LEXUS: OD RADYKALNEGO KONCEPTU DO CROSSOVERA UX

lexus-ux1

Pokazany na Salonie Samochodowym w Paryżu 2016 model UX Concept był pierwszym sygnałem, że Lexus zamierza wejść na bardzo konkurencyjny rynek kompaktowych crossoverów.

Odważny design samochodu łączył opływową linię dachu nawiązującą do coupe z muskularną dolną częścią nadwozia zainspirowaną terenowymi SUV-ami.


Zobacz relacje:

ROZMAITOŚCI


 

UX Concept został zaprojektowany w studio ED2 na południu Francji.

lexus-ux2

– Naszym celem było stworzenie nowego rodzaju crossovera – samochodu, który przyniesie postęp w kwestii wrażeń użytkownika – user experience – i będzie miał unikalny charakter. Analizowaliśmy pomysły z różnych źródeł, ale główną inspiracją stała się dla nas maksyma Secure YET Agile: bezpieczny, lecz zwinny – wyjaśnił Stephan Rasmussen, projektant nadwozi w ED2.

UX Concept był wyrazem dążenia Lexusa, by przyciągnąć szerszą grupę młodych kierowców, silnie związanych z miejskim stylem życia.

– Skupiliśmy się na humanistycznych aspektach projektu. Nawiązaliśmy do engawa, elementu tradycyjnej japońskiej architektury, by stworzyć silny związek między designem nadwozia i wnętrza – powiedział Alexandre Gommier, projektant wnętrza w ED2.

Koncepcja Cross-Create

UX Concept spotkał się z ciepłym przyjęciem publiczności, dlatego główny projektant Tetsuo Miki rozpoczął pracę nad wersją seryjną nowego crossovera. Wychodząc od trzech podstawowych zasad designu Lexusa: „YET philosophy”, “human-centred” i „pioneering”, wypracowali koncepcję Cross-Create, która opiera się na sześciu zasadach:

lexus-ux3

1. Przenikanie się designu nadwozia i wnętrza. Opierając się na koncepcji engawa, czyli ciągu komunikacyjnego w tradycyjnych japońskich domach, znajdującego się zarówno wewnątrz domu, jak i na zewnątrz w formie wąskiej werandy, projektanci Lexusa skupili się na zatarciu granic między wnętrzem i karoserią samochodu, nadając im wrażenie ciągłości. To podejście jest najbardziej widoczne w przypadku fotela kierowcy. Prowadzący samochód zajmuje tak dobraną pozycję za kierownicą, aby bardzo dobrze wyczuwać krawędzie samochodu, co ułatwia prowadzenie i manewry.

2. Połączenie surowego SUV-a i dynamicznego coupe. Kombinacja charakterystycznych cech dwóch zupełnie różnych typów samochodów zaowocowała niekonwencjonalnym stylem nowego crossovera. Odnajdziemy w nim zarówno masywne nadkola terenowego SUV-a z napędem 4×4, jak i opływowy kształt dachu i tylnej szyby, dla których inspiracją były sportowe coupe.

3. Muskularne nadwozie z efektem glamour. Połączenie mocnego nadwozia i wyrafinowanych przetłoczeń nadaje Lexusowi UX unikalną osobowość. Jednocześnie wygląd UX wpisuje się w charakter marki Lexus.

4. Stylowy, ale funkcjonalny. Nakładki na błotniki montowane są w SUV-ach po to, aby chronić nadwozie przed rozpędzonymi kamieniami wylatującymi spod kół. W Lexusie UX mają one także drugą funkcję – stabilizowania samochodu pod względem aerodynamiki. Temu samemu celowi służą także tylne światła ze zintegrowaną lotką oraz 17-calowe koła aluminiowe, które także mają wpływ na aerodynamikę samochodu.

lexus-ux4

5. Zorientowany na kierowcę, ale relaksujący dla pasażerów. Wnętrze Lexusa UX jest zorientowane na kierowcę. Jednocześnie zostało tak wystylizowane, aby osiągnąć płynne połączenie między przestrzenią dla kierowcy i dla pasażera siedzącego z przodu.

6. Wnętrze – przytulność i otwarta przestrzeń. Kierowca i pasażerowie czują się w kabinie pewnie i bezpiecznie dzięki mocnym elementom wnętrza umieszczonym w jego niższej części. Górna część kabiny zapewnia bardzo szerokie pole widzenia – jedno z najlepszych w klasie – i poczucie otwartej przestrzeni.

– Nowy UX to kompaktowy, lecz muskularny crossover. Jego precyzyjnie wykonane powierzchnie tworzą prosty, lecz urzekający design, który zapowiada siłę i dynamikę – powiedział Tetsuo Miki. podczas premiery wersji produkcyjnej Lexusa UX.

2018.02.20

– Każdy reflektor składa się – opcjonalnie – z trzech modułów LED, które razem ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej o kształcie strzały oraz charakterystycznym grillem w kształcie klepsydry, nadaje przodowi samochodu rozpoznawalny charakter – opisuje front auta Miki.

Superwąskie, zintegrowane tylne światła LED mają charakterystyczny, wyrafinowany kształt, nawiązujący do designu sportowych samochodów. Mają one wpływ nie tylko na wygląd auta, ale także na osiągi i pewność prowadzenia.

– Podczas testów mogliśmy naprawdę poczuć, jak aerodynamiczne lotki zintegrowane z tylnymi reflektorami zwiększają stabilność samochodu – zapewnia główny projektant modelu.

Pierwsze egzemplarze Lexusa UX trafią do europejskich salonów w marcu przyszłego roku. Lexus rozpoczął już zbieranie zamówień w ramach przedsprzedaży.

2018.02.20