GENEWA 2014: NOWY VOLKSWAGEN SCIROCCO i WERSJA R

vw 0_149

Podczas Salonu Samochodowego International de l’Automobile w Genewie zadebiutuje Volkswagen Scirocco. Model otrzymał zmieniony design oraz nową gamę silników.

W 1974 roku, dokładnie przed 40 laty, na Genewskim Salonie Samochodowym zadebiutowała pierwsza generacja Scirocco. Od tego czasu to coupé jako dynamiczny, stylowy i osiągalny finansowo samochód sportowy cieszył się wielkim zainteresowaniem kierowców ceniących dynamikę.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
GENEWA 2014


Teraz Volkswagen zaprezentuje – ponownie na targach motoryzacyjnych w Genewie – jako światową premierę najnowszą generację sprzedanego w ponad milionie egzemplarzy auta, udoskonalonego zarówno technicznie, jak i optycznie. Na przykład jednostki napędowe: sześć silników z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem należy do najnowszej generacji czterocylindrowych silników Volkswagena, spełnia wymagania normy emisji spalin EU 6. Seryjnie wszystkie Scirocco o mocy do 162 kW/220 KM posiadają systemy Start-Stop i rekuperacji.

Scirocco pojawi się na rynku latem. Volkswagen będzie produkował najnowszego Scirocco w swoim portugalskim zakładzie pod Lizboną. Stamtąd sportowe auto będzie od połowy sierpnia dostarczane do klientów w Europie. Krótko potem będzie dostępne na dalszych dużych rynkach, jak Chiny, Argentyna, Turcja, Australia, Rosja i Korea Południowa.

vw-7_156

 

Wygląd

Zwarte proporcje zdradzają, że w tym coupé kryje się dynamika. Design nowego Scirocco został bardzo starannie i ostrożnie zmodyfikowany w sposób podkreślający jego wyjątkowość. Precyzyjnie wykreślone linie, całkowicie nowa grafika reflektorów oraz tak zwane blades (wąskie elementy aerodynamiczne w stylu Golfa GTI) po bokach zderzaków tworzą nowe oblicze przedniej części nadwozia. Części zderzaka, pokryte lakierem w kolorze nadwozia zamiast czarnym, poszerzają optycznie i podkreślają kontury dolnej części nadwozia. Przy jasnym kolorze lakieru, wąskie elementy aerodynamiczne i czarna, otwarta ku górze rama zderzaka stanowią przykuwający uwagę kontrast. Nową formę otrzymał także czarny, duży wlot powietrza w dolnej części przodu nadwozia oraz górny wlot powietrza. Razem z XL1 i Beetle, Scirocco jest jedynym Volkswagenem z logo VW na masce silnika. Aby lepiej ochronić przód nadwozia przed uszkodzeniem przy parkowaniu, auto zostało wyposażone w czujniki parkowania także w przednim zderzaku.

Charakterystyczna jest grafika świateł. Pod modułem ksenonowym inżynierowie i styliści umieścili wąską linię diod LED w formie fali, przywodząca na myśl powiekę i pełniącą funkcję świateł dziennych. Oddzielnie w zewnętrznych częściach zderzaka umieszczone zostały kierunkowskazy, reflektory przeciwmgielne oraz – w wersji podstawowej – światła do jazdy w dzień. Są one optycznie oddzielone od siebie elementami aerodynamicznymi blades.

Szerokość samochodu jest akcentowana poprzez użycie poziomych elementów stylistycznych, zarówno z przodu, jak i z tyłu. W nowym Scirocco wrażenie to jest wzmacniane przez nowe diodowe światła tylne i również nową pokrywę bagażnika. Tylne światła o kształcie trapezu zwężające się ku środkowi nadwozia sięgają daleko na tylną klapę. Sama tylna pokrywa posiada pod szybą poziomą linię załamującą światło. W stylistykę wkomponowuje się nowy, czarny dyfuzor. Praktycznym rozwiązaniem jest uchylny znaczek VW, obracający się w górę wokół osi poziomej i służący jako uchwyt otwierania pokrywy. Za oświetlenie tablicy rejestracyjnej odpowiedzialne są seryjne diody.

Patrząc z boku, nie sposób nie zauważyć nowych, 17-calowych obręczy Shanghai i 18-calowych obręczy ze stopu metali lekkich Lisboa i Salvator. Seryjnie Scirocco porusza się na 17-calowych obręczach ze stopu metali lekkich Long Beach i oponach w rozmiarze 205 (od 110 kW – opony 225). Opcjonalnie coupé Volkswagena może być wyposażone w 18 i 19-calowe obręcze Talladega, wcześniej zastrzeżone dla Scirocco R. Nowością w programie jest także pięć z łącznie 13 kolorów: trzy lakiery uniwersalne – biały Pure, czerwony Flash i szary Urano oraz lakiery metaliczne – fioletowy Ultra i złoty Pyramid.

vw-3_141

 

Wygląd zewnętrzny Scirocco R. Najmocniejszy model tej serii, Scirocco R, tradycyjnie posiada specjalne elementy stylistyczne i elementy wyposażenia. Dotyczy to zarówno stylistyki kół, jak i dolnej części przodu i tyłu nadwozia nawiązującej do sportów motorowych. Z przodu szczególnie rzucają się w oczy trzy duże, czarne i błyszczące wloty powietrza, seryjne reflektory bi-ksenonowe, diodowe światła do jazdy w dzień i diodowe kierunkowskazy. Z boku są to między innymi obudowy lusterek zewnętrznych z matowego chromu, nakładki poszerzające nadkola w stylu „R” oraz czarne zaciski hamulców z logo „R”. Z tyłu do elementów charakterystycznych dla Scirocco R należą, tak jak zwykle, chromowane końcówki rur wydechowych (po jednej z każdej strony) oraz większy spojler dachowy. Nowością z tyłu są natomiast duże otwory wylotów powietrza w zderzaku, oraz 18-calowe seryjne obręcze ze stopu metali lekkich typ Cadiz. Jako opcja ten typ obręczy dostępny jest także w rozmiarze 19 cali.

Wnętrze

Nowa wersja Scirocco posiada zoptymalizowany kształt tablicy rozdzielczej po stronie pasażera, której wyraźna, pozioma krawędź optycznie powiększa wskaźniki. Panele wlotów wentylacji oraz środkowy panel wokół nawigacji, tworzą jedną płaszczyznę z deską rozdzielczą. Podobnie jak Golf GTI, Scirocco posiada nowe zegary o kształcie tuby, wskaźniki mają nową grafikę i otoczone są chromowanymi pierścieniami. Od Golfa GTI wywodzi się także stylistyka kierownicy. Ponadto do wyposażenia seryjnego należą trzy dodatkowe wskaźniki nad konsolą środkową: wskaźnik ciśnienia doładowania, stoper i wskaźnik temperatury oleju silnikowego. Oprócz tego nowy Scirocco jest wyposażony seryjnie w klimatyzację, asystenta ruszania pod górę, elektrycznie otwierane/ zamykane szyby i sportowe siedzenia.

Przy dźwigni hamulca ręcznego znajduje się zamykany schowek z żaluzją. Nowe aplikacje dekoracyjne Checkered Black na środkowym panelu stanowią optyczne nawiązanie do Golfa GTI. Nową formę otrzymały także siedzenia i tapicerka.

vw-8_162

 

Wnętrze Scirocco R. Podobnie jak na zewnątrz, także we wnętrzu Scirocco R widać wkład Volkswagen R GmbH. Do zindywidualizowanych elementów należy tapicerka Race z logo „R” i szarymi szwami, czarna podsufitka, aplikacje dekoracyjne Carbon Race, czarne aplikacje z połyskiem Piano Black (panel radia, sportowa kierownica multifunkcyjna obszyta skórą i podłokietniki w drzwiach) oraz pedały z nakładkami ze stali nierdzewnej. Tradycyjne są tutaj niebieskie wskazówki specjalnych wskaźników „R” i aluminiowe listwy w progach z logo „R”.

Silniki

Scirocco rocznik 2014 jest wyposażony w czterocylindrowe, udoskonalone jednostki napędowe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem. Wszystkie wersje silników, mimo mniejszego zużycia paliwa, są teraz mocniejsze. Seryjnie wszystkie Scirocco o mocy do 162 kW/220 KM są wyposażone w systemy Start¬-Stop i rekuperacji. Z wyjątkiem podstawowej jednostki napędowej (1.4 TSI), wszystkie wersje napędu mogą być opcjonalnie połączone z dwusprzęgłową przekładnią DSG.

Silniki benzynowe rozwijają moc między 125 a 280 KM. Spektrum mocy czterech silników TSI (benzynowe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem) rozciąga się od 92 kW/125 KM przez 132 kW/180 KM i 162 kW/220 KM aż do 206 kW/280 KM w Scirocco R. Po raz pierwszy w Volkswagenie zamontowany został 125-konny silnik 1.4 TSI, zużywający o 1,0 litr paliwa mniej, niż jego poprzednik. Nowością w programie jest silnik 2.0 TSI o mocy 180 KM, zastępujący w Europie silnik 1.4 TSI 118 kW/160 KM. Mimo, że nowy silnik dysponuje o 20 KM większą mocą, jest o 0,6 litra oszczędniejszy, niż wersja 160 KM. Kolejną nowością w Scirocco jest zaadaptowany z Golfa GTI silnik 2.0 TSI o mocy 220 KM; zmniejszenie spalania o 1,4 litra w porównaniu z poprzednikiem oznacza redukcję aż o 19 procent.

Silniki wysokoprężne rozwijają moc 150 KM i 184 KM. Dwie jednostki TDI w Scirocco rozwijają teraz moc 110 kW/150 KM i 135 kW/184 KM.