JAGUAR: DŹWIĘKOWY SYSTEM AVAS DLA ELEKTRYCZNEGO I-PACE

ja-ipace1

Elektryczny Jaguar I-PACE to samochód o praktycznie bezszelestnym układzie napędowym. Powoduje to, że w ruchu miejskim czy parkingach może nie być zauważony przez osoby niewidome, niedowidzące czy pieszych uczestników ruchu.

Na potrzeby swojego nowego auta marka zaprojektowała dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS (ang. Audible Vehicle Alert System).


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

I-PACE to pierwszy samochód o napędzie elektrycznym Jaguara. System ostrzegawczy AVAS spełnia przepisy prawa, które dopiero mają wejść w życie w kolejnych latach. Inżynierowie producenta opracowali specjalny dźwięk słyszalny przy prędkościach do 20 km/h i przekraczający poziom 56dB(A), zgodnie z nowymi projektami przepisów.

W ramach testów przeprowadzonych przez Jaguara, dźwięk modelu I-PACE został oceniony przez członków brytyjskiej organizacji charytatywnej Guide Dogs for the Blind, wspierającej osoby dotknięte utratą wzroku. To także początek stałej współpracy pomiędzy tymi dwoma podmiotami.

ja-ipace2

– Brak hałasu emitowanego przez tradycyjny silnik w pojazdach elektrycznych stanowi problem dla pieszych, w tym osób niewidomych lub niedowidzących. Dotyczy to w szczególności niskich prędkości w centrach miast i na parkingach. Opracowaliśmy dźwiękowy system ostrzegawczy dla modelu I-PACE, by zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg. Naszej mogącej uratować życie technologii nie da się wyłączyć. Cieszymy się, że czołowa organizacja charytatywna pomagająca osobom z utratą wzroku Guide Dogs wspiera nas – najważniejsi w naszych testach produktowych są ludzie – stwierdził Iain Suffield, specjalista ds. technicznych aspektów systemów NVH w firmie Jaguar.

Inżynierowie Jaguara poświęcili cztery lata na opracowanie ścieżki dźwiękowej, która jest słyszalna, a przy tym dyskretna i nie jest słyszana wewnątrz pojazdu. Pierwsze próby stworzenia odgłosu zainspirowanego dźwiękiem statku kosmicznego rodem z filmów science fiction musiały zostać odłożone na półkę, gdy okazało się, że piesi reagują na niego spoglądając raczej ku niebu zamiast na drogę.

Inżynierowie przetestowali dźwięki w różnych sytuacjach, w tym w komorze bezechowej i w różnych miejskich sytuacjach, zanim zdecydowali się na ostateczny dźwięk dla modelu I-PACE. Jest on emitowany z głośnika umieszczonego za osłoną chłodnicy i jest słyszalny z każdego kierunku.

Częstotliwość i głośność sygnału ostrzegawczego rośnie wraz ze wzrostem prędkości pojazdu, zaś po wrzuceniu biegu wstecznego towarzyszy mu dodatkowy ton, który wskazuje na zmianę kierunku. AVAS nie jest wymagany przy wyższych prędkościach, gdyż hałas emitowany przez szum powietrza i opony jest wystarczający, by piesi usłyszeli nadjeżdżający pojazd zeroemisyjny.

ja-ipace3

– Organizacja Guide Dogs prowadziła intensywną kampanię na rzecz obowiązkowego wprowadzenia w cichych pojazdach wbudowanych i włączonych systemów generujących dźwięki, w tym również wtedy, gdy pojazd stoi przed przejściem dla pieszych. Podziwiamy firmę Jaguar za to, że jako pierwsza wprowadza pojazd EV, który spełnia normy jeszcze zanim odpowiednie przepisy weszły w życie, i z niecierpliwością oczekujemy dalszej współpracy w przyszłości – powiedział John Welsman, partner biznesowy ds. polityki w organizacji Guide Dogs for the Blind.

W tym roku Jaguar zaprezentował nowy model I-PACE, swój pierwszy w pełni elektryczny pojazd, który zapewnia charakterystyczne dla samochodów sportowych osiągi, wykorzystuje najnowsze algorytmy sztucznej inteligencji oraz oferuje wysoki poziom praktyczności, typowy dla 5-miejscowego SUV-a.

Wyposażony w najnowocześniejszy litowo- jonowy akumulator o pojemności 90 kWh, dwa zaprojektowane przez markę silniki i dedykowaną aluminiową konstrukcję, nowe auto przyspiesza do 100 km/h w 4,8 sekundy, a jego zasięg wynosi 470 kilometrów (zgodnie normą WLTP).

Nowy Jaguar I-PACE jest dostępny na polskim rynku od lipca br, ceny rozpoczynają się od 354 900 złotych brutto.