KOMFORTOWE FOTELE LEXUSA ES – JAK DŁUGO TRWAŁY PRACE?

fotel-lex1

„Clear and deep” – tak według Lexusa można podsumować podstawową koncepcję, według której firma projektuje fotele. Być może nie są to słowa kojarzące się z samochodowymi siedzeniami, ale…

Opracowanie foteli dla nowego Lexusa ES trwało trzy lata. W tym czasie stworzono i przetestowano szereg prototypów.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

W efekcie powstał produkt, który bez względu na posturę kierowcy zapewnia komfort i swobodę prowadzenia auta. Takeshi Kawano, jeden z najważniejszych inżynierów odpowiedzialnych za projektowanie foteli nowego Lexusa ES, potrafi wyjaśnić istotę sprawy pojęcia „Clear and deep”.

– Siadając w fotelu nowego ES natychmiast czujesz, że przyjmujesz właściwą pozycję. Nie musisz się w tym celu mościć. To właśnie oznacza “clear”. Po chwili zauważasz, że dolna część pleców ma doskonałe podparcie. Czujesz się bezpieczny, jakby otulała cię ochronna osłona. Bez względu na to, jakie przeciążenia działają na samochód z przodu, z tyłu, z lewej czy z prawej, fotel trzyma cię mocno i pewnie – to oznacza “deep” – mówi Kawano.

Osiągnięcie efektu opisanego dwoma krótkimi słowami nie było wcale proste i zajęło zespołowi Kawano trzy lata. Jak wyjaśnia Shin Maezawa, kierujący projektowaniem wszystkich foteli Lexusa, jedną z przyczyn komplikujących zadanie inżynierów jest szczególna pozycja, jaką zajmują fotele wśród wszystkich elementów samochodu.

fotel-lex2

– Od strony technicznej są one po prostu częściami pojazdu, ale są to jedyne części, które przez cały czas mają bezpośredni, fizyczny kontakt z kierowcą i pasażerami, nieustannie podpierając ich ciała. Stworzenie dobrego fotela wymaga połączenia wielu cech, od dużej trwałości po doskonały komfort. Kierowca powinien czuć się pewnie za kierownicą, więc jego fotel musi pozwalać mu czuć przeciążenia i siły działające na samochód, a jednocześnie chronić go przed nieprzyjemnymi wibracjami. Trwałość i komfort, przekazywanie bodźców i tłumienie innych – współistnienie takich sprzecznych cech definiuje filozofię Lexus YET, ale jego realizacja wymaga mnóstwa czasu i wysiłku. Doskonaląc projekty foteli, dyskutowaliśmy nad wszystkimi szczegółami, również takimi, które nie dają się opisać liczbami – mówi Maezawa.

Opracowanie foteli nowego ES było ogromnym przedsięwzięciem, angażującym wszystkich od inżynierów po szefów wydziałów, łącznie z tym najważniejszym, podejmującym ostateczne decyzje, a także mistrzów rzemiosła Takumi, od których zależy jakość wykonania końcowego produktu.

– Oczywiście, naszym celem było po prostu opracowanie foteli, które będą odpowiadały użytkownikom, ale zadowolenie wszystkich nie jest prostą sprawą. To trudne, ale właśnie dlatego daje ogromną satysfakcję – dodaje Maezawa.

Fotel dla każdego

Kierowcy luksusowych sedanów, takich jak ES, nie są jednakowi. Różnią się wzrostem i tuszą, budową ciała i szeregiem innych cech. Dlatego fotele muszą być zaprojektowane w sposób umożliwiający dopasowanie do każdej postury ciała, co zmusza projektantów do rozwiązania wielu problemów – czyli, jak mówi Maezawa, stawia przed nimi ciekawe wyzwanie.

– ES należy do segmentu, w którym fizyczne wymiary kierowców są wyjątkowo zróżnicowane. Ale każdy kierowca, bez względu na wzrost i tuszę, powinien móc się cieszyć takim samym luksusem. Naszym największym problemem podczas projektowania było zapewnienie możliwości niwelowania różnic w fizycznej budowie kierowców – mówi Kawano.

fotel-lex3

Fotele nowego ES mają prostą strukturę, złożoną ze stalowej ramy obłożonej pianką poliuretanową. Boki siedzenia i oparcia są uniesione, aby zapewniać prawidłowe podparcie i stabilność ciała. Jeśli jednak siedzenie będzie szerokie, by pomieścić większego kierowcę, mniejszy kierowca może się na nim czuć niepewnie, nie mając właściwego podparcia.

– Aby uzyskać efekt niwelowania różnic w fizycznej budowie kierowców, zaopatrzyliśmy powierzchnię foteli w delikatne wgłębienia, dzięki którym kierowcy o bardziej subtelnej budowie zyskują odpowiednie podparcie. Dodaliśmy też na wierzchu cienką warstwę miękkiej pianki, która, uginając się, zapewnia lepszą stabilizację – wyjaśnia Kawano.

Maksymalna stabilność w wersji sportowej

Projektując sportowe fotele, zespół starał się połączyć doskonałe podparcie i funkcjonalność ze sportowym designem. Inspiracją dla projektantów był ideał: fotele flagowego coupe LC.

– Fotele samochodu w wersji F SPORT muszą zapewniać jeszcze lepsze podparcie ciała, niż standardowe. Daje to kierowcy poczucie większej pewności. Aby uzyskać doskonałe podparcie ciała i stabilność pozycji, zaprojektowaliśmy fotele tak, by dostosowywały się do postury kierowcy czy pasażera – – mówi Kawano.

Projektanci z zespołu Kawano zwiększyli twardość bocznych podparć, utrzymujących pozycję ciała podczas pokonywania zakrętów z dużymi prędkościami przeciążeniami, położyli też większy nacisk na stabilizację bioder, pleców i ramion. W efekcie powstały znakomite fotele sportowe, dostępne wyłącznie dla nabywców nowego Lexusa ES.

– F SPORT to prawdziwie sportowe auto. Dlatego uważałem, że trzeba tak ustabilizować ciało kierowcy, aby nie przemieszczało się nawet podczas ostrej jazdy po torze wyścigowym. Osobiście testowaliśmy nowe fotele i mogę powiedzieć, że przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością pozycja kierowcy praktycznie się nie zmienia – mówi Kawano.