HANOWER 2012: ŚWIATOWE PREMIERY MERCEDESA

Podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych Pojazdów Użytkowych 2012 (IAA Nutzfahrzeuge 2012) w Hanowerze miały miejsce światowe premiery aerodynamicznej naczepy i aerodynamicznej ciężarówki Mercedes-Benz.

Tankowanie do pełna dalekobieżnej ciężarówki kosztuje dziś od 1000 do 2000 euro. Aerodynamiczna naczepa i ciężarówka Daimlera pozwalają na drastyczne ograniczenie oporu powietrza i zużycia paliwa.

Aerodynamiczna naczepa przynosi rocznie około 2000 litrów oleju napędowego oszczędności, co odpowiada kwocie niemal 3000 euro. W tym samym czasie emisja dwutlenku węgla zostaje ograniczona o ponad 5 ton. Niższy apetyt na paliwo notuje także aerodynamiczna ciężarówka Mercedes-Benz.

Zaprojektowana przez Mercedes-Benz naczepa, ogranicza opór powietrza pojazdu członowego o około 18 procent. Praktyczne testy potwierdzają, że 40-tonowy zestaw z aerodynamiczną naczepą może w transporcie dalekobieżnym uzyskać zużycie paliwa niższe o 4,5 proc. Przy zwyczajowym rocznym przebiegu takich pojazdów – 150 000 km – oznacza to zaoszczędzenie około 2000 litrów oleju napędowego oraz niższą o ponad 5 ton emisję dwutlenku węgla rocznie.

Actros StreamSpace pozostaje bez zmian

Ciągnik siodłowy – w tym wypadku nowy Mercedes-Benz Actros z kabiną StreamSpace – pozostaje bez zmian. Nowy Actros jest już odpowiednio zoptymalizowany aerodynamicznie. Dodatkowe wyposażenie obejmuje jedynie deflektor na dachu, boczne owiewki kabiny i boczne osłony. Pakiet ten występuje jako wyposażenie fabryczne.

Aerodynamiczna naczepa

Pozbawiona zbędnych, futurystycznych rozwiązań, aerodynamiczna naczepa Mercedes-Benz została tak zaprojektowana, by spełniać wszelkie praktyczne potrzeby bez żadnych ograniczeń. Wykorzystuje ona standardowy kontener o długości 13,6 m do przewozu produktów chłodzonych. Aerodynamiczna naczepa dostosowana jest do wszystkich codziennych wymagań operacji transportowych, począwszy od odpowiedniego prześwitu, poprzez kąt zejścia i natarcia, aż po przyjazne w użytku tylne drzwi. Osiągnięcia w dziedzinie aerodynamiki nie wpłynęła na przestrzeń ładunkową.

Schmitz Cargobull – uznany specjalista w dziedzinie przyczep – wraz z dwoma partnerami Daimler Trucks zwrócili szczególną uwagę na względy praktyczne. Aerodynamiczna naczepa nie jest dopasowana specjalnie do pojazdów marki Mercedes-Benz; wszyscy producenci mogą na jej podstawie projektować ekonomiczne i przyjazne środowisku ciągniki siodłowe.

Maksymalna ekonomiczność

Aerodynamiczna naczepa dowodzi, że perfekcyjna interakcja pomiędzy ciągnikiem siodłowym a naczepą jest niezbędna do osiągnięcia maksymalnej ekonomiczności. Doświadczenia zdobyte w trakcie “Record Run” (ukończonym przez spełniającego normę Euro VI Actrosa 1845 ze standardową naczepą z wynikiem jedynie 25,9 l/100 km) wskazują, że zużycie paliwa 40-tonowego pojazdu członowego poniżej 25 l/100 km jest możliwe w przypadku połączenia Actrosa i aerodynamicznej naczepy. Jeszcze kilka lat temu podobne wyliczenia eksperci potraktowaliby jako utopię.

Rzeczywisty zestaw, a nie prototyp

Tak znaczne obniżenie oporu powietrza całego pojazdu członowego uzyskano poprzez liczne pojedyncze zabiegi w budowie naczepy. Deflektor powietrza na ścianie grodziowej naczepy redukuje dystans pomiędzy nią a ciągnikiem siodłowym, natomiast boczne panele kierują powietrze bezpośrednio w kierunku charakterystycznego tylnego dyfuzora, który łączy się z osłonami podwozia. Detale takie jak osłony tylnych lamp i elementów podwozia dowodzą, jak drobiazgowo została dopracowana aerodynamika naczepy.

Zwężenie tylnej części przyczepy

Kluczową cechą koncepcji aerodynamicznej naczepy jest tylna część ze skrzydłami w kształcie kadłuba łodzi (ang. boat tail) o maksymalnej długości 400 mm. Wykonane z aluminium skrzydła mają elegancką formę. Zamocowano je na zawiasach, zapewniających dostęp do przestrzeni ładunkowej.

Dodatkowe skrzydła wydłużają aerodynamiczną naczepę, ale mają zasadnicze znaczenie dla aerodynamiki pojazdu członowego. Apele do władz nie pozostały bez echa – w maju br. Komisja Europejska zarekomendowała zwiększenie dopuszczalnej długości zestawów o 500 mm w celu umożliwienia stosowania aerodynamicznych dodatków w tylnej części pojazdów. Należy spodziewać się, że nowe regulacje zostaną przyjęte w Unii Europejskiej do wiosny 2013 r.

Aerodynamiczna ciężarówka

Prototyp aerodynamicznej ciężarówki Mercedes-Benz pokazuje, że zoptymalizowana pod kątem aerodynamiki ciężarówka również jest ekonomicznym i ekologicznym rozwiązaniem. Notuje ona o około 12 proc. lepszą aerodynamikę od konwencjonalnych pojazdów, co przekłada się na około 3-proc. obniżenie zużycie paliwa na drogach szybkiego ruchu. Przy rocznym przebiegu 50 000 km, oznacza to oszczędność około 350 l paliwa i 500 euro rocznie oraz niższą o niespełna tonę emisję CO2.

Actros ClassicSpace

Bazą dla aerodynamicznej ciężarówki Mercedes-Benz jest Actros z kabiną ClassicSpace o szerokości 2,3 m i dwuosiowym podwoziem o dopuszczalnej masie własnej 18 t. Kabina zapewnia odpowiednie własności aerodynamiczne także dla aerodynamicznej ciężarówki. Nie ma tu potrzeby montażu deflektora ściany grodziowej, pojawił się za to spojler dachowy. W przeciwieństwie do wielu niewłaściwie ukształtowanych, pudełkowatych kabin, aerodynamiczna ciężarówka ma krawędzie o promieniu 80 mm po bokach i 200 mm przy ścianie grodziowej. Ich wyprofilowanie zapewnia skuteczny przepływ powietrza.

Boczne panele i tylny dyfuzor przypominają te z aerodynamicznej naczepy. Podwozie aerodynamicznej ciężarówki zostało osłonięte na całej powierzchni. Również w tym przypadku kluczową cechą jest zwężona tylna część z odchylanymi sprężynowo skrzydłami, które zapewniają dostęp do windy załadowczej i przestrzeni ładunkowej.

Dalsze pomiary i jazdy próbne

Jesienią zostaną przeprowadzone dalsze pomiary zużycia paliwa i jazdy próbne Actrosem z aerodynamiczną naczepą oraz aerodynamiczną ciężarówką. W kolejnym etapie wybrani klienci będą testować zestaw złożony z Actrosa i aerodynamicznej naczepy podczas codziennych operacji transportowych.

Przy odpowiednim popycie uruchomienie produkcji aerodynamicznej naczepy i aerodynamicznej ciężarówki może nastąpić stosunkowo szybko. Niewykluczone, że aerodynamiczna ciężarówka zostanie zmodernizowana w celu stworzenia zestawu z aerodynamiczną naczepą.