MERCEDES: NOWA GENERACJA SILNIKÓW DIESLA WYPRZEDZA NORMY

merc-test1

Charakterystyczną cechą pojazdów certyfikowanych zgodnie z normą Euro 6d-TEMP jest znacząco ograniczona emisja tlenków azotu NOx.

Wymóg ten spełniają wszystkie samochody osobowe Mercedes- Benz, które można zamawiać z gamy nowych aut.


Zobacz także:

TECHNIKA

ROZMAITOŚCI


 

Ponadto Mercedes- Benz ma dziś w swojej rynkowej ofercie całą serię pojazdów spełniających jeszcze bardziej rygorystyczną normę Euro 6d, która będzie stopniowo obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.

merc-test2

Podjęta na początku tej dekady decyzja o zbudowaniu całkowicie nowej generacji silników Diesla przynosi korzyści – zastosowane w niej innowacyjne rozwiązania techniczne zapewniają niską emisję NOx. Wraz z przejściem na najnowszą generację silników wszystkie nowe samochody osobowe marki dostępne na zamówienie spełniają obecnie normy Euro 6d-TEMP lub Euro 6d.

Wartości graniczne dla NOx w testach emisji spalin – w przypadku Euro 6d również wynoszą one 80 miligramów na kilometr, także podczas testów RDE (Real Driving Emissions – w rzeczywistych warunkach jazdy) – to tzw. wartości graniczne „nie do przekroczenia”, które muszą być przestrzegane podczas każdego ważnego badania RDE.

Oznacza to,że pojazd nie może przekroczyć określonego limitu nawet w najgorszych możliwych kombinacjach warunków RDE, np. przy dużym obciążeniu, podczas jazdy po górzystym terenie oraz w niekorzystnych warunkach temperatury i ruchu. Limit dotyczy nie tylko pojazdów nowych, ale także tych z przebiegiem ponad 100 000 kilometrów. Wyniki rzeczywistych testów na drogach często plasują się znacznie poniżej limitu 80 mg/km, co potwierdzają niezależne pomiary.

merc-test3

W lutym 2019 r. o swoich szeroko zakrojonych pomiarach poinformował ADAC: „Emisje NOx obecnych samochodów w rzeczywistych warunkach jazdy po drogach są znacznie poniżej limitów ze stanowiska badawczego”. Szczególnie dobrze wypadł tu Mercedes- Benz C 220 d (zużycie paliwa w cyklu łączonym 4,8 l/100 km, emisje CO2 w cyklu łączonym 117-126 g/km): „jego wartość NOx była trudna do zmierzenia (i plasowała się) pomiędzy 0 a 1 mg/km”.

Takie indywidualne pomiary pokazują, że z wyzwaniem ograniczenia emisji NOx w przypadku aut z jednostkami wysokoprężnymi można uporać się dzięki odpowiednim rozwiązaniom technicznym. Znacznie ważniejsze są tu jednak średnie emisje spalin pojazdu na przestrzeni wielu tysięcy kilometrów: w warunkach RDE samochody osobowe producenta z silnikami Diesla zaopatrzonymi w najnowszą technikę osiągają średnie wartości od 20 do 30 mg NOx na kilometr.

Jeśli chodzi o emisję tlenków azotu w przypadku pojazdów z silnikami wysokoprężnymi różnych producentów, ADAC stwierdza: „Diesle Euro-6d-TEMP średnio emitują o 76 proc. mniej NOx niż diesle Euro-6b i o 85 proc. mniej niż diesle Euro-5. Wyrywkowe, przykładowe pomiary na drodze wykazały, że redukcja emisji dobrych silników wysokoprężnych zgodnych z Euro-6d-TEMP w porównaniu z przeciętnymi jednostkami wysokoprężnymi Euro 5 wynosi nawet od 95 do 99 proc.”.

merc-test4

Co więcej, norma Euro 6d jest jeszcze bardziej wymagająca także z uwagi na mniejsze dopuszczalne tolerancje pomiarowe. Dla nowych modeli będzie ona obowiązkowa od 1 stycznia 2020 roku, a dla innych pojazdów wejdzie w życie rok później. Mercedes- Benz rozpoczął swoją silnikową ofensywę w 2016 r. Obejmuje ona całkowicie nowe 4-cylindrowe silniki wysokoprężne OM 654i OM 654q, jak również 6-cylindrowe jednostki wysokoprężne OM 656.

Dzięki ofensywie, która wiąże się z inwestycjami w wysokości około 3 mld euro, cały szereg modeli Mercedes-Benz z silnikiem Diesla, od Klasy A aż po GLS-a, już dziś jest zgodny z normą Euro 6d.

Skomplikowana technika kontroli emisji spalin

Silnik OM 654q dzięki ulepszonej technice kontroli emisji spalin, mocna 4-cylindrowa jednostka z nowoczesnej rodziny jest już zgodna ze standardem RDE etap II, który nie wejdzie w życie przed 2020 rokiem, i jest certyfikowana zgodnie z normą Euro 6d.

merc-test5

Dzięki zamontowaniu w pobliżu silnika układ kontroli emisji charakteryzuje się niskimi stratami ciepła, a tym samym w większości warunków roboczych ma bardzo korzystne warunki pracy. Dalsze środki obejmują:
• wysoko – i niskociśnieniową recyrkulację spalin, w tym chłodzenie;
• katalizator oksydacyjny (DOC) – w celu uniknięcia emisji tlenku węgla (CO)i niespalonych węglowodorów (HC);
• filtr cząstek stałych do wychwytywania cząstek sadzy w połączeniu z funkcją katalizatora SCR (sDPF);
• katalizator SCR (selektywna redukcja katalityczna) służący do redukcji tlenków azotu. W tym celu amoniak (w postaci nośnika AdBlue) miesza się ze spalinami, nim trafią one do sDPF;
• dodatkowy katalizator podpodłogowy (SCR) z powłoką z katalizatorem nieprzereagowanego amoniaku (ASC).

Zgodność z limitami dla każdego modelu pojazdu musi zostać zweryfikowana podczas złożonych pomiarów certyfikacyjnych – w laboratorium oraz na drodze. W tym celu pojazdy zostają wyposażone w system pomiarowy PEMS (Portable Emission Measurement System).