FRANKFURT: FIAT STAWIA NA TECHNOLOGIE

Fiat powraca na Międzynarodowy Salon Samochodowy we Frankfurcie z oryginalnym stoiskiem zdominowanym przez biel i zdecydowane kształty. W tym roku znajdziemy wiele odniesień do najnowszych technologii koncernu, obecnych zarówno w premierowych modelach, jak i znanych już na rynku, sprawdzonych samochodach marki.

Wszystko to ma na celu podkreślić mocną pozycję Fiata na światowym rynku motoryzacyjnym. Niekwestionowaną gwiazdą wystawy będzie z pewnością nowa Panda, samochód będący kontynuacją cieszącego się ogromną popularnością modelu, który przez 31 lat obecności na rynku stał się synonimem funkcjonalności, zwrotności, przestrzeni, niezawodności i komfortu.

Panda to jednak coś więcej. Samochód stał się już marką samą dla siebie, która poprzez proste, ale przemyślane rozwiązania, służące w codziennym użytkowaniu zdobyła uznanie 6,5 miliona klientów. Na pokładzie Pandy życie staje się prostsze.


Zobacz także:
SALON SAMOCHODOWY FRANKFURT 2011 – WSZYSTKIE SAMOCHODY


Auto prowadzi się lekko, jest łatwe do zaparkowania, zapewnia odpowiednią przestrzeń, którą można z łatwością zaadoptować do potrzeb codziennego użytkowania. Ponadto jest przyjazne dla kierowcy i wyposażone w rozwiązania, które doskonale odzwierciedlają filozofię marki Fiat.

Panda to synonim filozofii, która zakłada całkowicie nowe podejście do samochodu. Już od pierwszej generacji zadziwia swoją prostotą i funkcjonalnością nietypową dla tak małych aut. Taka właśnie jest natura tego samochodu. Prostota i funkcjonalność w czystej postaci, która ewoluuje w kierunku nowatorskich rozwiązań.

Dość wspomnieć, ze jest to pierwszy samochód tego segmentu, który zdobył prestiżowy tytuł “Car of the Year ” w 2004 roku. Panda to także pierwszy samochód w klasie (o długości nadwozia nie przekraczającej 4 metrów) wyposażony w silnik diesla (1986 r.), a także napęd na cztery koła (1983 r.).

W 1990 roku powstała także ekologiczna wersja Panda Elektra, która była jednym z pierwszych dostępnych na rynku samochodów z napędem elektrycznym. W 2004 roku, jako pierwszy miejski samochód z napędem 4×4, Panda „zdobyła” bazę pod Mount Everest na wysokości 5,200 m.n.p.m.

Trzecia generacja tego popularnego modelu jest samochodem w pełni dojrzałym, idącym o krok dalej jeśli chodzi o komfort, zaawansowanie technologiczne i wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa. Wyróżnia się także nowoczesnym, harmonijnym wyglądem. Nie straciła przy tym swojego sympatycznego uroku i “zadziornego” charakteru, który od początku wyróżniał Pandę spośród konkurencji.

Ponieważ każdy z użytkowników wymaga od samochodu czegoś innego, nowa generacja Pandy została zaprojektowana tak, aby przy niewielkich gabarytach do maksimum wykorzystać przestrzeń nadwozia. Auto nadal mieści się w segmencie samochodów miejskich, mimo że jego nadwozie nieznacznie urosło, dzięki czemu zapewnia jeszcze większe bezpieczeństwo i komfort pasażerów. Nadwozie o długości 365 cm, szerokości 164 cm i wysokości 155 cm swobodnie pomieści pięć osób i oferuje jeden z największych bagażników w swoim segmencie. Dopracowano także funkcjonalność samochodu, dodając liczne schowki we wnętrzu kabiny i możliwość wielorakiej konfiguracji przednich i tylnych foteli.

Gama silników trzeciej generacji Pandy została wzbogacona o nowe, dwucylindrowe jednostki typu TwinAir. Silnik o mocy 85 KM w 2011 roku został uhonorowany tytułem “Międzynarodowy Silnik Roku”, a słabsza jednostka o mocy 65 KM wykazuje rekordowo niskie zużycie paliwa.

Początkowo nowa generacja Pandy będzie oferowana z napędem na koła przednie – Panda 4×4 dołączy do oferty nieco później. Do wyboru przewidziano cztery jednostki napędowe (0.9 TwinAir Turbo 85 KM , 0.9 TwinAir 65 KM, 1.2 Fire 69 KM oraz 1.3 Multijet II generacji o mocy 75 KM), trzy wersje wyposażenia, dziesięć kolorów nadwozia, cztery wersje wykończenia wnętrza, dwa rodzaje kołpaków na koła, lub felgi aluminiowe w rozmiarach 14″ i 15″. W sumie auto będzie można dostosować do indywidualnych upodobań w ponad 600 kombinacjach.

Nowe elementy wyposażenia obejmą miedzy innymi system nawigacyjno-rozrywkowy “Blue&Me TomTom LIVE”.

W pierwszym roku sprzedaży przewidziano także wprowadzenie nowego, innowacyjnego systemu automatycznego hamowania, który potrafi zatrzymać samochód jadący z prędkością 30 km/h jeżeli specjalne sensory wykryją nagle pojawiającą się przeszkodę.

Pierwszy dzień wystawy, który tradycyjnie przewidziany został dla prasy, na stoisku Fiata poświęcony będzie nowej Pandzie. Fiat zaprezentuje siedem egzemplarzy swojego nowego modelu, które prezentować będą pełną gamę dostępnych wersji wyposażenia. Do bogatej historii modelu nawiązywać ma samochód pierwszej generacji Pandy z 1980 roku, który również pojawi się na stoisku.

Oprócz Pandy, pierwszego dnia wystawy, Fiat pokaże także inne swoje modele. Będą to czteronapędowy Fiat Freemont (AWD) i limitowana edycja Fiata 500 – “500C by Gucci”, kabriolet zaprojektowany przez Fridę Giannini, szefową projektantów Gucciego we współpracy z Centro Stile Fiat. Oba modele prezentują nowy rozdział w historii marki Fiat, po połączeniu koncernu z grupą Chryslera. Ta barwna, pełna prostych, a jednocześnie inteligentnych rozwiązań współpraca łączy ze sobą dwie, odrębne kultury motoryzacyjne.

Fiat 500 wyruszył w podróż za ocean, z Europy do Ameryki, gdzie szybko stał się ikoną stylu i jednym z symboli nowej, transkontynentalnej współpracy. Freemont przebył odwrotną drogę: z Ameryki do Europy, gdzie dzięki pracy inżynierów i stylistów Fiata został entuzjastycznie przyjęty. Fiat 500 to kwintesencja włoskiego stylu. Jego szyk, charakter i inteligentne rozwiązania są doceniane na wszystkich rynkach, gdzie jest oferowany. Z kolei Fiat Freemont to typ globalny. Urodzony w USA, dorastał we Włoszech a obecnie cieszy się z sukcesów na rynkach Europy.

Kolejne dni wystawy, otwarte dla szerokiej publiczności, przyniosą prezentację pozostałych nowości w gamie Fiata. Będą to: Fiat Freemont AWD (All Wheel Drive, napęd na 4 koła), Punto na rok modelowy 2012, Fiat 500 TwinAir, oraz Fiat Qubo Trekking.

Wszystkie te modele wyposażono w nowe technologie Fiata, tzw. “Air Technologies”, skupiające jedyne w swoim rodzaju ekologiczne technologie marki Fiat, reprezentowane poprzez całą gamę oferowanych aktualnie na rynku rozwiązań. Od alternatywnych systemów zasilania, systemów kontroli trakcji i skrzyni biegów, poprzez system Start&Stop, oraz wszelkie rozwiązania techniczne poprawiające dynamikę i ekonomię jazdy, Air Technologies reprezentuje i syntetyzuje ewolucję pomysłów, które doprowadziły do wdrożenia rewolucyjnych, a jednocześnie prostych i proekologicznych rozwiązań, bez rezygnowania z aspektów przyjemności z jazdy. Air Technologies będą towarzyszyć wszystkim prezentowanym we Frankfurcie modelom marki.

Pośród tegorocznych nowości, odwiedzający znajdą także nową wersję systemu eco:Drive, eco:Drive Mobile. Jest to system oprogramowania, który pozwala przesyłać dane dotyczące ekonomii jazdy bezpośrednio do urządzenia Smartphone. W ten sposób kierowca może błyskawicznie skontrolować parametry podróży i wybrać optymalny, maksymalnie ekonomiczny sposób jazdy.

Fiat Freemont (AWD) do sprzedaży wejdzie już w październiku i będzie dostępny z dwiema jednostkami napędowymi 2.0 MultiJet II o mocy 170 KM i 3.6 V6 osiągającą 280 KM. Obie wersje wyposażono w sześciobiegową, automatyczną skrzynię biegów. Jest to zaawansowana technicznie, acz prosta w obsłudze technologia napędowa opracowana dla zapewnienia bezpieczeństwa i pełnej kontroli pojazdu w każdych warunkach drogowych.

Napęd na cztery koła (AWD) jest dostępny na życzenie kierowcy. System współpracuje z elektronicznym czujnikiem sterującym, który rozpoznaje stopień przyczepności poszczególnych kół i decyduje o przekazaniu mocy na tylną oś pojazdu. Rozwiązanie to pozwala osiągnąć maksymalną przyczepność na śliskich nawierzchniach (takich jak błoto, śnieg, lód) i zwiększa bezpieczeństwo podróżowania.

Automatyczny system dołączania napędu wykorzystuje elektronicznie sterowane sprzęgło (ECC). Pozwala to na zredukowanie zużycia paliwa, jako że napęd na wszystkie koła dołączany jest jedynie w razie konieczności, co minimalizuje tarcia występujące w jednostce napędowej. Co więcej, elektroniczne sprzęgło ECC jest bardziej elastyczne i precyzyjne, a także znacznie tańsze niż wielotarczowe sprzęgło wiskotyczne, lub samoblokujący mechanizm różnicowy typu Torsen.

Na stoisku we Frankfurcie obejrzeć można dwa egzemplarze modelu Freemont. Oba wyposażone w silnik 2.0 MultiJet 2 o mocy 170 KM, pierwszy z napędem na oś przednią, a drugi w wersji AWD z automatyczną skrzynią biegów. Obie wersje są bogato wyposażone, między innymi w siedem miejsc siedzących, tylną kamerę cofania, nawigację satelitarną z 8,4” wyświetlaczem dotykowym, 19″ felgi ze stopów lekkich, automatyczną, trzystrefową klimatyzację, czujniki parkowania, obszerne okno dachowe, oraz zestaw Video Pack obejmujący montowane pod sufitem ekrany DVD.

We Frankfurcie swoją premierę będzie miał też model Punto w wersji na rok 2012. Mocno zmodyfikowana wersja znanego kompaktu, która według władz koncernu ma mu zapewnić doskonały wynik rynkowy również w nadchodzącym roku. Obok zmian w wyglądzie, samochód zostanie wyposażony w nowy, dwucylindrowy silnik TwinAir o mocy 85 KM, doceniony ostatnio przez jury konkursu “International Engine of the Year “. W takiej wersji wyposażenia samochód stanowi przykład doskonałej równowagi pomiędzy ekologią (98 g/km CO2) i przyjemnością z jazdy (85 KM przy 5,500 obr/min i 145 Nm przy 2,000 obr).

Na stoisku Fiat zaprezentuje wersję Punto w specyfikacji “TwinAir” w charakterystycznym zielonym kolorze Verde Lime połączonym z błyszczącym czarnym dachem. Tak jak w przypadku Fiata 500 nazwa TwinAir oznacza równocześnie bogatą wersję wyposażenia nowej wersji Punto. Zwiedzający będą mogli zobaczyć Punto 2012 także w wersji wyposażonej w silnik1.3 16V MultiJet o mocy 85KM, będący ewolucją jednostki o mocy 95 KM. Jednostka ta, dzięki zastosowaniu dwóch nowoczesnych rozwiązań technologicznych (inteligentnego alternatora i inteligentnej kontroli przepływu powietrza), osiąga rekordowy poziom emisji CO2 90 g/km.
Będzie można także oglądać Fiata 500 TwinAir. Dostępny zarówno w wersji trzydrzwiowej, jak i jako kabriolet, w wersji wyposażenia TwinAir, łączy rewolucyjną technologię dwucylindrowego silnika ze smaczkami stylistycznymi, które wyróżniają tę wersję spośród innych modeli marki.

Wersja TwinAir jest rozszerzeniem oferty Fiata 500, skierowanym do klientów szukających auta do jazdy w mieście, które jednocześnie zachowuje oczekiwaną dynamikę. 500 w tej wersji zapewnia maksymalny poziom zadowolenia z jazdy, a także daje możliwość indywidualnego dopasowania do charakteru posiadacza. Seria 500 TwinAir została objęta kampanią promocyjną pod hasłem „frajda z jazdy”, a oficjalnym przedstawicielem akcji promującej został Mistrz Świata Formuły 1 Fernando Alonso.

Aby jeszcze bardziej podkreślić dynamiczny charakter auta i jego sportowe aspiracje Fiat przygotował specjalną edycję 500 TwinAir o nazwie “byAbarth Pack”. Pakiet stylizacyjny opracowany we współpracy z Abarthem dostępny będzie od października. W jego skład wejdą: specjalne,16″ felgi aluminiowe “Total Black”, nakładki na piasty kół z logiem Abarth, poszerzone progi, spoiler tylny, specjalna grafika na masce, oraz sportowy zestaw pedałów. Fiat 500 w edycji “byAbarth Pack” będzie dostępny w dwóch wersjach koloru nadwozia : Pasodoble Red lub Crossover Black.

Kolejną nowością Fiata we Frankfurcie jest nowy Qubo Trekking. Charakter tego auta podkreślają nowe detale stylistyczne, takie jak: polerowane lampy przednie, dwukolorowe (czarno – aluminiowe) listwy boczne o nowym kształcie, i na nowo zaprojektowana osłona tylnego zderzaka. Pozostałe cechy charakterystyczne odświeżonego modelu przejęto z poprzedniej wersji. Są to między innymi: specjalne zderzaki przednie z wbudowanymi osłonami, system kontroli trakcji Traction+, podwyższone zawieszenie z osłoną silnika pozwalającą bezpiecznie pokonywać wystające z podłoża przeszkody, relingi dachowe, przyciemnione szyby tylne, oraz felgi aluminiowe ze specjalnymi oponami 185/65 R15 M+S.

Dodatkowo, od września dostępny będzie w sprzedaży nowy pakiet wyposażenia Nitro. Opracowano go we współpracy z amerykańską firmą Nitro, znanym na świecie producentem desek snowboardowych. Pakiet adresowany jest do klientów, preferujących aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu. W skład pakietu wchodzą między innymi: boks dachowy i deska snowboardowa Nitro Haze, gadżety prawdziwych snowboardzistów, a także 15” felgi z polerowanego aluminium i detale graficzne na zewnątrz i wewnątrz auta.

Wszystkie z wymienionych nowości dają przedsmak tego, co Fiat zaprezentuje w roku modelowym 2012. Najważniejszą planowaną nowością na przyszły rok ma być otwarcie nowego portalu marki. Ten projekt ma poprawić frekwencję użytkowników i zapewnić maksimum wygody przy poszukiwaniu modeli i usług koncernu przez potencjalnych klientów.

Dla odwiedzających paryską ekspozycję firma FGA Capital (spółka joint venture Fiat Group Automobiles i Crédit Agricole) przygotowała specjalną ofertę innowacyjnych produktów finansowych o wysokiej wartości dodanej, skierowaną do sieci dilerskich, klientów indywidualnych i firm.