GRAND PRIX JAPONII 2018: BLAMAŻU FERRARI CIĄG DALSZY (Q3)

gpjap-kw1

Lewis Hamilton z zespołu Mercedesa wygrał kwalifikacje do wyścigu mistrzostw świata Formuły 1 o Grand Prix Japonii na torze Suzuka. Kolejną wpadkę zaliczyło Ferrari.

Za ustawionym na pole position Niemcem stanie jutro jego kolega z teamu, Valtteri Bottas.

sponsorenault


Zobacz także:

FORMUŁA 1


 

Drugą linię utworzą Max Verstappen (Red Bull) i Kimi Raikkonen (Ferrari), a kolejne Romain Grosjean (Haas) i Brendon Hartley (Toro Rosso).

gpjap-kw3

Pierre Gasly (Toro Rosso) stanie na linii z numerem 7. Ósmy czas uzyskał Esteban Ocon (Force India), który jednak zostanie cofnięty o trzy pola. W “10” znaleźli się jeszcze Sebastian Vettel (Ferrari) i Sergio Perez (Force India).

Ferrari po raz kolejny popełniło kompromitujące błędy w wypuszczaniu na tor swoich kierowców. Finałowe okrążenie Vettel pokonywał ba slickach na mokrej nawierzchni. Niemiec już w sesji pierwszej miał problemy – obracał się. Ale mimo to uzyskał drugi wynik w Q1.

Marcus Ericsson w 1. sesji rozbił bolid Saubera o bandę. W Q2 pecha miał Daniel Ricciardo (Red Bull) – stanął z powodu awarii samochodu. Nie były to udane kwalifikacje dla zespołu Renault.

gpjap-kw2

Kierowcy Mercedesa przeszli przez sesję Q2 na miękkich oponach i wystartują na nich do wyścigu. Spośród kierowców z pierwszej dziesiątki na takim ogumieniu ruszy tylko Romain Grosjean z zespołu Haas. Tak jak zazwyczaj, w wyścigu zespoły będą celowały w strategię jednego pit stopu. Jednak warunki mają być znacznie cieplejsze i suche, więc w takich okolicznościach szybszą strategią mogą okazać się dwa postoje.

– W mieszanej, deszczowej i suchej sesji podejmowanie właściwych decyzji nie było łatwe. Ostatecznie decydujące okazały się czasy z pierwszych przejazdów w Q3, na supermiękkiej mieszance. Na wyścig zapowiadane są zupełnie inne warunki. Stawia to kilka znaków zapytania odnośnie strategii – jeśli to tylko możliwe, zespoły zawsze starają się przejechać wyścig ze strategią tylko jednego pit stopu. Jednak warunki atmosferyczne i stan nawierzchni mogą to uniemożliwić. Trzy samochody z pierwszej dziesiątki ruszają na miękkiej mieszance – w tym oba z pierwszego rzędu – więc możemy mieć do czynienia z interesującą mieszanką strategii i wszystkie trzy rodzaje slicków mogą potencjalnie odegrać rolę w wyścigu. To były skomplikowane kwalifikacje, ale przynajmniej zespoły mogły wczoraj zgromadzić dużo danych na temat jazdy w suchych warunkach

gpjap_1_5

Zachowanie się opon:
– pośrednie „białe”: nikt nie korzystał z nich w kwalifikacjach, ale mogą okazać się kluczowe przy strategii jednego pit stopu;
– miękkie „żółte”: wykorzystane przez Mercedesa i Haasa w sesji Q2: tylko te zespoły podjęły taką decyzję;
– supermiękkie „czerwone”: wykorzystywane przez większą część kwalifikacji, szybsze o niespełna 0,7 sekundy od miękkich.

WYNIKI KWALIFIKACJI FORMULA 1 2018 HONDA JAPANESE GRAND PRIX
1. Lewis Hamilton (Mercedes) – 1.27,760 min.;
2. Valtteri Bottas (Mercedes) – 1.28,059 min.;
3. Max Verstappen (Red Bull) – 1.29,057 min.;
4. Kimi Räikkönen (Ferrari) – 1.29,521 min.;
5. Romain Grosjean (Haas) – 1.29,761 min.;
6. Brendon Hartley (Toro Rosso) – 1.30,023 min.;
7. Pierre Gasly (Toro Rosso) – 1.30,093 min.;
8. Esteban Ocon (Force India) – 1.30,126 min.;
9. Sebastian Vettel (Ferrari) – 1.32,192 min.;
10. Sergio Perez (Force India) – 1.37,229 min.;
——————————————————————————-
11. Charles Leclerc (Sauber) – 1.29,864 min.;
12. Kevin Magnussen (Haas) – 1.30,226 min.;
13. Carlos Sainz (Renault) – 1.30,490 min.;
14. Lance Stroll (Williams) – 1.30,714 min.;
15. Daniel Ricciardo (Red Bull) – 1.29,806 min.;
——————————————————————————-
16. Nico Hulkenberg (Renault) – 1.30,361 min.;
17. Sergey Sirotkin (Williams) – 1.30,372 min.;
18. Fernando Alonso (McLaren) – 1.30,573 min.;
19. Stoffel Vandoorne (McLaren) – 1.31,041 min.;
20. Marcus Ericsson (Sauber) – 1.31,213 min.;
Q1 107 proc. czasu – 1.34,911 min.