GENEWA 2018: KONCEPCYJNE TOYOTY CZYLI NOWE TECHNOLOGIE

toyota-concept1

Toyota prezentuje na targach motoryzacyjnych Geneva Motor Show serię trzech pojazdów elektrycznych Concept-i oraz luksusowy samochód koncepcyjny Fine- Comfort Ride napędzany wodorem.

Stanowią one przykład designu, który pozwala w pełni wykorzystać potencjał nowoczesnych technologii w motoryzacji – autonomicznego prowadzenia, sztucznej inteligencji oraz napędów elektrycznych na ogniwa paliwowe i na baterie.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2018


 

Pod koniec 2017 roku Toyota Motor Corporation ogłosiła, że przyspiesza rozwój zelektryfikowanych samochodów. Do 2030 roku firma zamierza osiągnąć roczną sprzedaż 5,5 miliona pojazdów wykorzystujących silnik elektryczny, w tym co najmniej milion bezemisyjnych aut w pełni elektrycznych (zasilanych bateriami lub ogniwami paliwowymi).

toyota-concept4

Toyota realizuje w ten sposób program Environmental Challenge, który zakłada redukcję do 2050 roku średniej emisji nowych samochodów marki sprzedawanych na świecie o 90 procent w stosunku do poziomu z 2010 roku. Już w 2025 roku wszystkie modele firmy będą zelektryfikowane lub będą posiadały w swojej ofercie jeden ze zelektryfikowanych napędów. Koncern podjął wstępną współpracę z firmą Panasonic z zamiarem powołania spółki produkującej baterie pryzmatyczne dla zelektryfikowanych samochodów.

Fine-Comfort Ride oraz seria Concept-i stanowią wizualizację innowacyjnego podejścia do projektowania zelektryfikowanych pojazdów, które pozwala zmaksymalizować potencjał przyszłych samochodów elektrycznych na akumulatory oraz na ogniwa paliwowe tak pod względem ochrony środowiska, jak i zwiększenia dostępności i wygody użytkowania.

Seria Toyota Concept-i to trzy elektryczne pojazdy nowej generacji, które dzięki sztucznej inteligencji są bardziej partnerem niż maszyną. Każdy z nich odpowiada na potrzeby mobilności innej grupy użytkowników w innych życiowych sytuacjach. Toyota Fine- Comfort Ride Concept jest przykładem, w jaki sposób technologia napędu elektrycznego na wodorowe ogniwa paliwowe może służyć w przestronnym samochodzie klasy premium o łatwym w aranżacji wnętrzu.

Pojazdy te wykorzystują sztuczną inteligencję, technologię Big Data i chmury oraz inteligentnego asystenta kierowcy (AI Agent), które zapewniają bezpieczną i przyjemną podróż każdemu użytkownikowi bez względu na stopień sprawności, wiek czy poziom umiejętności prowadzenia.

toyota-concept2

Mobilność przyszłości z Concept-i Series

Kluczową technologią, która wyróżnia serię Concept-i, jest system Learn oparty na sztucznej inteligencji, który uczy się odczytywać emocje i preferencje kierowcy. Współpracuje on z systemami automatyzacji prowadzenia, poprawiającymi bezpieczeństwo jazdy (Protect). Trzecim filarem jest technologia AI Agent, czyli inteligentny asystent kierowcy nowej generacji, który przewiduje preferencje i życzenia właściciela, na przykład dobierając odpowiednią muzykę czy układając trasę z uwzględnieniem jego ulubionych miejsc (Inspire).

Toyota Concept-i to samochód wykorzystujący sztuczną inteligencję. Kabina o nowatorskiej sylwetce, zaawansowany Human Machine Interface (HMI), a także interakcje z wirtualnym asystentem kierowcy są źródłem wyższej klasy doświadczenia użytkownika (UX). Marka zaplanowała testy drogowe pojazdów wyposażonych w niektóre funkcje Concept-i na 2020 roku w Japonii.

Concept-i odczytuje emocje kierowcy oraz poziom czujności na podstawie ekspresji twarzy i tonu głosu. System bezpieczeństwa Protect nie tylko monitoruje warunki na drodze, ale także samopoczucie kierowcy. Bazując na technologii autonomicznego prowadzenia „Mobility Teammate Concept” auto asystuje kierowcy w bezpieczniej jeździe.

toyota-concept3

Efektem nowego podejścia do designu jest kabina o futurystycznych opływowych kształtach i prostym, otwartym wnętrzu. Human Machine Interface zaprojektowany do komunikacji między autem i człowiekiem za pomocą wirtualnego asystenta i wyświetlacza head-up display 3D zapewnia wysoki poziom doświadczenia użytkownika (UX). Wygląd tablicy rozdzielczej znajduje kontynuację w zewnętrznym designie samochodu.

Concept-i Ride

To uniwersalny mikrosamochód (dla osób zdrowych i niepełnosprawnych), realizujący koncepcję miejskiego transportu przyjaznego użytkownikowi. Pojazd wyróżnia się drzwiami typu gull-wing, elektrycznie przesuwanym fotelem i joystickiem, które ułatwiają korzystanie z auta użytkownikom na wózkach inwalidzkich. Układ siedzeń i funkcja autonomicznego prowadzenia umożliwiają każdemu bezpieczną jazdę. Samochód zaprojektowany z myślą o car- sharingu.

Do sterowania samochodem służy joystick, który zastępuje kierownicę, pedał gazu i hamulca. Niewielkie rozmiary pojazdu umożliwiają osobom niepełnosprawnym zaparkowanie i wydostanie się z samochodu wraz z wózkiem na pojedynczym miejscu parkingowym. Samochód jest wyposażony w funkcję automatycznego parkowania.

toyota-concept5

Oparty na sztucznej inteligencji wirtualny asystent jest umieszczony na dużym wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej, dostarczając informacji przydatnych w poruszaniu się po mieście, np. o miejscach przyjaznych dla osób na wózkach. Jeśli samochodem podróżuje jedna osoba, fotel kierowcy podczas jazdy jest umiejscowiony na środku.

Concept-i WALK

Niewielkie rozmiary pozwalają swobodnie poruszać się po chodniku. Pojazd wyposażony jest w funkcje automatycznego prowadzenia. Trzykołowa konstrukcja z mechanizmem zmiany rozstawu osi, funkcje automatycznego sterowania i niska podłoga ułatwiają użytkowanie.

Nowa Toyota służy do poruszania się na krótkich dystansach, stanowiąc uzupełnienie transportu publicznego. Może być wykorzystywana w centrach miast, a także na przedmieściach jako transport do stacji metra, kolejki podmiejskiej czy do przystanku autobusowego. Ultrakompaktowy pojazd zajmuje tyle samo miejsca co idący człowiek. Dzięki rozmowom z wirtualnym asystentem oraz danym z czujników umieszczonych w uchwytach na ręce wspiera kierowcę w bezpiecznym poruszaniu się, na bieżąco dostosowując się do sytuacji.

toyota-concept6

Jeśli komputer pokładowy wyczuje niebezpieczeństwo na drodze, ostrzeże użytkownika i automatycznie wykona konieczne manewry, aby uniknąć kolizji. Zaletą trójkołowego Concept-i WALK jest także mechanizm zmiennego rozstawu osi, który dostosowuje się do prędkości, zapewniając stabilność podczas jazdy i postoju.

6-osobowy Fine- Comfort Ride

Kolejna nowość marki pokazywana na salonie samochodowym Geneva Motor Show to samochód klasy premium z bezemisyjnym napędem na wodorowe ogniwa paliwowe, o zasięgu około 1000 km na jednym tankowaniu. Silniki elektryczne zamontowane w kołach pozwoliły wygospodarować więcej przestrzeni w kabinie i ograniczyć zwisy do minimum. Koncepcyjny Fine- Comfort Ride to nowy przestronny „osobówka” klasy premium o elastycznym napędzie elektrycznym dużej mocy, zasilanym prądem z wodorowych ogniw paliwowych. Nie emituje żadnych spalin ani CO2, a jedynie czystą wodę. Zasięg na poziomie 1000 km (wg japońskiego standardu JC08) jest dostępny po trwającym 3 minuty tankowaniu.

toyota-concept7

Nadwozie o ostrych krawędziach stylizowanych na szlifowany diament ma mocny, masywny przód i stopniowo zwęża się do tyłu. W ten sposób uzyskano komfortową przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń i dobre właściwości aerodynamiczne. Zastosowanie jednostek elektrycznych zamiast silnika spalinowego dało projektantom dużą swobodę. Koła zostały umieszczone na samych krańcach nadwozia, niemal eliminując zwisy. Osłona podwozia zwiększa stabilność samochodu i dodatkowo go wycisza.

Wnętrze jest tak zaprojektowane, aby ekran dotykowy i interfejs wirtualnego asystenta były łatwo dostępne dla kierowcy i pasażera. Elektrycznie sterowane fotele można przesuwać i ustawiać w różny sposób, zmieniając układ wnętrza samochodu. Samochód mieści 6 osób, ma wymiary: 4830 mm długości, 1950 mm szerokości 1650 mm wysokości, a rozstaw osi to 3450 mm.