

Masa własna została obniżona o 80 kg w porównaniu do poprzedniego modelu (obecnie 970 kg). Obecnie to zaledwie 970 kg przy maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 230 Nm, także zwiększonym w porównaniu z poprzednikiem, o 70 Nm.

Atletyczna i wyrazista sylwetka Swifta Sport jest podkreślona zaprojektowanym specjalnie na potrzeby tej wersji przednim grillem i zderzakiem wyposażonym w aerodynamiczny spoiler. Boczne fartuchy, dyfuzor pod tylnym zderzakiem i spoiler wieńczący linię dachu uzupełniają obraz modelu. Nie bez znaczenia dla wyglądu i prowadzenia auta są polerowane, aluminiowe obręcze kół w rozmiarze 17 cali oraz podwójny wydech.

suzu-swsp-2

Muskularne barki, czarny słupek A i pionowo nakreślone przednie i tylne lampy, charakterystyczne dla poprzednich wersji Swifta, przyciągają uwagę. Czarnym lakierem podkreślono także spody elementów aerodynamicznych, przednie spoilery, fartuchy boczne, dyfuzor i spoiler dachowy łączą dynamikę sylwetki ze sportową estetyką.

Tylko dla modelu Swift Sport przygotowano specjalny kolor lakieru Champion Yellow, zgodny ze schematem malowania samochodów zespołu rajdowego Suzuki Works, który uczestniczył w Rajdowych Mistrzostwach Świata Juniorów (JWRC). Auto będzie można zamawiać w jednym z siedmiu dostępnych lakierów, w tym Burning Red Pearl Metallic i Speedy Blue Metallic, zaprezentowanych już wraz z premierą nowej generacji na salonie samochodowym Motor Show.

Wnętrze posiada wyraźne akcenty paneli, kontrastowe tarcze zegarów oraz wyraźne wyświetlacze. Sportowe fotele o głębokim profilowaniu są wygodnie i dobrze trzymają podczas jazdy po kretych drogach.

Dzięki silnikowi benzynowemu 1.4 BOOSTERJET i obniżonej masie, Swift Sport stał się szybszy i zwinniejszy – zapewnia wysokie osiągi. Nowa turbosprężarka pomaga w uzyskaniu wysokich parametrów momentu obrotowego już od niskich wartości obrotów wału korbowego. Przy tym niewielka pojemność silnika oraz system bezpośredniego wtrysku paliwa optymalizuje zużycie paliwa.

suzuki-sswsp-3

Układ turbodoładowania w standardowych warunkach ma domyślnie zamknięty zawór regulacji ciśnienia, zapewniając szybką reakcję na działania kierowcy podczas normalnej jazdy. Otwiera się natomiast podczas powolnej jazdy, aby zminimalizować zużycie paliwa.

Silnik wyposażono w system zmiennej regulacji ciśnienia paliwa, redukujący emisję cząstek stałych, czujnik ciśnienia powietrza dolotowego, Intercooler chłodzony powietrzem, skrócony kolektor dolotowy, zintegrowaną głowicę cylindra kolektora wydechowego oraz system wahadłowego mocowania zespołu napędowego.

Nowe auto zostało zbudowane na bazie opracowanej przez inżynierów Suzuki platformie „Heartec„, konstrukcji nowej generacji, która pozwala na znaczącą poprawę parametrów pojazdu, począwszy od redukcji masy, a skończywszy na zwiększonej sztywności. Nowa rama charakteryzuje się płynną, profilowaną formą, która skutecznie rozprasza energię, zwiększając bezpieczeństwo podczas kolizji. Całkowita sztywność nadwozia została dodatkowo poprawiona dzięki zwiększeniu spoin punktowych.

W celu uzyskania krótkiego skoku lewarka i płynnej zmiany biegów, szeregu modyfikacjom poddano sześciobiegową, manualną przekładnię, wykorzystywaną przez poprzednią generację modelu.

suzuki-swsp-6

Zawieszenie

Nowy Swift Sport korzysta ze zmodyfikowanych rozwiązań odpowiadających za osiągi i prowadzenie poprzedniej edycji modelu. Na jego potrzeby zoptymalizowano sztywność zawieszenia, poprawiono stabilność i szybkość reakcji na działania kierowcy.

Amortyzatory Monroe charakteryzują się wysoką wydajnością. Aby zminimalizować przechyły nadwozia użyto grubszych elementów stabilizatora, dodając teflonowe gniazda w punktach jego mocowania. Łożyska kół oraz piasty zostały wykonane jako jeden zespół, przy czym zwiększono dystans pomiędzy nimi, co łącznie dało o 15 proc. większą sztywność konstrukcji podczas pokonywania zakrętów.

Modyfikacje zapewniły wzrost sztywności zawieszenia, bez konieczności dodatkowego usztywniania sprężyn lub przedniego stabilizatora, zapewniając doskonały kontakt opony z nawierzchnią.

Zespół tylnego zawieszenia został zaprojektowany pod kątem zapewnienia jak najlepszej trakcji podczas jazdy z dużymi prędkościami. Wahacze wleczone skonstruowano specjalnie, skupiając się na ograniczeniu odkształceń podczas dynamicznie pokonywanych zakrętów. Sztywność całego rozwiązania jest 1.4 razy większa niż w przypadku poprzednika, a sztywność ugięcia została zmniejszona nawet trzykrotnie.

suzuki-swsp-5

Sztywność belki skrętnej została dopasowana do nastawów zawieszenia. Podobnie jak w poprzednim modelu, nowy Swift korzysta z amortyzatorów tylnych Monroe z poprawioną strukturą zaworów i zoptymalizowaną charakterystyką siły tłumienia.

Rozstaw osi w porównaniu z poprzednią generacją modelu powiększono o 20 mm, natomiast rozstaw kół jest większy o 40 mm zarówno z przodu jak i z tyłu, co zwiększa stabilność w jeździe na wprost. Całe nadwozie obniżono o 15 mm i poszerzono o 40 mm, tworząc bardziej stabilną i atletyczną bryłę auta.

Prowadzenie i systemy

Nowy Swift Sport posiada czerwone akcenty wnętrza i pulpitu sterowniczego. Główne wskaźniki z kontrastującymi kolorami oraz nowe wskaźniki ciśnienia i temperatury oleju podkręcają sportową atmosferę. Precyzyjne, wysokiej jakości tekstury i materiały są używane w całym kokpicie, w tym na przednich, głęboko profilowanych, sportowych fotelach.

Spłaszczona od dołu kierownica jest wyprofilowana pod dłonie i obszyta skórą, zapewniając pewny chwyt. Satynowe detale podkreślono dodatkami wykończonymi czarnym lakierem fortepianowym i czerwonymi przeszyciami. Końcówka drążka skrzyni biegów jest chromowana, podobnie jak i nakładki na pedały, uzupełniając sportowy styl wnętrza. Systemy infotainment są kompatybilne z technologią Bluetooth zapewniając łączność smartfona z 7- calowym ekranem dotykowym i nawigacją z mapami 3D na karcie SD.

Poprawione osiągi nowego Suzuki Sport wymagają odpowiedniego wsparcia ze strony układów bezpieczeństwa, takich jak zaawansowany system wykrywania przeszkód przed samochodem, Dual Sensor Brake Support, alertu opuszczenia pasa i innych, istotnych technologii.

suzuki-swsp-7

System detekcji przeszkód wykorzystuje kombinację kamery i czujnika laserowego. Oferuje funkcjonalność dzięki rozpoznawaniu takich elementów ruchu, jak piesi i znaczniki pasów ruchu, zwłaszcza w warunkach ograniczonej widoczności, np. w nocy. W przypadku stwierdzenia potencjalnej kolizji samochód najpierw automatycznie poinformuje kierowcę o takim niebezpieczeństwie, a w przypadku braku reakcji, samodzielnie aktywuje układ hamulcowy.

Przy prędkościach przekraczających 60 km/h kierowca może aktywować system ostrzegania przed opuszczeniem pasa ruchu. Auto korzysta też z pierwszego systemu zapobiegającego zjechaniu z pasa ruchu. Przy prędkościach powyżej 60 km/h uruchamiana jest funkcja zapobiegająca „zygzakowaniu” na pasie ruchu. Przy prędkościach ponad 40 km/h system „asystenta świateł drogowych” automatycznie przełącza tryb pracy reflektorów pomiędzy światłami mijania, a „długimi”.

System adaptacyjnego regulatora prędkości automatycznie utrzymuje pomiędzy autami stałą odległość. Kierowca może wybrać jeden z trzech poziomów tego dystansu (krótki, średni, długi). Kiedy system stwierdzi, że przed samochodem nie ma żadnego innego pojazdu, automatycznie utrzymuje zadaną przez kierowcę prędkość (w zakresie od 40 do 160 km/h)

Inne technologie bezpieczeństwa
– Radarowy System Wspomagania Hamowania (Radar Brake Support);
– awaryjne światła stop (uruchamiane przy awaryjnym hamowaniu);
– ESP;
– system monitorowania ciśnienia w oponach;
– struktura konstrukcyjna TECT, absorbująca siły podczas zderzenia;
– 6 poduszek gazowych;
– konstrukcja nadwozia chroniąca pieszych w przypadku kolizji.