MERCEDES: 10 POJAZDÓW Z NAPĘDEM ELEKTRYCZNYM DO 2022 ROKU

merc-elekhy3

Na drodze do jazdy lokalnie bezemisyjnej koncern Daimler kontynuuje realizację „trzypasmowej” strategii układów napędowych – opartej na pojazdach elektrycznych, hybrydowych oraz zasilanych silnikami spalinowymi.

Firma przyjmuje holistyczne podejście do elektryfikacji i wprowadza na rynek nową markę EQ. Poza opracowaniem modułowej rodziny samochodów koncern stworzy kompleksowy ekosystem, obejmujący niezbędną infrastrukturę do ładowania.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

– Wszystko mamy przygotowane. Tylko w rozwój gamy naszych aut EQ zainwestujemy ponad 10 mld euro. Do 2022 roku wprowadzimy na rynek więcej niż 10 pojazdów z napędem całkowicie elektrycznym. Przeprowadzimy też elektryfikację całego portfolio Mercedes- Benz. W przypadku każdej serii modelowej nasi klienci będą mogli wybrać przynajmniej jedną elektryczną alternatywę – więc łączna liczba takich modeli wzrośnie do 50 – mówi Ola Källenius, który od początku br. odpowiada za badania w koncernie Daimler i rozwój Mercedes-Benz Cars.

Jeśli chodzi o przyszłość mobilności, koncern Daimler polega na dalszym współistnieniu różnych rozwiązań, optymalnie dopasowanych do indywidualnych potrzeb klientów i modeli samochodów.

– Kładziemy nacisk na wysoce efektywne, zaawansowane technicznie silniki spalinowe, systematyczną hybrydyzację oraz jednostki elektryczne zasilane energią z akumulatora lub ogniw paliwowych. Celowo mamy tak szerokie podejście – uwzględniamy nasze szerokie portfolio pojazdów oraz zróżnicowane wymagania klientów w zakresie mobilności – dodaje Ola Källenius.

merc-elekhy1

Droga nr 1: auta elektryczne

W 2007 r. smart fortwo electric drive uczynił Daimlera pierwszym producentem, który zaoferował produkowane seryjnie auto elektryczne. Dziś w sprzedaży jest już czwarta generacja modelu. Latem 2017 r. do modeli smart fortwo coupé oraz forfour (średnie zużycie energii elektrycznej: 12,9/13,1 kWh/100 km) dołączył fortwo cabrio z elektrycznym napędem akumulatorowym.

Teraz smart planuje systematyczne przestawienie się z silników spalinowych na elektryczne. Od 2020 r. w Europie i USA firma chce sprzedawać wyłącznie modele na prąd.

W dalszą przyszłość pozwala spojrzeć studium designerskie smart vision EQ fortwo, ilustrujące nowe rozwiązania dla zindywidualizowanego i efektywnego lokalnego transportu publicznego. Autonomiczny, zasilany jednostką elektryczną pojazd prezentuje spójną koncepcję miejskiej mobilności jutra – oraz przyszłości tzw. car-sharingu, czyli współdzielenia samochodów.

Mercedes- Benz przyjmuje holistyczne podejście do elektryfikacji układów napędowych. Firma pracuje nad rozwojem marki EQ z myślą o stworzeniu całego ekosystemu, który poza samymi autami elektrycznymi obejmować będzie kompleksową ofertę w zakresie elektro- mobilności – od inteligentnych usług i jednostek przechowywania energii dla użytku prywatnego i komercyjnego aż po rozwiązania w dziedzinie ładowania oraz recyklingu.

Istotnym elementem tej inicjatywy jest opracowanie wszechstronnej architektury dla pojazdów elektrycznych zasilanych energią z akumulatora. Produkcja pierwszego seryjnego modelu nowej marki EQ – o nazwie EQC – ma ruszyć w fabryce w Bremen w 2019 r.

Podczas niedawnego salonu samochodowego we Frankfurcie Mercedes- Benz zaprezentował prototyp EQA w klasie aut kompaktowych. Pojazd wyposażono w dwa silniki elektryczne, po jednym z przodu i z tyłu, o mocy systemowej układu napędowego przekraczającej 200 kW. Zmienna dystrybucja momentu obrotowego między osiami zapewnia zróżnicowaną charakterystykę jazdy. O tym, który program układu napędowego jest aktualnie załączony, prototyp EQA informuje za pomocą komunikatów na unikalnej, cyfrowej osłonie chłodnicy.

Przedprodukcyjne egzemplarze GLC F-CELL stanowią z kolei wyraźny sygnał koncernu Daimler w zakresie rozwoju technologii ogniw paliwowych. Zaprezentowane na targach we Frankfurcie pojazdy jako pierwsze na świecie łączą napęd wodorowy z ładowanym z gniazdka akumulatorem litowo- jonowym jako dodatkowym źródłem energii. Dzięki inteligentnej współpracy obu źródeł energii silnik elektryczny zapewnia przyjemność z dynamicznej jazdy przy zerowej lokalnej emisji spalin.

Rodzinny SUV oferuje też szereg innych zalet: ma funkcjonalne nadwozie, zapewnia długi zasięg i moc 147 kW (200 KM), może się pochwalić krótkim czasem tankowania i jest wyposażony najnowszą generację systemów wspomagających wraz z funkcjami zarezerwowanymi specjalnie dla pojazdu z napędem wodorowo- akumulatorowym.

merc-elekhy2

W przyszłości także w gamie pojazdów użytkowych wszystkich klas dostępne będą lokalnie bezemisyjne wersje elektryczne: FUSO eCanter, przeznaczony do lekkiego transportu dystrybucyjnego na terenie Europy, Azji i Ameryki, oraz elektryczna ciężarówka Mercedes- Benz dla transportu ciężkiego. W USA północnoamerykański oddział Daimler Trucks North America pracuje nad elektryczną ciężarówką Freightliner eCascadia dla transportu dalekobieżnego. W 2018 r. do produkcji seryjnej trafi pierwszy miejski autobus z elektrycznym napędem akumulatorowym.

Tymczasem Mercedes-Benz Vans pracuje nad całkowicie elektrycznymi wersjami Vito i Sprintera. Znany jest już pierwszy partner, który będzie je użytkować – to firma logistyczna Hermes.

Droga nr 2: szeroka gama hybryd plug-in

Hybrydy plug-in reprezentują kluczowy etap rozwoju na drodze do lokalnie bezemisyjnej przyszłości pojazdów mechanicznych. W mieście mogą poruszać się w trybie całkowicie elektrycznym, a na długich trasach korzystają z potencjału jednostki spalinowej. Aby podkreślić istotną rolę hybryd w procesie elektryfikacji samochodu w ogóle, modele plug-in sygnowane przez Mercedes- Benz będą w przyszłości nosić oznaczenie EQ Power.

Ponieważ hybrydowy napęd plug-in swoje największe atuty ujawnia w pojazdach wyższych klas i przy zróżnicowanym trybie eksploatacji, Mercedes-Benz opowiada się za taką koncepcją napędu w modelach od Klasy C wzwyż. Hybrydową ofensywę ułatwia inteligentna, modułowa koncepcja napędu.

Po modelach C 350 e (limuzyna, kombi oraz wersja z długim rozstawem osi przeznaczona na rynek chiński), GLE 500 e 4MATIC, GLC 350 e 4MATIC, GLC Coupé 350 e 4MATIC oraz E 350 e do oferty dołącza ósma hybryda plug-in – S 560 e (*średnie zużycie paliwa: 2,1-3,3 l/100 km, średnie emisje CO2: 48-78 g/km, średnie zużycie prądu: 11,0-16,7 kWh/100 km), następca limuzyny S 500 e.

Hybrydowy napęd S 560 e łączy benzynowy silnik V6 o mocy 270 kW (367 KM) oraz elektryczną jednostkę rozwijającą 90 kW. Trzecia generacja hybrydowej przekładni stanowi ewolucję skrzyni automatycznej 9G-Tronic Plus. Przekładnia hydrokinetyczna, sprzęgło i silnik elektryczny zespolono tu w innowacyjną jednostkę hybrydową.

Dzięki zintegrowaniu i połączeniu sprzęgła rozłączającego, tłumika drgań skrętnych oraz sprzęgła blokującego (lock-up) z wirnikiem jednostki elektrycznej pozwoliło zachować kompaktowe gabaryty konstrukcji. Przekładnia hydrokinetyczna z wydajnym, efektywnym obiegiem hydraulicznym zapewnia niezwykłą gładkość podczas ruszania z miejsca w trybie hybrydowym.

Nowy rozdział w napędach dla autobusów otwiera hybryda Citaro. Po raz pierwszy na świecie technologia hybrydowa dostępna jest w ramach specjalnego wyposażenia dla niezwykle szerokiej gamy autobusów miejskich z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, a nie w postaci osobnych modeli – i w ten sposób może zapewnić korzyści w wielu wariantach pojazdów.

merc-elekhy5

W połączeniu z nowym, elektrohydraulicznym układem kierowniczym hybrydowy napęd Citaro ogranicza zużycie paliwa autobusu, już teraz słynącego ze swojej oszczędności, nawet o kolejne 8,5 proc., zależnie od zastosowań oraz specyfikacji.

Droga numer 3: wysoce efektywne silniki spalinowe

Na swojej mapie drogowej w kierunku zrównoważonej mobilności Mercedes- Benz przywiązuje dużą wagę do optymalizacji nowoczesnych jednostek spalinowych. Do dalszej redukcji zużycia paliwa w ramach całej floty w szczególności – zwłaszcza w Europie – przyczyniają się ekonomiczne, przyjazne środowisku i popularne silniki wysokoprężne.

Nowy 4-cylindrowy diesel OM 654 to pierwszy motor wysokoprężny dla aut osobowych ze stopniowaną misą spalania. Miał premierę wiosną 2016 r., pod maską Klasy E 220 d (3,9 l/100 km; 102 g/km).

Nowy 6-cylindrowy rzędowy silnik Diesla zadebiutował w dwóch wersjach mocy: w Mercedesie S 350 d osiąga moc 210 kW (286 KM) oraz 600 Nm momentu (5,1 l/100 km; 134 g/km). Z kolei wariant S 400 d o mocy 250 kW (340 KM) i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego to najmocniejszy produkowany seryjnie osobowy Mercedes- Benz z jednostką wysokoprężną (5,2 l/100 km; 135 g/km).

Nowe 4- i 6-cylindrowe silniki benzynowe wskazują drogę do przyszłości motorów spalinowych: zaopatrzono je w takie rozwiązania, jak alternator zespolony z rozrusznikiem (EQ Boost), 48-woltowa pokładowa instalacja elektryczna czy elektryczna sprężarka (wariant 6-cylindrowy).

Nowa 6-cylindrowa jednostka pojawia się w dwóch wersjach mocy. W Mercedesie S 450 (także z napędem 4MATIC) generuje moc 270 kW (367 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 500 Nm (6,6 l/100 km; 150 g/km). Odmiana S 500 dysponuje mocą 320 kW (435 KM) oraz 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego 6,6 l/100 km; 150 g/km). Krótkookresowo EQ Boost z alternatorem zintegrowanym z rozrusznikiem zapewnia dodatkowe 250 Nm oraz 16 kW mocy.

Na swoją premierę czeka też nowa generacja 4-cylindrowego silnika benzynowego (wewnętrzne oznaczenie M 264) o mocy jednostkowej znacznie przekraczającej 100 kW z 1 litra pojemności. Wykorzystanie alternatora zespolonego z rozrusznikiem w układzie napędu pasowego oraz 48-woltowej pokładowej instalacji elektrycznej wyznacza kolejny etap elektryfikacji układów napędowych i ułatwia realizację funkcji takich jak doładowanie, żeglowanie z odłączonym silnikiem czy rekuperacja energii.

merc-elekhy6

Podobnie jak motor 6-cylindrowy, tak i nowa jednostka V8 świętowała swój debiut w najnowszej Klasie S. Zaopatrzona w podwójne turbodoładowanie, należy ona do najoszczędniejszych benzynowych „V-ósemek” na świecie. Dzięki układowi regulacji wzniosu zaworów Camtroni podczas jazdy z częściowym obciążeniem odłączane są tu jednocześnie 4 z 8 cylindrów. Nowy motor V8 osiąga moc 345 kW (469 KM) i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego i dostępny jest w modelach S 560 (7,9-8,5 l/100 km; 181-195 g/km) oraz Mercedes- Maybach S 560 (8,8-9,3 l/100 km; 198-209 g/km).

Droga numer 4: mobilność jutra

Od lat Daimler ewoluuje z producenta samochodów w kierunku dostawcy usług mobilności. W pierwszej połowie 2017 r. dwukrotnie wzrosła liczba klientów, którzy na całym świecie korzystają z cyfrowych usług mobilności, takich jak car2go (globalny lider w branży car-sharingu), mytaxi (europejski lider rynku przewozów taksówkowych) czy moovel. Jako użytkownicy usług mobilnych Daimlera w ponad 100 miastach Europy, Ameryki Północnej i Chin zarejestrowanych jest dziś ponad 15 mln klientów.

To samo dotyczy wdrażania kolejnych założeń strategii koncernu Daimler o nazwie CASE. Każda z liter symbolizuje tu inną oś rozwoju mobilności: łączność (Connected), pojazdy autonomiczne (Autonomous), usługi współdzielenia pojazdów (Shared & Services) oraz napędy elektryczne (Electric). Daimler świadczy również usługi prywatnego car-sharingu – Croove, niezależne od marki pojazdu i wykraczające poza zakres car2go.

Cyfrowy dostęp do świata Mercedes-Benz zapewnia Mercedes me. Kklienci mogą korzystać z usług, produktów i ofert lifestyle’owych Mercedesa, Daimlera oraz partnerów. Każdy, kto posiada model z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in, może korzystać ze specjalnych funkcjonalności: standardowa funkcja zdalnego sterowania Remote Online pozwala klientom w wygodny sposób, na ekranie własnego smartfona, sprawdzać poziom naładowania akumulatora, zasięg i położenie najbliższej stacji ładowania.

Integralną część elektro- mobilnościowej inicjatywy stanowią inteligentnie połączone rozwiązania w zakresie ładowania. Od 2018 r. w elektrycznych Mercedesach stopniowo wprowadzany będzie standard ładowania prądem stałym bazujący na CSS (Combined Charging System).

Koncern planuje też wspólne przedsięwzięcie z firmami BMW Group, Ford Motor Company oraz Volkswagen Group (z Audi i Porsche) w celu utworzenia sieci ultraszybkich, wysokowydajnych ładowarek o mocy do 350 kW, zlokalizowanych przy głównych szlakach drogowych w Europie. Jej budowa rusza w 2017 r.; początkowo sieć ma obejmować 400 punktów na terenie Starego Kontynentu.

W ramach projektu charge@Daimler koncern łączy swoje aktywności w celu stworzenia inteligentnej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych na terenie wszystkich swoich fabryk w Niemczech. Już dziś pracownicy Daimlera w 24 niemieckich miastach mają dostęp do licznych rozwiązań z zakresu ładowania. Do końca 2018 r. sieć będzie obejmować ponad 2000 punktów ładowania.

merc-elekhy4

Wiosną 2017 r. Daimler został głównym inwestorem w firmie ChargePoint Inc., dostawcy usług ładowania z USA. Celem tej strategicznej inwestycji jest znaczne poszerzenie portfolio rozwiązań inteligentnego ładowania i zapewnienie klientom wszechstronnej palety usług premium z zakresu elektro- mobilności.

Światowa sieć produkcji akumulatorów

Prócz wewnętrznych prac rozwojowych, doświadczenia w produkcji i modułowej strategii dla napędów alternatywnych elementem filozofii Daimler AG jest zapewnienie bezpośredniego dostępu do kluczowych komponentów pojazdów elektrycznych oraz zelektryfikowanych.

Dzięki swojej spółce zależnej Accumotive koncern Daimler dysponuje kompleksową wiedzą i doświadczeniem w zakresie rozwoju oraz produkcji wysoce zaawansowanych akumulatorów. W związku z planowaną ofensywą aut elektrycznych pod marką EQ powstaje globalna sieć produkcji akumulatorów, z lokalizacjami w Europie, Azji oraz Ameryce Północnej.

W sumie firma zainwestuje w nią ponad 1 mld euro, a sieć poza dwiema fabrykami w saksońskim miasteczku Kamenz ma w przyszłości obejmować zakłady w Stuttgarcie- Untertürkheim, Pekinie (Chiny) oraz Tuscaloosie (USA). Analogicznie do produkcji pojazdów sieć wytwarzania akumulatorów może elastycznie i wydajnie reagować na bieżący popyt. Poszczególne lokalizacje zaopatrują lokalne zakłady produkcyjne, a w razie potrzeby swoje akumulatory mogą też eksportować.

NuCellSys, spółka zależna Daimlera, to światowy lider w rozwoju układów ogniw paliwowych i systemów przechowywania wodoru na potrzeby zastosowania w pojazdach mechanicznych. W 2015 r. Daimler zaangażował się w nową linię działalności biznesowej – systemy przechowywania akumulatorów – i otworzył się w ten sposób na nowe możliwości rozwoju poza sektorem motoryzacyjnym.

Sieć ekspercka obejmuje też wspólne przedsięwzięcia, takie jak współpraca z Boschem w zakresie silników elektrycznych (EM- motive). W ramach kolejnych spółek joint venture ma powstać m.in. infrastruktura do tankowania wodoru (H2 Mobility GmbH) oraz ogólnoeuropejska sieć szybkiego ładowania akumulatorów. Z myślą o rozszerzeniu ekosystemu zintegrowanego wokół elektro- mobilności Daimler AG realizuje też projekty partnerskie, np. z dostawcą usług ładowania, firmą ChargePoint.