MERCEDES: NOWE MODELE GLE I AMG GLE 63 – WYDAJNIEJSZE

gle_0x

Mercedes-Benz gruntownie modernizuje swojego SUV-a. GLE – następca ML-a, wyróżnia się bardziej dynamiczną stylizacją i technologiami, które wyznaczają nowe wzorce w zakresie wydajności.

Po raz pierwszy w historii marka zaoferuje model z hybrydowym napędem plug-in: wariant GLE 500 e 4MATIC łączy maksymalną efektywność paliwową ze sportowymi osiągami.


Zobacz także:

PREMIERY

BMW: X5 xDrive40e – PIERWSZY SAV PLUG-IN W OFERCIE MARKI


 

Jednocześnie swoją premierę świętują wysokowydajne odmiany Mercedes-AMG GLE 63 4MATIC oraz GLE 63 S 4MATIC z motorami o mocy, odpowiednio, 557 oraz 585 KM.

Nowy Mercedes-Benz GLE 500 e 4MATIC z hybrydowym napędem typu plug-in (z możliwością zewnętrznego ładowania) łączy moc z niskim zużyciem paliwa. Jego układ napędowy składa się z benzynowego silnika BlueDIRECT V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, generującego moc 245 kW (333 KM), oraz motoru elektrycznego o mocy 85 kW (116 KM). Moc systemowa wynosi 325 kW (442 KM), a systemowy maksymalny moment obrotowy – 650 Nm.

Poza imponującymi osiągami model umożliwia także podróżowanie wyłącznie przy użyciu jednostki elektrycznej z prędkościami do 130 km/h, zapewnia optymalny poziom odzyskiwania energii dzięki inteligentnemu systemowi zarządzania i dysponuje funkcją wstępnego schładzania lub podgrzewania kabiny

Przełącznik na konsoli środkowej pozwala kierowcy na wybór jednego z czterech trybów jazdy: HYBRID (system automatycznie dobiera najbardziej efektywną konfigurację silnika), E-MODE (napęd wyłącznie elektryczny), E-SAVE (pozwala zachować aktualny poziom naładowania akumulatorów) oraz CHARGE (akumulatory są ładowane podczas jazdy i na postoju).

 

Moduł hybrydowy jest w pełni zintegrowany z 7-stopniową przekładnią automatyczną 7G-TRONIC PLUS. Za magazynowanie energii elektrycznej odpowiadają akumulatory litowo- jonowe o pojemności 8,8 kWh. Można je ładować na publicznych stacjach, przy pomocy szybkiej ładowarki domowej (tzw. wallboxa) lub ze standardowego gniazdka 220 V. Szybkie ładowanie akumulatorów zajmuje około 2 godzin.

Benzynowe jednostki BlueDIRECT V6 i V8

Model GLE 500 4MATIC napędza silnik V8 biturbo z bezpośrednim wtryskiem benzyny o mocy 320 kW (435 KM) i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pod maską GLE 400 4MATIC pracuje jednostka V6 biturbo, która rozwija ona moc 245 kW (333 KM) oraz 480 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego już od 1400 obr./min., zużywając średnio 8,8 l/100 KM.

Popularny turbodiesel V6, nowa skrzynia 9G-TRONIC

Poza oszczędnym i wydajnym turbodieslem o 4 cylindrach i mocy 150 kW (204 KM w odmianach 250 d oraz 250 d 4MATIC) model GLE dostępny jest w wersji 350 d 4MATIC, zasilanej sprawdzonym, 3-litrowym turbodieslem V6, generującym moc 190 KW (258 KM) i 620 Nm momentu obrotowego.

Wszystkie wysokoprężne warianty GLE zostaną standardowo wyposażone w 9-biegową skrzynię automatyczną 9G-TRONIC. Na życzenie, po raz pierwszy, dostępna będzie przekładnia redukcyjna oraz międzyosiowa blokada dyferencjału. Skrzynię zaopatrzono w nowy typ przekładni hydropneumatycznej. Podwójny tłumik drgań skrętnych typu wahadłowego oraz sprzęgło blokady konwertera ze sprężyną powrotną zapewniają gładkość pracy.

Zależnie od wybranego programu Dynamic Select, skrzynia 9G-TRONIC reaguje na polecenia kierowcy. System dynamicznej kontroli prowadzenia oferuje do sześciu trybów jazdy. Poza znanymi już ustawieniami Invidual, Comfort, Slippery i Sport, w odmianach 4MATIC kierowca może wybrać też program Offroad do jazdy w łagodny terenie. Jeśli model został wyposażony w opcjonalny pakiet Off-Road Engineering, dostępny jest też tryb Offroad+ (uruchamia reduktor i blokadę międzyosiową).

Zdolności terenowe GLE zwiększają dodatkowo funkcje zawieszenia pneumatycznego Airmatic – prześwit zwiększony do 285 mm i głębokość brodzenia sięgająca 600 mm. Pakiet obejmuje także dodatkowe osłony podwozia, chroniące istotne podzespoły przed kontaktem z podłożem.

 

Stały napęd na obie osie 4MATIC rozdziela moment obrotowy w stosunku 50:50, zapewniając bezpieczne, harmonijne i dynamiczne prowadzenie. Nowy tylny dyferencjał z aluminiową obudową jest znacznie bardziej wydajny. Dla modeli GLE 63 i GLE 63 S z napędem AMG Performance 4MATIC stosuje się specjalną przekładnię z rozdziałem momentu obrotowego między osiami w proporcji 40:60.

AIRMATIC ADS i ACTIVE CURVE SYSTEM

Pewne prowadzenie GLE jest również zasługą na nowo zestrojonego zawieszenia pneumatycznego Airmatic ze zmiennym systemem tłumienia ADS. Styl resorowania zmienia się zależnie od wybranego trybu Dynamic Select.

Dla modeli GLE 350 d 4MATIC, GLE 400 4MATIC i GLE 500 4MATIC z zawieszeniem Airmatic i systemem ADS lub pakietem Off-Road Engineering dostępna jest funkcja aktywnego ograniczania przechyłów Active CurveE System, która zmniejsza pochylenie karoserii w zakrętach.

Standardowo wszystkie modele z jednostkami 4- i 6-cylindrowymi zaopatrzone są w elektromechanicznie wspomagany układ kierowniczy Direct-Steer oraz stalowe zawieszenie Agility Control. Pakiet Airmatic z systemem ADS należy do ich wyposażenia opcjonalnego. Sportowe zawieszenie AMG Ride Control – seryjne w GLE 63 – oferuje rozpórki, skoordynowane z działaniem systemu aktywnego tłumienia ADS (wyłącznie dla AMG).

Po raz pierwszy Mercedes oferuje elektrycznie rozkładany i składany hak holowniczy, połączony z funkcją stabilizacji przyczepy układu ESP. GLE może ciągnąć przyczepę o masie do 3500 kg.

Nowy model zapewnia pełny poziom bezpieczeństwa – aktywnego i pasywnego. Kompleksowa koncepcja obejmuje cztery obszary: bezpieczna jazda (unikać zagrożeń, odpowiednio wcześnie ostrzegać i wspomagać kierowcę), w razie zagrożenia (uruchomić PRE-SAFE), w razie wypadku (zapewnić ochronę dzięki stabilnej kabinie) i po wypadku (umożliwiając jak najszybszą pomoc).

 

Design

Uwagę zwraca nowy przedni pas z osłoną chłodnicy przedzieloną dwiema listwami, maską z muskularnymi przetłoczeniami oraz płynnie wkomponowanymi lampami (na życzenie – z inteligentnym systemem oświetlenia LED-owego). Tylny pas wyróżnia się LED-owymi światłami, oraz na nowo ukształtowanym zderzakiem ze zintegrowanymi końcówkami wydechu i metalizowaną osłoną. Dynamiczną prezencję GLE podkreślają nowe wzory obręczy kół.

Design nowego Mercedesa-AMG GLE 63 to ucieleśnienie ekskluzywności i sportowego, charakteru. Przypominający literę „A” kształt przedniego zderzaka nawiązuje do pozostałych modeli AMG. SUV standardowo przemieszcza się na grafitowych, 20-calowych obręczach o szerokości 9 cali z ogumieniem 265/45 R 20. Na życzenie oferowane są większe felgi z oponami 295/35 R 21. Z tyłu GLE 63 imponuje czterema zatopionymi w dyfuzorze końcówkami sportowego wydechu.

Wnętrze

Centralne miejsce na desce rozdzielczej GLE zajmuje ekran multimediów, teraz tylko częściowo zintegrowany z konsolą środkową. Spoczywająca na podłokietniku ręka kierowcy intuicyjnie trafia na kontroler systemu Comand. Nowa jestckolorystyka. Do wyboru są teraz odcienie m.in.: imbirowego beżu, brązu espresso i porcelany.

Zakres standardowego wyposażenia GLE został jednak uzupełniony o nowe systemy wspomagające, takie jak asystent bocznego wiatru Crosswind Assist oraz system antykolizyjny Collision Prevention Assist Plus. Lista seryjnych elementów obejmuje również m.in.: funkcję ECO start/stop, wielofunkcyjną kierownicę oraz system rozrywki Audio 20 CD z 7-calowym ekranem i modułem komunikacyjnym dla usług mobilnych Mercedes me.

Wyposażenie można wzbogacić dzięki atrakcyjnym pakietom:
Driving Assistance Plus obejmuje aktywny tempomat Distronic Plus z funkcją Steering Assist i Stop&Go Pilot, układ PRE-SAFE Brake z ochroną przechodniów, BAS PLUS wraz z systemem rozpoznawania ruchu poprzecznego na skrzyżowaniach Cross-Traffic Assist, monitory martwego pola i pasa ruchu Active Blind Spot Assist i Active Lane Keeping Assist oraz PRE-SAFE Plus;
Comfort zawiera automatyczną pokrywę bagażnika asy_pack, automatyczne domykanie wszystkich drzwi i kamerę cofania;
Parking oferuje kamerę 360° oraz system zautomatyzowanego parkowania Active Parking Assist z układem Parktronic.

 

Wszystkie modele dostępne są również z systemem inteligentnego oświetlenia LED oraz poprawiającym widoczność układem Magic Vision ControlL – podgrzewanymi wycieraczkami z płynem dostarczanym bezpośrednio do piór.

Do wyboru są również pakiety optyczne podkreślające atletyczny design GLE. AMG Line obejmuje agresywniej stylizowane zderzaki, 20-calowe obręcze, sportowe fotele pokryte tapicerką Artico (na życzenie: ze skóry nappa), panel wskaźników ze sportowymi akcentami, trójramienną kierownicę obszytą skórą nappa oraz stalowe nakładki na pedały. Pakiet Night zawiera z kolei lśniące, czarne wykończenie osłony chłodnicy i lusterek oraz 20-calowe felgi w tym samym kolorze.

Na życzenie oferowana jest też najnowsza generacja systemu multimedialnego Comand Online z 8-calowym ekranem, intuicyjnym gładzikiem, odtwarzaczem DVD oraz układem rozpoznawania znaków (włącznie z zakazami wjazdów). Na życzenie można go doposażyć w 6-płytową zmieniarkę DVD i system rozrywki dla pasażerów tylnych foteli. Lista opcji obejmuje również wysokiej klasy nagłośnienie firmy Harman Kardon lub Bang & Olufsen.

Nowa nomenklatura SUV-ów Mercedes-Benz

Mercedes-Benz zmienia nazewnictwo swoich SUV-ów. Nazwa każdego z nich składa się teraz z trzech liter – pierwsza to „G”, nawiązująca do legendy Klasy G, druga „L” ułatwia wymowę, a trzecia odnosi się do klasy pojazdu w odniesieniu do modeli osobowych:
• GLA: SUV w segmencie Klasy A;
• GLC: SUV w segmencie Klasy C (dawniej: GLK);
• GLE: SUV w segmencie Klasy E (dawniej: Klasa M/ML);
• GLE Coupe: SUV w segmencie Klasy E Coupe;
• GLS: SUV w segmencie Klasy S (dawniej: GL).

Nowe jest również nazewnictwo modeli AMG:
• AMG GLA 45 4MATIC;
• AMG GLE 63 / GLE 63 S 4MATIC;
• AMG GLE 63 / GLE 63 S Coupé 4MATIC;
• AMG GLS 63 / GLS 63 S 4MATIC;
• AMG G 63 / G 65.