HAPPY BIRHDAY ABARTH CZYLI 70. LAT HISTORII I ZWYCIĘSTW MARKI

Abarth_Complea1

Marka Abarth skończyła właśnie 70 lat. Świętowanie rocznicy jest wyrazem pamięci dla osób, które włożyły wkład w jej rozwój oray dla osiągnięć sportowych i technologicznych włoskiego producenta.

Łącząc maksymalne osiągi, rzemieślniczy kunszt i ciągły postęp techniczny samochody odnosiły sukcesy w sprzedaży, odnosiły też liczne zwycięstwa i biły rekordy w motosporcie.


Zobacz także:

SPORT

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Siłę Abartha potwierdzają rekordowe wyniki sprzedaży odnotowane w Europie w ubiegłym roku, z prawie 23 500 sprzedanych samochodów i wzrostem na poziomie 36,5 proc. w stosunku do 2017 roku. Rośnie też rzesza fanów marki, o czym świadczy ponad 100 000 fanów zapisanych do społeczności Scorpionship Abarth.

Abarth_Complea2

Stoją za tym m.in. osiągnięcia Abartha 124 rally, który po pełnym sukcesów sezonie we wszystkich krajowych i międzynarodowych mistrzostwach rajdowych, w których startował, został w tym roku odnowiony, wykorzystując doświadczenia dwóch pierwszych sezonów wyścigowych i wyniki prac rozwojowych prowadzonych przez fabryczny zespół. Cel jest prosty: pozostać samochodem, który z powodzeniem będzie ścigał się w klasie R-GT.

Edycja specjalna Abarth „70th Anniversary” dla modeli 595, rozpoznawalna z zewnątrz po specjalnym logo została przygotowana dla uczczenia zarówno osiągnięć w sportach motorowych, jak i ważnej dla marki rocznicy.

Obchody z okazji 70. urodzin świętowano także podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Genewie, prezentując nowego Abartha 595 esseesse ze słynnym emblematem oraz limitowaną edycję 124 Rally Tribute wyprodukowaną w zaledwie 124 egzemplarzach.

Abarth_Complea3

1949- 2019. 70 lat marki z logo Skorpiona

Historia marki z logo Skorpiona rozpoczęła się 31 marca 1949 roku, kiedy to Carlo Abarth (1908- 79) założył Abarth & C. przy wsparciu kierowcy Guido Scagliariniego. Na arenie sportowej zadebiutował on modelem 204 A, bazującym na Fiacie 1100. Samochód zwrócił na siebie uwagę 10 kwietnia 1950 roku, kiedy Tazio Nuvolari zasiadł za jego kierownicą, by wygrać swój ostatni wyścig na trasie Palermo- Monte Pellegrino.

Kariera Carlo Abartha zaczęła się od motocykli, a nie samochodów. W wieku dwudziestu lat zdobył pierwszą wygraną, ścigając się na motocyklu Motor Thun, a w następnym roku zbudował swój pierwszy spersonalizowany motocykl pod marką Abarth. Niestety, podczas zawodów w Linz doznał wypadku, który zmusił go do porzucenia tego sportu. Kontynuował jednak ściganie na motocyklu z wózkiem bocznym, rzucając wyzwanie pociągowi Orient Express na liczącej 1370 km trasie z Wiednia do Ostendy i oczywiście, wygrywał.

W wyniku drugiego poważnego wypadku w 1939 roku, Carlo musiał już zupełnie zrezygnować z kariery sportowej. Wydarzenie to zapoczątkowało nową erę. W 1945 roku wyjechał do włoskiego Merano i uzyskał włoskie obywatelstwo. Następnie, po krótkim epizodzie w firmie Cisitalia, w 1949 roku Carlo założył firmę produkującą zestawy tuningowe do masowo produkowanych samochodów, które poprawiały osiągi, moc i przyśpieszenie.

Na szczególną uwagę zasługiwały przede wszystkim układy wydechowe, które z biegiem lat stały się prawdziwą ikoną stylu „Abarth”. Po zaledwie kilku latach, Abarth & C. stał się globalną firmą. Od 1962 roku produkowała około 257 000 układów wydechowych rocznie, z których 65 proc. było przeznaczone na eksport.

Abarth_Complea4

Najlepsze lata rozwoju firmy przypadły na koniec lat ’50 i ’60. W 1956 roku, dzięki Fiatowi Abarth 750 zaprojektowanemu przez Bertone, marka pobiła rekord wytrzymałości i prędkości. 18 czerwca na torze Monza, pobił on 24-godzinny rekord, uzyskując dystans 3743 km przy średniej prędkości 155 km/h. Od 27 do 29 czerwca, na tym samym torze, samochód ten ustanowił też rekordy średnich szybkości na 5000 i 10 000 km i 5000 mil oraz pokonanego dystansu w ciągu 48 i 72 godzin.

Samochód ten został zaprojektowany przez Zagato w dwóch różnych wersjach: Fiat Abarth 750 Zagato (1956) i Abarth 750 GT Zagato (1956). Głęboki, rasowy warkot silnika dotarł do uszu Franklina Delano Roosevelta Jr., syna prezydenta USA, który udał się do Włoch, aby osobiście podpisać z firmą Abarth umowę na wyłączną dystrybucję jej samochodów.

W 1958 roku Abarth stworzył prawdziwe dzieło sztuki bazujące na nowym Fiacie 500, zmieniając całkowicie mały samochód użytkowy i maksymalizując jego potencjał i osiągi. W tym samym roku marka zintensyfikowała współpracę z Fiatem, ponieważ Fiat zobowiązał się przyznawać nagrody pieniężne Abarthowi w oparciu o liczbę zwycięstw i rekordów osiągniętych przez zespół.

Wydarzenie to zapoczątkowało imponującą passę: 10 rekordów świata, 133 międzynarodowe rekordy, ponad 10 000 zwycięstw na torze. Marka wciąż obrastała legendą, stając się powszechnie znaną nazwą. Lata 60′ były złotą dekadą dla Abartha, który stał się synonimem szybkości, odwagi, osiągów i rozwoju.

Abarth_Complea5

Lista samochodów z logo Abarth, które zapisały się chlubnie w historii wyścigów samochodowych, jest długa: od modelu 850 TC, który zwyciężał na wszystkich międzynarodowych torach, w tym na słynnym torze w Nürburgringu, po Fiata Abarth 1000 Berlina i 2300 S, który zapisał się w historii niezwykłą serię rekordów na torze Monza, pomimo trudnych warunków pogodowych.

W roku 1971 Abarth oficjalnie wszedł w skład koncernu Fiata, legenda była kontynuowana w modelach Fiat 124 Abarth, zdobywcy tytułu Mistrza Europy w 1972 i 1975 roku, 131 Abarth, mistrza świata w 1977, 1978 i 1980 roku oraz Ritmo Abarth. Niestety, Carlo Abarth zmarł 24 października 1979 roku, pod zodiakalnym znakiem Skorpiona, pod którym również się urodził. Ten znak zodiaku stał się symbolem założonej przez niego marki.

Wspaniała przeszłość wróciła ponownie w 2008 roku, kiedy to marka wprowadziła na rynek nową ofertę przygotowaną dla fanów sportów motorowych, oferując modele Abarth Grande Punto (2007) i Abarth 500 (2008), a także zestawy tuningowe do każdego samochodu oraz wersje wyścigowe Abarth Grande Punto Rally Super 2000 i Abarth 500 Assetto Corse.

Od tamtej pory pojawiły się nowe modele: Abarth 695 Tributo Ferrari (2010), Abarth 595 Yamaha Factory Racing (2015), Abarth 695 Biposto Record (2015), Abarth 695 Rivale (2017), Abarth 124 spider, Abarth 124 rally (oba wprowadzone na rynek w 2016 roku), Abarth 124 GT i nowy Abarth 595 (oba wprowadzone na rynek w 2018 roku).

Dzisiaj legenda marki z logo Skorpiona jest ciągle żywa dzięki nowej gamie Abartha 595 70th Anniversary, jak również modelom takim, jak nowy Abarth esseesse 595.

Dzisiaj legenda marki z logo Skorpiona jest ciągle żywa dzięki nowej gamie Abartha 595 70th Anniversary, jak również modelom takim, jak nowy Abarth esseesse 595.