NISSAN: NOWY LEAF ODKRYTY W JAPONII – W EUROPIE W 2018 ROKU

Nissan_nole1

Nissan zaprezentował nowego Nissana LEAF — najnowocześniejszy samochód elektryczny przeznaczony dla masowego odbiorcy, wizytówkę wizji inteligentnej mobilności marki.

Poznaliśmy także dane specyfikację europejskiej wersji modelu, który do salonów na naszym kontynencie wjedzie w przyszłym roku.


Zobacz także:

PREMIERY

ECO


 

W pełni elektryczny i wyposażony w innowacyjne rozwiązania techniczne nowy LEAF jest pierwszym modelem Nissana w Europie, w którym zaoferowany zostanie system wspomagający kierowcę. Samochód będzie również wyposażony w technologię e‑Pedal umożliwiającą sterowanie napędem i hamulcami w zupełnie nowy sposób.

Zasięg nowego Nissana LEAF zwiększył się do 378 km na jednym ładowaniu. Nowa generacja modelu charakteryzuje się też elegancką stylistyką nadwozia i wnętrza. Sprzedaż nowego Nissana LEAF rozpocznie się w Europie w styczniu 2018 r.

Nissan_nole2

– Nowy Nissan LEAF jest wizytówką wizji inteligentnej mobilności Nissana, która jest głównym filarem strategii marki. Nowy Nissan LEAF ze zwiększonym zasięgiem na jednym ładowaniu, w połączeniu z technologią autonomicznej jazdy, taką jak ProPILOT Park, i z prostą obsługą systemu e-Pedal wzmacnia pozycję Nissana jako lidera rynku samochodów elektrycznych oraz ekspansję samochodów elektrycznych w ujęciu globalnym. LEAF jest także zapowiedzią rozwiązań, które będą stosowane w przyszłych modelach Nissana – powiedział Hiroto Saikawa, prezes i dyrektor generalny firmy Nissan.

Inteligentna energia: e‑powertrain

Najważniejszym elementem koncepcji inteligentnej energii w nowym Nissanie LEAF jest e‑powertrain, czyli elektryczny zespół napędowy, który oferuje wyższe niż w poprzednim modelu osiągi dzięki lepszej efektywności energetycznej, wyższemu momentowi obrotowemu i większej mocy. Uzupełnieniem nowego zespołu napędowego jest zaawansowany akumulator litowo- jonowy, który charakteryzuje się wyższą mocą i zdolnością magazynowania energii.

Dzięki podniesionej efektywności energetycznej nowy elektryczny zespół napędowy oferuje liniowe przyspieszenie, rozwijając moc 110 kW (150 KM). Moment obrotowy wzrósł do 320 Nm, co skutkuje lepszym przyspieszeniem.

Zasięg nowego Nissana LEAF wydłużył się do 378 km (wg nowego europejskiego cyklu jazdy NEDC) na jednym ładowaniu. Marka wprowadzi do sprzedaży pod koniec przyszłego roku droższą wersję, o zwiększonej mocy i większej pojemności akumulatorów. Wersja ta będzie zapewniała jeszcze większy zasięg.

Nissan_nole3

Inteligentna jazda

Nowe auto jest wyposażone w trzy główne technologie inteligentnej jazdy. Pierwszą z nich jest zaawansowany system wspomagający kierowcę ProPILOT. Ułatwia on jazdę jednym pasem autostrady. Drugi system to ProPILOT Park, który automatycznie wprowadza samochód na stanowisko parkingowe. Trzecie rozwiązanie to e-Pedal — technologia, która umożliwia ruszanie, zwiększanie i zmniejszanie prędkości oraz zatrzymywanie się poprzez samo operowanie pedałem przyspieszenia.

Przy całkowicie zwolnionym pedale przyspieszenia układ odzyskiwania energii i hamulce cierne są włączane automatycznie, doprowadzając stopniowo do całkowitego zatrzymania się samochodu. Pojazd pozostaje nieruchomy — nawet na wzniesieniu — dopóki pedał przyspieszenia nie zostanie ponownie wciśnięty. W razie potrzeby gwałtownego zahamowania należy użyć konwencjonalnego pedału hamulca.

Podłączenie akumulatora do ogólnodostępnej infrastruktury

Akumulator samochodu może być bowiem wykorzystywany jako mobilne źródło energii. Technologia Vehicle- to- Grid (V2G) pozwala na dwukierunkowy przepływ energii, a tym samym pełną integrację samochodów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną. Pomaga ona także we wchłonięciu energii z mniej przewidywalnych źródeł odnawialnych przez sieć elektroenergetyczną poprzez lepsze zintegrowanie i zwiększenie opłacalności eksploatacji tych źródeł.

Właściciele elektrycznych Nissanów mogą podłączać swoje auta do sieci elektroenergetycznej, uczestnicząc w dostarczaniu energii i uzyskując z tego tytułu dodatkowy dochód. Po wprowadzeniu technologii V2G na dużą skalę może ona stać się czynnikiem „zmieniającym zasady gry” dla właścicieli samochodów elektrycznych Nissana.

nissan_nole6

System magazynowania energii xStorage pracuje w tych porach doby, kiedy energia jest najtańsza, oraz kontroluje sposób i czas jej zużywania. W ramach systemu w jednym module zintegrowane są wszystkie urządzenia oraz oprogramowanie do zarządzania i magazynowania energii na potrzeby gospodarstwa domowego. xStorage Home może pobierać energię z sieci lub ją do niej oddawać, co zapewnia większą elastyczność wykorzystywania źródeł odnawialnych.

Klienci mogą też korzystać z nowo zaprojektowanego interfejsu w aplikacji New Nissan LEAF na smartfony, która pozwala im monitorować stan naładowania pojazdu, wyszukać najbliższą stację ładowania oraz zaprogramować ogrzanie lub schłodzenie wnętrza przed podróżą.

Stylistyka nadwozia i wnętrza

Inspiracją dla sylwetki pojazdu był koncepcyjny model IDS, zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Tokio w 2015 r. Z przodu nadwozia znalazł się charakterystyczny motyw litery V, znany z X‑Traila, czy Qashqaia. Sam grill jest natomiast niebieski, co stanowi nowy znak rozpoznawczy elektrycznych Nissanów. Dach, który zdaje się unosić w powietrzu, dodaje elegancji i wzmaga wrażenie ruchu. Smukłe reflektory LED mają charakterystyczny dla Nissana kształt bumerangu.

Nissan_nole4

Kabina nowego Nissana również przeszła gruntowną modernizację. Zastosowano w niej materiały w lepszym gatunku oraz poprawiono jakość spasowania i wykończenia poszczególnych elementów, aby klimat wnętrza odpowiadał wrażeniom z jazdy. Niebieskie przeszycia na fotelach, desce rozdzielczej i kierownicy oraz nowy wygląd 7‑calowego kolorowego (TFT) ekranu to elementy charakterystyczne nowego auta.

Układ wyświetlacza został zmodyfikowany pod kątem łatwiejszego dostępu do najważniejszych funkcji, takich jak ustawienia systemu Safety Shield, stan naładowania akumulatora, wskaźnik mocy oraz ustawienia systemu audio i nawigacji.

Nowy Nissan LEAF zastępuje model pierwszej generacji, który osiągnął status najlepiej sprzedającego się samochodu elektrycznego na świecie. Od wprowadzenia go do sprzedaży w 2010 roku zdecydowało się na niego ponad 280 000 klientów.

nissan_nole5

SPECYFIKACJA NOWEGO NISSANA LEAF (wersja europejska)
(dane techniczne przez homologacją)

* Wymiary (mm): długość – 4480, szerokość – 1790, wysokość – 1535 / 1545, rozstaw osi – 2700, rozstaw kół przód/ tył – 1540 / 155, prześwit – 150.

* Opony: 205/55R16 lub 215/50R17.

* Masy (kg):
– masa własna (minimalna): 1535;
– dopuszczalna masa całkowita: 1765-1795;
– liczba miejsc: 5.

* Akumulator
– typ: litowo- jonowy;
– pojemność: 40 kWh.

* Silnik elektryczny
– kod: EM57
– moc maksymalna: 110 kW (150 KM) / 3283~ 9795 obr./min.;
– maksymalny moment obrotowy: 320 Nm / 0~3283 obr./min.

* Osiągi
– zasięg na jednym ładowaniu: 378 km (NEDC);
– czas ładowania (standardowe ładowanie): 16 godzin (3 kW) / 8 godzin (6 kW);
– czas ładowania do 80 proc. (szybkie ładowanie): 40 minut;
– prędkość maksymalna: 144 km/h;
– współczynnik oporu powietrza (Cx): 0,28.