GENEWA 2014: MERCEDES GLA 45 AMG – NAJMOCNIEJSZY

Mercedes-Benz GLA 45 AMG (X 156) 2013

Na salonie samochodowym International de l’Automobile w Genewie na Mercedes-Benz prezentuje też nowy model kompaktowego SUV-a – GLA 45 w najmocniejszym wydaniu AMG.

Jego 4-cylindrowa, turbodoładowana jednostka o pojemności 2 litrów generuje imponującą moc 265 kW (360 KM) i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a jednocześnie zużywa niewiele paliwa (średnio 7,5 l/100 km w cyklu NEDC).


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
GENEWA 2014


GLA 45 AMG ma przy tym osiągi godne maszyn z Affalterbach. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje 4,8 sek. i rozwija prędkość maksymalną 250 km/h (ograniczoną elektronicznie). Połączenie napędu na obie osie AMG 4MATIC oraz 7-stopniowej przekładni AMG Speedshift DCT zapewnia najwyższą wydajność i niezawodną trakcję.

Cel: młodsi klienci

GLA 45 AMG to trzeci po A 45 AMG i CLA 45 AMG model z 4-cylindrowym silnikiem turbo, skierowany do młodszych grup klientów. 2-litrowy silnik turbo uzyskuje z jednego litra pojemności aż 133 kW (181 KM), plasując auto na równi z samochodami supersportowymi.

Mercedes-Benz GLA 45 AMG (X 156) 2013

Dane techniczne modelu w skrócie:
– pojemność skokowa: 1991 ccm;
– średnica x skok: 83,0 x 92,0 mm;
– moc maks.: 265 kW (360 KM) przy 6000 obr./min.;
– maks. moment obrotowy: 450 Nm przy 2250-5000 obr./min;.
– średnie zużycie paliwa (NEDC): 7,5 l/100 km.
– emisja CO2: 175 g/km.
– norma emisji spalin: EU 6.
– przyspieszenie 0-100 km/h: 4,8 sek.;
– prędkość maksymalna: 250 km/h (ograniczona elektronicznie).

W trakcie rozwoju 4-cylindrowej jednostki turbo projektanci skupili się na ograniczeniu emisji cząstek stałych. Silnik wykorzystuje bezpośredni, strumieniowy wtrysk paliwa oraz piezoelektryczne wtryskiwacze (ciśnienie wtrysku do 200 barów). System działa elastycznie – po rozruchu na zimno może podać do pięciu dawek paliwa na jeden cykl pracy.

Turbosprężarka, układ wydechowy, skrzynia biegów

Aby uzyskać żywiołową reakcję na wciśnięcie pedału gazu, Mercedes-Benz zastosował turbosprężarkę twin-scroll, zapewniającą przyrost ciśnienia doładowania do 1,8 bara.

Sportowy układ wydechowy GLA 45 AMG emituje głęboki dźwięk. Wyposażono go w automatycznie sterowaną klapę wydechu. Opcjonalny układ wydechowy AMG Performance, również z klapą wydechu, generuje jeszcze bardziej gardłowy pomruk.

Mercedes-Benz GLA 45 AMG (X 156) 2013

Dwusprzęgłowa przekładnia zautomatyzowana AMG Speedshift DCT o 7 przełożeniach ma trzy tryby pracy, a także funkcje podwójnego wysprzęglenia i Race Start. Czas zmiany przełożeniach w trybie ręcznym (M) oraz sportowym (S) jest podobny do tego, jakim cechuje się supersportowy model SLS AMG GT. Kolejnym atutem przekładni jest „czasowy tryb M”, znany z ekstremalnego modelu SLS AMG Coupé Black Series. W trybie „C” (Controlled Efficiency) charakterystykę pracy skrzyni dostosowano do oszczędnego i komfortowego stylu jazdy.

Zorientowany na osiągi: napęd na obie osie

GLA 45 AMG standardowo dysponuje napędem na cztery koła AMG 4MATIC z elektrohydraulicznym sprzęgłem wielotarczowym. Gdy tylko układ sterowania wykryje poślizg przednich kół, hydrauliczna pompa natychmiast zespala tarcze i kieruje siłę napędową do tylnej osi. Rozdział momentu obrotowego zależy od warunków – podczas normalnej jazdy trafia on do przednich kół, zapewniając najlepszą wydajność. Gdy warunki tego wymagają, moment jest rozdzielany między osiami w stosunku do 50:50.
Z układem AMG 4MATIC współpracuje układ ESP z trzema trybami pracy: ESP ON, SPORT Handling Mode oraz ESP OFF. Jego uzupełnieniem jest funkcja ESP Curve Dynamic Assist, która przyhamowuje wewnętrzne koło w zakręcie, ograniczając w ten sposób podsterowność.

Zawieszenie i układ hamulcowy AMG

Przednie zawieszenie GLA 45 AMG wykorzystuje kolumny MacPhersona, a tylne – układ wielowahaczowy. Odpowiednio zestrojone amortyzatory i sprężyny oraz większe stabilizatory skutecznie zapobiegają przechyłom karoserii w ciasnych zakrętach. Na życzenie oferowane jest zawieszenie AMG o sztywniejszych nastawach.
Progresywny układ kierowniczy z siłą wspomagania dostosowaną do prędkości zapewnia błyskawiczną reakcję na ruchy kierownicy. W układzie hamulcowym zastosowano cztery wentylowane i perforowane tarcze.

Standardowo GLA 45 AMG porusza się na grafitowych obręczach AMG z pięcioma podwójnymi ramionami i błyszczącym wykończeniem, zaopatrzonych w ogumienie w rozmiarze 235/45 R 19. Opcjonalnie oferowane są 10-ramienne felgi AMG z oponami 235/40 R 20, również w kolorze grafitowym, dostępne w dwóch wersjach – lśniącej lub matowej.

Mercedes-Benz GLA 45 AMG (X 156) 2013

Design

Możliwości GLA 45 zdradzają typowe dla AMG elementy – spojler przedniego zderzaka w kolorze tytanowym, polakierowane na czarno prowadnice powietrza, szerokie wloty powietrza, a także świeży detal w postaci logo AMG na osłonie chłodnicy. Z tyłu dominuje masywny dyfuzor z dwiema chromowanymi, prostokątnymi końcówkami sportowego wydechu AMG. Na życzenie oferowany jest m.in. pakiet aerodynamiczny, elementy karoserii z włókien węglowych, pakiet Night (przyciemniane szyby, dodatki pokryte lśniącym lakierem w kolorze czarnym) oraz polakierowane na czerwono zaciski hamulcowe.

Wnętrze GLA 45 AMG reprezentuje cechy tożsame dla wszystkich modeli AMG – sportowa atmosfera łączy się tu z najwyższą jakością. Po otwarciu drzwi uwagę zwracają mocno wyprofilowane fotele pokryte mieszanką skóry ARTICO i tkaniny DINAMICA z czerwonymi przeszyciami, czerwone pasy bezpieczeństwa oraz elementy ze szczotkowanego aluminium. Trójramienna kierownica wielofunkcyjna obszyta skórą nappa zapewnia pełną kontrolę nad autem, a wskaźniki w tubach rozdzielone kolorowym wyświetlaczem dostarczają kierowcy niezbędne informacje.

Wyrazisty i ekskluzywny: GLA 45 AMG „Edition 1″

Z okazji debiutu GLA 45 AMG do sprzedaży trafi specjalna wersja „Edition 1„, wyposażona w większy przedni spojler w kolorze lśniącej czerni, dodatkowe prowadnice powietrza i tylne skrzydło. Charakter modelu podkreślają grafitowo- czerwone pasy ozdobne i czerwone akcenty na osłonie chłodnicy, lusterkach oraz tylnym spojlerze. W kabinie uwagę zwracają m.in.: sportowa kierownica AMG z elementami z Alcantary i dźwignia zmiany biegów E-SELECT z wytłoczonym logo AMG, deska rozdzielcza obszyta skórą ARTICO, wykończenie ze szczotkowanego aluminium oraz panel AMG DRIVE UNIT ozdobiony napisem „Edition 1″. Model będzie oferowany przez pierwszy rok po rynkowym debiucie. Do wyboru będą cztery odcienie karoserii: biały cirrus, czarny cosmos, srebrny polar oraz szary mountain.

Ceny

Rynkowa premiera GLA 45 AMG pokazywanego na targach motoryzacyjnych Motor Salon w Genewie odbędzie się 14 marca, a sprzedaż ruszy w lipcu br. Ceny modelu w Niemczech (z VAT):
– GLA 45 AMG: 55 870,50 euro;
– GLA 45 AMG „Edition 1″: 63 248,50 euro.