RAJD FINLANDII 2014: LATVALA LIDEREM, KUBICA SPOKOJNIE (1. ETAP)

raid_fin_kub

Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila w Volkswagenie Polo R WRC prowadzą po 4 odcinkach specjalnych Rajdu Finlandii. Robert Kubica i Maciek Szczepaniak w Fordzie Fiesta RS WRC jadą spokojnie i zajmują 9 miejsce ze stratą 52 sek do lidera.

Drugie miejsce zajmują liderzy Mistrzostw Świata WRC Sébastiena Ogiera i Juliena Ingrassia (Volkswagenie Polo R WRC) a trzecie Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën DS3 WRC).

sponsorenault


Zobacz także:

RAJD RZESZOWSKI 2014: REKORDOWA LICZBA ZGŁOSZEŃ


 
Pierwszy dzień rajdu przywitał zawodników pochmurną pogodą. Już na pierwszym odcinku zaczął padać deszcz.

Pierwszy OS Lankamaa o długości 23.44 km wygrali Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila w (Volkswagen Polo R WRC) którzy wyprzedzili Krisa Meeke i Paula Nagle (Citroën DS3 WRC) o 2,6 sek. Trzeci ze stratą 3,1 sek. byli aktualni liderzy mistrzostw Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC).

Jari-Matti Latvala – Deszcz mi pomógł. Na pierwszych dwóch zakrętach było ślisko ale puźniej było już OK. Mogłem jechać szybciej ale nigdy nie wiadomo jak mocno pada deszcz.

Dalsze miejsca zajęli: Juho Hänninen i Tomi Tuominen (Hyundai i20 WRC) + 4,6 sek., Mikko Hirvonen Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) + 7,7 sek., Mads Østberg i Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) +11,7 sek., Andreas Mikkelsen i Mikko Markkula (Volkswagen Polo R WRC) + 13,2 sek., Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) + 16,7 sek., Henning Solberg i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) + 18 sek.

Robert Kubica z Maćkiem Szczepaniakiem (Ford Fiesta RS WRC) zaczęli dość spokojnie notując 10 pozycję i czas gorszy od lidera aż o 21,3 sek. Jego główni konkurenci w tym sezonie tj. Martin Prokop i Jan Tománek (Ford Fiesta RS WRC) oraz Elfyn Evans z Danielem Barritt (Ford Fiesta RS WRC) byli gorsi od Polskiej załogi zajmując odpowiednio 11 i 13 miejsce.

Robert Kubica: Nie było łatwo. Niezły odcinek na rozgrzewkę. Popełniłem tylko jeden mały błąd na hopie ale nic się nie stało więc jest OK. Na 8 kilometrów przed metą złapał nas duży deszcz.

Druga polska załoga jadąca samochodem klasy WRC tj. Michał Sołowow z Maćkiem Baranem zajęli dopiero 22 miejsce ze stratą 1.45,4 min. To sporo jednak pamiętajmy, że to jest debiut kierowcy w Rajdzie Finlandii.

Drugi Odcinek (Jouhtikylä – 10.36 km) i drugie zwycięstwo OS-owe Jari-Matti Latvali. Drugi tym razem był Sébastien Ogier ze stratą 2,2 sek. Francuz po nieco słabszej jeździe Krisa Meeke awansował na drugie miejsce w generalce.
Trzeci był Juho Hänninen ze stratą 3,2 sek.

Robert Kubica pojechał tym razem znacznie lepiej. Co prawda zajął dopiero 9 miejsce ale strata wyniosła już tylko 7,8 sek.

RK – Nie można się porównywać do czołowych zawodników zwłaszcza na takich drogach. staramy się jechać konsekwentnie. Musimy się jeszcze wiele nauczyć. Jesteśmy bardzo szczęśliwi gdyż pomimo iż to dopiero dwa odcinki to jestem zadowolony z mojej jazdy. Nie podejmuję ryzyka. Notatki są dobre i powinienem ich zaufać.

Michał Sołowow zaliczył tym razem 24 czas ale z mniejszą stratą 32,9 sek. Niestety spadł też w klasyfikacji na 23 pozycję za Yazeed Al Rajhi w Fordzie Fiesta S2000.

Na trzecim Odcinku Specjalnym (Lankamaa 2) obaj fabryczni kierowcy Volkswagena osiągnęli dokładnie taki sam czas. Trzeci ze stratą 1,2 sek. był Kris Meeke.

Robert Kubica ponownie był dziesiąty ze stratą 19,6 sek. Pomimo to awansował w klasyfikacji na 9 pozycję za sprawą pecha Henninga Solberga który na 9 kilometrze uderzył kołem w kamień i złapał gumę.

Henning Solberg – Na około 9 kilometrze na drodze był kamień. Bardzo denerwujące… Nie widziałem go gdyż było to w zakręcie.

RK – Ten odcinek był dla mnie bardzo trudny gdyż było mnóstwo kolein i lini. Nie było łatwo ale myślę, że mamy dobry, długi odcinek za nami więc jestem szczęśliwy.

Michał Sołowow wbił się do pierwszej 20. Choć strata do lidera jest spora – 1.22,4 min. to jednak udało mu się zająć 19 miejsce. Dzięki temu awansował również w klasyfikacji generalnej na 19 miejsce z ogólną stratą 3.40,7 min.

Ostatni, czwarty Odcinek Specjalny to próba pokazowa Harju o długości zaledwie 2,27 km. Zwycięzcą okazał się Francuz Sébastien Ogier który wyprzedził Jari-Matti zaledwie o 0,8 sek. Trzeci był Brytyjczyk Kris Mekke ze stratą 1,2 sek.

W klasyfikacji generalnej zawodnicy zajmują dokładnie tą samą kolejność. Niewielkie różnice czasowe dają szansę każdemu na końcowe zwycięstwo. Ogier traci zaledwie 4,5 sek. do Latvali a Mekke 9,2 do Fina i 4,7 sek. do Francuza.

Jari-Matti Latvala – Czuję się świetnie. Mam świetnie ustawiony samochód i pełne zaufanie do niego. Czułem się świetnie na shakedown-ie więc cały dzień był dobry. Kris Mekke mocno na nas naciska więc spodziewam się świetnej walki w ten weekend.

Sébastien Ogier – Dobrze było zobaczyć deszcz na początku gdyż droga była bardzo sucha i obawiałem się otwierać drogę w takich warunkach. Kiedy pada jest lepiej. Może rano jechałem trochę “jak na wakacjach” ale poprawiłem się po południu. Jutro będziemy musieli naciskać mocniej. Świetnie jest toczyć tak bliską walkę z Jari-Matti a teraz dołączył również Kris. Dzięki temu walka jest bardziej interesująca i miejmy nadzieję że będziemy ją prowadzić przez długi czas. Jutro zaatakujemy od razu by trzymać Jari-Matti pod presją.

Kris Mekke – Myślę że wszyscy dziś cisnęli ale kiedy podejmuje się kontrolowane ryzyko na tych drogach to sprawia to mnóstwo frajdy. Jeśli jedziesz tu bezpiecznie to tracisz tu mnóstwo czasu. Podejmowałem ogromne ryzyko i z całą pewnością to działa. Dziś byłem blisko mojego bezpiecznego limitu. Może mógłbym dać siebie jeszcze troszkę więcej ale i tak jestem bardzo szczęśliwy że jestem tak blisko chłopaków z przodu. Zaliczyliśmy dopiero pierwszy z czterech dni. Wciąż mamy jeszcze 22 odcinki do mety!

Kubica już tradycyjnie był 10 ze stratą 4,5 sek. W klasyfikacji generalnej pozostaje na 9 miejscu tracąc 13,3 sek. do Thierry Neuvilla i 52,1 sek. do lidera.

RK – Nie jestem fanem szutrowych opon na asfalcie i widać to było na tym odcinku. Ponadto mieliśmy problemy z zapłonem. Ten weekend jest bardzo długi i wciąż mamy długą drogę do mety.

Michał Sołowow ponownie 19 ze stratą 8,7 sek. do lidera. Obecnie w klasyfikacji znajduje się na 19 miejscu.

Wyniki 1. etapu Neste Oil Rally Finland 2014
1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – 29.17,9 min.;
2. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – strata 4,5 sek.;
3. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën DS3 WRC) – 9,2 sek.;
4. Mikko Hirvonen Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) – 26,4 sek.;
5. Juho Hänninen i Tomi Tuominen (Hyundai i20 WRC) – 27,1 sek.;
6. Andreas Mikkelsen i Mikko Markkula (Volkswagen Polo R WRC) – 27,2 sek.;
7. Mads Østberg i Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) – 30,9 sek.;
8. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) – 38,8 sek.;
9. Robert Kubica i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) – 52,1 sek.;
10. Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 WRC) – 1.06,0 min.;
19. Michał Sołowow i Maciej Baran (Ford Fiesta RS WRC) – 3.48,6 min.;
47. Szymon Kornicki Przemysław Mazur (Ford Fiesta R2) – 7.45,6 min.;
68. Hubert Ptaszek i Kamil Kozdroń (Ford Fiesta R2) – 16.13,9 min.;
72. Aron Domżała i Przemysław Zawada (Citroën DS3 R3T) – 21.18,5 min.

Fot: Citroen, Volkswagen, M-sport, Hyundai, Synthos Cerstanit Rally Team