GENEWA 2018: MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT W EUROPIE

concept_mit1

Na 88. Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, firma Mitsubishi Motors Corporation świętuje europejską premierę koncepcyjnego modelu e-Evolution.

Samochód jest jeżdżącym prototypem, który odzwierciedla strategiczne kierunki, w których w przyszłości będzie się rozwijać japońska marka.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2018


 

Nowy e-Evolution łączy atuty samochodów typu SUV, pojazdów elektrycznych (EV) i sygnalizuje gotowość do wdrażania najnowszych systemów zapewniających użytkownikom łączność ze światem za pomocą urządzeń elektronicznych.

concept_mit2

Elektryczny samochód o wysokiej wydajności jest ucieleśnieniem nowej strategii marki, wyrażonej sloganem “Drive your Ambition” – dążeniem do tworzenia odważnych stylistycznie, inspirujących i nowoczesnych pojazdów, które rozwijają segment SUV-ów napędzanych przez zintegrowany system wykorzystujący silniki elektryczne i układ kontroli napędu na cztery koła (4WD).

Nowe Mitsubishi zapewnia wysokie osiągi i doskonałe własności jezdne.

NADWOZIE

* Kształt przodu jest koncepcją stylistyczna marki, określaną mianem Dynamic Shield („Dynamiczna tarcza”). Czarna sekcja kraty wlotu powietrza jest schowana pod powłoką ze szkła, co subtelnie przypomina, że mamy do czynienia z dynamicznym samochodem z napędem elektrycznym. Pod szkłem znajdują się kamery i czujniki, których wygląd akcentują niebieskie kontury stylizacyjne. Poniżej reflektorów umieszczono duże wloty powietrza, kierujące strumienie chłodzące zaciski elektrycznych hamulców.

concept_mit3

* Kiedy obserwujemy auto z boku, przynależność do segmentu SUV-ów podkreślają: atletyczne kształty karoserii na wysokości nadkoli, muskularna sylwetka, charakterystyczne cofnięcie progów w ich środkowej części oraz zdecydowane poziome przetłoczenie biegnące przez bok i wysoki prześwit.

* Krótki zwis przedni i tylny podkreślają zwinność pojazdu. Z kolei muskularne linie nadkoli na czterech rogach bryły pojazdu podkreślają potężny moment obrotowy przenoszony na cztery koła.

* Mocno pochylona przednia szyba i krótkie zwisy nadają sylwetce wyjątkowo dynamiczny profil, którego uzyskanie nie byłoby możliwe bez napędu elektrycznego.

concept_mit5

* W masywnej sześciokątnej bryle tyłu nadwozia można dopatrzeć się inspiracji kształtem osłony koła zapasowego z legendarnego Pajero – modelu, który do dziś pozostaje esencją SUV-a, jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli terenowych i jednym z najważniejszych rozdziałów w historii marki Mitsubishi.

* Konstrukcja słupka C przypomina element tylnego statecznika odrzutowca. Własności aerodynamiczne poprawiono, dzięki skierowaniu strug powietrza wokół specjalnych profili w tylnych słupkach i dalej, w stronę tylnego zderzaka.

WNĘTRZE

* Skoro pod maską nie ma dużego silnika spalinowego, projektanci zyskali przestrzeń do realizacji radykalnych wizji nowego kokpitu. Tablica przyrządów wydaje się płynąć przed kierowcą. O tym, że kierujący siedzi w Mitsubishi przypomina typowy dla marki poziomy układ deski rozdzielczej, z podziałem na dominującą część informacyjno-kontrolną powyżej osi oraz część funkcjonalną poniżej. Horyzontalny układ tablicy przyrządów przypomina funkcją linię poziomą elektronicznego wizjera: linia pozioma tablicy przyrządów ułatwia ocenę zachowania samochodu w czasie jazdy – forma idzie w parze z funkcją, opisując drogę przed samochodem.

concept_mit4

* Duży płaski ekran wyświetlacza obejmuje całą szerokość tablicy przyrządów. Wśród wyświetlanych informacji znajdują się dane o warunkach otoczenia, dane nawigacyjne oraz podpowiedzi instruujące kierowcę, związane z prowadzeniem samochodu. Dwa mniejsze wyświetlacze po obu stronach dużego ekranu pokazują obrazy przestrzeni przed i za samochodem. Podczas manewrów w ciasnej przestrzeni, kierowca doceni widok z kamery śledzącej obraz okolic przednich kół, który zapewnia precyzję parkowania, jakiej wcześniej nie doświadczył.

* Bardzo duże szyby zapewniają doskonałą widoczność dookoła, niemal na obszarze 360 stopni, co daje wrażenie, że kierowca siedzi raczej za sterami myśliwca, niż samochodu.

ROZWIĄZANIA KONSTRUKCYJNE

* Napęd elektryczny EV: e-Evolution jest napędzany silnikami elektrycznymi zapewniającymi wysokie wartości momentu obrotowego i świetne osiągi. Silniki są zasilane z systemu akumulatorów o wysokiej pojemności, co zapewnia bardzo szybkie i niezwykle płynne przyspieszanie, którym samochody elektryczne górują nad pojazdami z silnikami spalinowymi. Główny akumulator trakcyjny jest umieszczony centralnie, pod podłogą samochodu, co pozwoliło obniżyć środek ciężkości i uzyskać bardzo dużą stabilność w czasie jazdy.

concept_mit6

* Napęd 4WD: Wyjątkową dynamikę i własności jezdne uzyskano dzięki zastosowaniu napędu 4WD z trzema silnikami elektrycznymi. Jeden z nich napędza przednie koła, przy udziale nowego Dwusilnikowego Aktywnego Systemu Kontroli Znoszenia AYC (Dual Motor Active Yaw Control), który powoduje odpowiednie dołączanie pozostałych dwóch silników przekazujących napęd na tylne koła, z wykorzystaniem elektronicznego układu, który koryguje tor jazdy poprzez aktywną kontrolę momentu obrotowego (torque- vectoring).

Nad pracą całości czuwa rozbudowany układ sterujący napędem na wszystkie koła i kontrolujący inne funkcje układu jezdnego S-AWC (Super All-Wheel Control). Uzyskano znacznie lepszą przyczepność podczas pokonywania zakrętów. Hamulce e-Evolution Concept precyzyjnie kontrolują napęd oraz prędkość pojazdu dzięki elektrycznie sterowanym zaciskom, które zajęły miejsce konwencjonalnych zacisków hydraulicznych.

Efekt i skuteczność ich działania daje się odczuć już przy niewielkich prędkościach, gdy siły G są jeszcze niewielkie. Bez względu na to czy jazda odbywa się w mieście, na autostradzie, czy na krętych drogach lokalnych, zachowanie pojazdu z pełnym napędem elektrycznym zawsze charakteryzuje dynamika, precyzja i pewne trzymanie się drogi, które idealnie odzwierciedla intencje kierowcy.

concept_mit7

* Sztuczna inteligencja: Mózgiem pokazywanego na targach motoryzacyjnych Geneva Motor Show nowego auta jest system oparty na AI, który znacząco zwiększa możliwości kierującego pojazdem. Duża liczba różnego rodzaju czujników umożliwia systemowi natychmiastowe weryfikowanie i analizowanie sytuacji na drodze, a także „odczytywanie” intencji kierowcy. System w niezauważalny sposób dostosowuje zachowanie i osiągi pojazdu do zamiarów prowadzącego, wspierając kierowcę i zwiększając skuteczność jego działań.

Jednocześnie, dzięki ułatwieniu kierowania pojazdem i podniesieniu bezpieczeństwa, sama przyjemność prowadzenia osiąga zupełnie inny wymiar. Z kolei specjalna funkcja nauczyciela umożliwia systemowi sztucznej inteligencji przekazanie wiedzy osobie za kierownicą i w ten sposób bardzo dyskretne zwiększanie umiejętności kierowcy.

System tworzy swoisty obraz poziomu kompetencji kierowcy i sam buduje program „szkolenia”, który jest następnie realizowany poprzez sugestie podawane głosem lub za pomocą komunikatów ukazujących się na dużym wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej. Dzięki temu, kierowcy o różnym poziomie umiejętności szybko odkrywają, że prowadzony przez nich samochód zachowuje się dokładnie tak, jak sobie tego życzą i bardzo szybko przekonują się, że prowadzenie samochodu może sprawiać jeszcze większą przyjemność.