GENEWA 2014: JAGUAR XFR-S SPORTBRAKE GWIAZDĄ STOISKA

Ja  0 _g

Podczas salonu samochodowego International de l’Automobile w Genewie pokazuje gamę swoich produktów, w tym XFR-S Sportbrake – pierwsze kombi oznaczone znaczkiem R-S o mocy 550 koni mechanicznych oraz 1675 litrów przestrzeni bagażowej.

Gama modelowa Jaguara XF na rok 2015 to z jednej strony wersja XFR-S z przyspieszeniem 4,4 sek. do 100 km/h, z drugiej wersja 2.2 Diesel R-Sport w nadwoziu Sportbrake z emisją spalin na poziomie zaledwie 129 g/km. Taka paleta – jak twierdzi dyrektor Ian Hoban – jest w stanie zaspokoić potrzeby kierowców.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
GENEWA 2014


XF R-Sport dostępny będzie zarówno w wersji sedan oraz jako sportowe kombi. Silnik XFR-S Sportbrake’a to ośmiocylindrowa jednostka benzynowa w układzie V dysponująca mocą 550 KM oraz 680 Nm momentu obrotowego.

XFR-S Sportbrake to trzeci samochód marki Jaguar z palety samochodów ultra-sportowych z oznaczeniem R-S. XFR-S Sportbrake to bliźniaczy odpowiednik XFR-S sedan. Oba samochody cechuje prędkość maksymalna 300 km/h oraz sportowe właściwości charakterystyczne dla samochodów marki Jaguar. Kombi posiada cechy zaczerpnięte z modelu XFR-S sedan oraz nowego modelu F-Type.

ja-2_g

 

Design

XFR-S Sportbrake został delikatnie zmodyfikowany. Jak każda wersja Sportbrake również ta posiada opadającą linię dachu, wysokie nadkola oraz „przeciągniętą” linię dachu. Wszystko to dodaje nadwoziu dynamiki oraz daje możliwość zaoferowanie pasażerom 48 mm większej przestrzeni nad głowami. Nadwozie kombi umożliwia składanie kanapy tylnej w proporcji 60:40. Przestrzeń bagażowa może powiększyć się aż do 1675 litrów.

Nowy, powiększony zderzak został wyposażony dodatkowo w większy, obniżony centralny wlot powietrza oraz w boczne wloty powietrza. Całość otoczona została włóknem węglowym. Zmodyfikowany przedni spojler to pierwszy ze zmodyfikowanych elementów w dużym stopniu zmieniających obieg powietrza wokół samochodu. Zderzak tylny został również poddany modyfikacjom – wyposażony jest w karbonowy dyfuzor znacznie powiększony w porównaniu do wersji XFR. Ma on duży wpływ na docisk tylnej części nadwozia przy dużych prędkościach. Szerokie 20-calowe felgi Varuna wykonane zostały z kutego aluminium – zapewniają one modelowi XFR-S szeroki rozstaw kół. Felgi są dwukolorowe, a opcjonalnie mogą być lakierowane całościowo na kolor czarny lub kolor technical grey (szary). XFR-S Sportbrake oferowany jest w kolorach: Ultra Blue, Ultimate Black, Stratus Grey, Polaris White oraz Italian Racing Red.

Paleta kolorów nadwozia uzupełniona została o skórzane wykończenie wnętrza Warm Charcoal, którą obszyto deskę rozdzielczą, fotele oraz boczki drzwi. Dla podkreślenia sportowego charakteru we wnętrzu znajdziemy wiele dodatków nawiązujących do sportowych wersji m.in. emblematy R-S, skórzane elementy o strukturze karbonu, kontrastowe przeszycia oraz pikowaną tapicerkę sportowych foteli.

ja-6_g

 

Osiągi

Jaguar XFR Sportbrake wyposażony jest w doładowaną jednostkę 5.0 l połączoną z najnowszą automatyczną skrzynią wyposażoną w technologie „QuickShift”. To połączenie zapewnia zapierające dech w piersiachosiągi w zakresie przyśpieszeń oraz możliwość osiągania prędkości równej 300 km/h.

W pełni aluminiowy silnik o czterech zaworach na cylinder oferuje ukierunkowane rozpylanie bezpośredniego wtrysku paliwa (SGDI) oraz podwójny niezależny rozrząd o zmiennych fazach (DIVT). Pomiędzy głowicami zamontowano system Supercharged (doładowania mechanicznego w układzie dolotowym) – o dodatkowy zastrzyk mocy dbają dwa kompresory vortex typu Roots, wyposażone w dwa intercoolery. Dla zaspokojenia zwiększonego zapotrzebowania na powietrze, wzmocnionego w porównaniu do wersji XFR silnika, wersja R-S posiada dodatkowe wloty powietrza w zderzaku.

Czas rozpędzania od 0 do 100 km/h to zaledwie 4,8 sek. Modyfikacje układu wydechowego zaczerpnięte są wprost ze sportu motorowego.

XFR-S został wyposażony w 8-biegową automatyczną skrzynię biegów znaną z modelu F-Type. Automat wyposażony jest w łopatki do zmiany przełożeń współpracujące z technologią Quickshift. “Międzygazy” wykorzystywane są w dohamowaniach do zakrętów oraz przy bardzo intensywnych hamowaniach. Nowa skrzynia utrzymuje wybrany bieg w trakcie pokonywania zakrętu aż do do wyjścia z niego. Skrzynia umie również rozpoznać serię dynamicznych wyprzedzeń

ja-10_g
.
Dynamika

Dynamiczna charakterystyka XFR-S Sportbrake jest ściśle związana z tą, jaką możemy doświadczyć w modelach F-Type oraz XFR-S sedan. Prace rozwojowe wykonywane były na torze wyścigowym Nürburgring. Inżynierowie zmodyfikowali tylne aktywne zawieszenie oraz drążek stabilizatora i tylną oś. Zmieniono też hamulce tylnej osi oraz skorygowano nastawy systemu ABS. Modyfikacje nie dotyczyły jedynie amortyzatorów oraz sprężyn.

XFR-S Sportbrake wyposażony jest w opony Pirelli zaprojektowane specjalnie dla tego modelu. Opony wersji kombi są o 10 mm szersze – przednie w wymiarze 265/35, a tylne – 295/30. Zastosowano elektronikę kontrolującą adaptacyjne zawieszenie oraz system stabilizacji toru jazdy. Jest on w stanie przeliczać i optymalizować nastawy nawet do 500 razy na sekundę.

Aktywny dyferencjał Jaguara jest w stanie doprowadzić nawet do pełnego spięcia mostu tylnego, przekazując moment obrotowy na każde z kół równomiernie. System wyposażony jest również w tryb “Track DSC”.

XFR-S Sportbrake w wyposażeniu standardowym posiada system audio marki Meridian o mocy 380 W. Opcjonalnym systemem nagłośnieniowym jest 18-głośnikowy zestaw o mocy 825 W, również sygnowany znakiem Meridian.

ja 20_g

 

Dane techniczne

– silnik: 5,0 V8 Supercharged;
– pojemność (ccm): 5000;
– moc maksymalna (KM – obr./min.): 550 – 6500;
– maksymalny moment obrotowy (Nm – obr./min.): 680 – 2500-5500;
– skrzynia biegów: 8-biegowa automatyczna ”Quickshift”;
– przyspieszenie 0-100km/h: 4,8 sek.;
– prędkość maksymalna ( km/h): 300 (ograniczona elektronicznie);
= zużycie paliwa (średnie, w| l/100km): 12,7;
– emisja CO2 (g/km): 297.