HONDA: DEBIUT PRZEWIDUJĄCEGO TEMPOMATU ADAPTACYJNEGO

29770_New_CR-V

Honda wprowadzi pierwszy na świecie inteligentny tempomat adaptacyjny (i-ACC). Jest on w stanie przewidywać i automatycznie reagować na sytuację, w której pojazd z sąsiedniego pasa ruchu zajedzie nam drogę.

W oparciu o rozległe badania rzeczywistych, typowych zachowań europejskich kierowców, system i- ACC analizuje sytuację na drodze korzystając z kamery i radaru, które pozwalają ustalić pozycję innych pojazdów.


Zobacz także:

TECHNIKA

ROZMAITOŚCI


 

Stosując specjalny algorytm, system ocenia prawdopodobieństwo zajechania drogi naszemu autu przez pojazdy poruszające się po sąsiednich pasach. Bazuje on na wzajemnych relacjach ruchu tych pojazdów i w razie potrzeby szybko, bezpiecznie i komfortowo reaguje na rozwój wydarzeń.

i-ACC nie zastępuje stosowanego wcześniej tempomatu adaptacyjnego (ACC), a tylko uzupełnia jego działanie. Tradycyjne systemy ACC utrzymują wybraną przez kierowcę prędkość i jedynie obniżają ją, by zachować bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. Niestety, w razie zajechania drogi przez pojazd poruszający się sąsiednim pasem, tradycyjny system może zareagować dopiero wtedy, gdy pojazd ten niemal zakończył już niebezpieczny manewr.

i-ACC potrafi zauważyć niebezpieczeństwo zajechania drogi nawet do 5 sekund przed wykonaniem takiego manewru, dzięki czemu reakcja na to zdarzenie może być łagodniejsza, nie powodując paraliżującego zaskoczenia kierowcy, który mógł nawet nie być świadom niebezpieczeństwa. W takiej sytuacji system uruchamia hamowanie – początkowo z ograniczoną intensywnością, informując kierowcę o przyczynie hamowania i zapalając odpowiednią ikonę na wyświetlaczu.

Następnie system kontynuuje hamowanie z większą intensywnością, by zachować bezpieczną odległość od innego pojazdu.

– i-ACC przenosi systemy regulacji prędkości na zupełnie nowy poziom, oferując coś, co nazwaliśmy przewidywalnością bezpieczeństwa – ocenia wyniki prac następująco dr Kleingehagenbrock, odpowiedzialny za prace nad i-ACC w Honda R&D Europe (Deutschland) GmbH.

i-ACC jest wystarczająco inteligentny, by rozróżnić ruch lewostronny od prawostronnego – niezależnie od tego, po której stronie znajduje się kierownica – i automatycznie wytypować pojazd na sąsiednim pasie, który stwarza największe ryzyko zajechania drogi, odpowiednio reagując na jego manewry. System jest owocem własnych prac badawczo- rozwojowych firmy Honda prowadzonych przez międzynarodowy zespół z Europy i Japonii i jest szczególnie dostosowany do specyfiki ruchu drogowego w Europie. Badania zachowań kierowców prowadzące do powstania algorytmu działania systemu wykonywano na drogach całej Europy.

– i-ACC to prawdziwy przełom i wielki krok w stronę nowej generacji systemów wspomagania kierowcy, które będą w stanie przewidywać zachowanie innych uczestników ruchu drogowego – dodaje dr Schmuedderich, odpowiedzialny za prace nad i-ACC w Honda Research Institute Europe GmbH.

System i-ACC będzie dostępny jako opcja w europejskiej wersji modelu CR-V na rok modelowy 2015.