MAZDA NAJLEPSZA W BADANIU SATYSFAKCJI DEALERÓW

Mazda-badsat1

W przygotowanym przez EY oraz DCG Dealer Consulting Badaniu Satysfakcji Dealerów Samochodowych po raz piąty najlepsza okazała się Mazda.

Wyprzedziła o jedną pozycję markę KIA (która w tym roku utraciła pozycję lidera) oraz Mercedesa, który z kolei awansował z miejsca piątego na trzecie.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Ścisłe podium opuściło w tym roku Subaru, które znalazło się na czwartej pozycji. Jedyną marką, która obroniła ubiegłoroczną pozycję jest w tym roku Volvo, notowane na miejscu siódmym. W tym roku oprócz samej oceny marek, dealerzy zostali również zapytani o ich spojrzenie na rynek samochodów elektrycznych. XII Badanie Satysfakcji Dealerów Samochodowych przygotowane przez EY oraz DCG Dealer Consulting Group zaprezentowane zostało podczas 10. Ogólnopolskiego Kongresu Dealerów Samochodowych.

Mazda zdobyła 4,36 pkt. (w 5-stopniowej skali) przy średniej ocenie dla wszystkich marek na poziomie 3,37 pkt. Spośród 405 ankietowanych dealerów, aż 29 proc. wskazało japońskiego producenta jako markę, z którą chcieliby się związać.

– Konsekwentnie zmierzamy w kierunku premium, a najwyższa ocena w badaniu dealerów pokazuje, że jesteśmy na właściwej drodze. Od lat prowadzimy etyczny i partnerski model współpracy w ramach sieci sprzedaży, wprowadzając jednocześnie wysokie standardy jakości obsługi klientów. Wraz z ewolucją stylistyki projektowej samochodów Mazdy w duchu filozofii Kodo i z innowacyjnymi technologiami Skyactiv, zmienia się profil i pozycjonowanie marki. Dążymy, by całkowite doświadczenie kontaktu z Mazdą było harmonijną przyjemnością – powiedział Łukasz Paździor, Dyrektor Generalny Mazda Motor Poland.

Mazda-badsat2

Osoby biorące udział w badaniu oceniały produkty oferowane przez importera – ich jakość, niezawodność, dostępność oraz konkurencyjność oferty rynkowej z punktu widzenia klienta. Ankietowani byli pytani także o współpracę, związaną z polityką importera jako przedstawiciela międzynarodowego koncernu – wzięto tu pod uwagę atrakcyjność umowy dealerskiej, ocenę dochodowości prowadzenia stacji, konkurencyjność strategii rynkowej, czy podejście do prowadzenia biznesu.

Ostatni obszar obejmował ocenę importera jako firmy funkcjonującej na rynku – z jej polityką kadrową, rynkową i kulturą organizacyjną. Nowością tegorocznego badania było pytanie o współpracę w zakresie wyznaczania oraz realizacji planów sprzedażowych.

Samochody elektryczne

W związku z dynamicznymi zmianami na rynku motoryzacyjnym, w tym roku ankietowani byli również pytani o opinię, dotyczącą rynku samochodów elektrycznych. Z badania wynika, że tylko 23 proc. ankietowanych sądzi, że sprzedaż samochodów elektrycznych w najbliższych 2-3 latach wzrośnie na tyle, aby znacząco wpłynąć na asortyment samochodów sprzedawanych w salonach. Dealerzy samochodowi obawiają się jednak (39 proc.), że wzrost popularności samochodów elektrycznych może zmniejszyć dochody generowane przez serwis.

– Przed branżą motoryzacyjną stoi wiele wyzwań. Ograniczenie emisji spalin i zwrot ku samochodom elektrycznym, czy rozwój modelu współdzielenia samochodów w ramach usług carsharingu to tylko część zmian, które już obserwujemy na rynku i które postępują w sposób dynamiczny. Z pewnością żadne z tych zjawisk nie pozostanie obojętne dla działalności dealerów samochodowych. Ogromne znaczenie dla ich codziennego biznesu będą miały również zmiany w samym sposobie sprzedaży aut, która coraz częściej przesuwa się z typowych salonów i punktów dealerskich w stronę na przykład centrów handlowych. Jak jednak wynika z naszego badania, dealerzy nie spodziewają się w najbliższych kilkudziesięciu miesiącach zmian, które radykalnie zmieniłyby ich branżę – mówi Michał Lesiuk, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego i Lider Działu Doradztwa dla Branży Motoryzacyjnej w Polsce.

Mazda-badsat3

Zmiany w zestawieniu

W tym roku największy wzrost w rankingu zaliczył Hyundai, który z siedemnastego miejsca awansował na ósme i marka Alfa Romeo, która również zaklasyfikowała się dziewięć pozycji wyżej, zamykając pierwszą dziesiątkę zestawienia. Podobnie jak przed rokiem, w zestawieniu TOP 15 zabrakło Forda i Opla, które jeszcze do 2018 roku utrzymywały się w gronie najlepiej ocenianych marek. Po siedmiu latach z pierwszej piętnastki wypadło również Renault.

– W tym roku zaobserwowaliśmy bardzo ciekawą sytuację. Średnia ocena satysfakcji dealerskiej była na niemalże identycznym poziomie jak w roku ubiegłym i wyniosła 3,37. Spośród wszystkich badanych marek dokładnie połowa uzyskała wyższe noty niż przed rokiem, a połowa – niższe. Co ciekawe, wszystkie marki, które znalazły się w pierwszej szóstce zestawienia uzyskały niższe oceny niż rok temu. Tak więc zmiana na pozycji lidera oznacza, że marka zaliczyła niższy spadek niż w przypadku konkurenta czyli marki KIA – mówi Krzysztof Romański, Partner DCG Dealer Consulting.

Mercedes na czele rankingu wśród dealerów aut dostawczych

W tym roku, podobnie jak w dwóch ostatnich latach, ocenie poddano również satysfakcję dealerów samochodów dostawczych o masie do 3,5 tony. Ankietowani odpowiadali na 81 pytań, a zebrane wyniki wskazały, że najwyższą ocenę dealerów otrzymał Mercedes, który znajduje się na czele rankingu po raz kolejny z rzędu.

Jako druga zaklasyfikowana została marka Iveco, która awansowała z trzeciej pozycji, z kolei na ostatnim miejscu podium znalazł się Ford, który w tym roku notowany jest o jedno miejsce niżej niż w 2018. Swoje pozycje utrzymały marki Volkswagen oraz Fiat.