MERCEDES- BENZ VANS: STARTUP adVANce – POSZUKIWANIE PARTNERÓW

merc-setu1

Dzięki „Startup adVANce” – szeroko zakrojonej inicjatywie współpracy ze startupami – oddział Mercedes-Benz Vans rozpoczyna poszukiwania innowacyjnych, inteligentnych rozwiązań dla transportu podróżujących i towarów.

W ramach ogłoszonej niedawno strategii adVANce w najlepsze zgłoszone projekty firma chce zainwestować łączną sumę 1 miliona euro.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

MERCEDES: INICJATYWA adVANce“>MERCEDES: INICJATYWA adVANce


 

Celem jest pozyskanie nowych partnerów, z którymi Mercedes-Benz Vans nawiąże długofalową współpracę bez ograniczeń np. w postaci żądania udziałów w startupach.

Cyfryzacja, urbanizacja i internet rzeczy to tylko niektóre z megatrendów, które błyskawicznie zmieniają nasz świat – i niemal przed każdą branżą stawiają nowe wyzwania. Transport pasażerski czy towarowy nie jest tu wyjątkiem. Ogólne zmiany w zachowaniu klientów i struktura mobilności bezpośrednio wpływają na strategie firm logistycznych oraz producentów samochodów. Przykładowo, klienci dokonujący zakupów w internecie oczekują nowych usług, choćby dostawy tego samego dnia albo o określonej porze – i chcą na bieżąco wiedzieć, co dzieje się z ich zamówieniem.

W międzyczasie dynamicznie wzrasta liczba przesyłek. Rośnie też rola elastycznych, zindywidualizowanych systemów transportu pasażerskiego. Nie mniej ważne są zatłoczone ulice w centrach miast, z którymi również wiążą się nowe wyzwania dla branży transportowej, a co za tym idzie – dla producentów pojazdów użytkowych.

merc-setu2

Przyszłość transportu: trzy kategorie, jeden cel

Konkurs – zainicjowany przez Mercedes-Benz Vans i wspierany przez Komisję Europejską – ma jeden konkretny cel: odnalezienie i wspieranie innowacji oraz startupów, które sprawią, że dzięki nowym, inteligentnym pomysłom przyszłość transportu stanie się jeszcze efektywniejsza. W polu zainteresowania są zarówno rozwiązania sprzętowe, jak i te dotyczące oprogramowania, a także innowacyjne koncepcje modeli biznesowych powiązanych z samochodami użytkowymi.

Mercedes-Benz Vans poszukuje obiecujących pomysłów w trzech kategoriach:
1. Komunikacja/ internet przedmiotów (digital@vans): sprzęt i oprogramowanie, które wspierają rozwiązania z zakresu łączności w samochodach użytkowych i umożliwiają integrację w czasie rzeczywistym wszystkich czynników zaangażowanych w transport, takich jak towary czy sam pojazd.
2. Optymalizacja przestrzeni ładunkowej (solutions@vans): pomysły i rozwiązania odnoszące się do przestrzeni ładunkowej, takie jak zautomatyzowane systemy składowania oraz optymalizacja czynności podczas ładowania oraz rozładowywania.
3. Koncepcje mobilności (mobility@vans): innowacyjne koncepcje mobilności i metody współdzielenia, np. wzrost zdolności produkcyjnych pojazdów lub zaoferowanie klientom nowych, atrakcyjnych finansowo rozwiązań z zakresu mobilności.

Od pomysłu do prototypu – trzy etapy

Konkurs odbędzie się w trzech etapach. Najpierw, w terminie do 15 stycznia 2017 roku, zainteresowane startupy mogą wypełnić prosty kwestionariusz internetowy, przedstawiając swoje pomysły w trzech kategoriach. Następnie niezależni eksperci, specjalizujący się w branży startupów, zaproszą maksymalnie 80 zgłaszających się podmiotów do udziału w fazie doskonalenia pomysłów. Będzie ona polegać na doprecyzowaniu przedstawionych projektów w trakcie warsztatów. Dziesięć najlepszych startupów wystartuje w fazie koncepcyjnej – każdy z nich w ciągu około 2 miesięcy będzie musiał stworzyć wykonalną koncepcję, na co otrzyma wsparcie w wysokości 10 tysięcy euro.

W trakcie prac nad realizacją projektów uczestnicy będą mieli okazję z bliska przyjrzeć się pracy w oddziale Mercedes-Benz Vans. Ci, których koncepcje okażą się najbardziej przekonujące, dotrą do finału. W fazie prototypów wystartuje do pięciu wybranych zespołów. Korzystając z pomocy projektantów Mercedesa i zasobów koncernu, zamienią oni swoje koncepcje w funkcjonalne prototypy. Te wezmą później udział w fazie testowej, na którą Mercedes-Benz Vans przeznaczy kolejne 900 tysięcy euro z zarezerwowanej puli.

Oprócz pomocy finansowej oddział zapewni finalistom wsparcie w postaci eksperckiej wiedzy i doświadczenia. W przeciwieństwie do wielu innych, na pozór podobnych konkursów, pomoc finansowa nie idzie tu w parze z nabyciem przez Mercedes-Benz Vans udziałów w uczestniczących podmiotach. Inicjatywa „Startup adVANce” obu stronom zapewnia przestrzeń, która pozwoli poznać im się w nieformalnym środowisku i rozpocząć owocną współpracę. Zakończenie konkursu przyniesie szereg opcji przyszłej współpracy.

Dodatkowe informacje i niezbędne dokumenty można znaleźć pod adresem http://startup-advance.mercedes-benz.com.