MERCEDES: NOWY SILNIK AMG NAJMOCNIEJSZY NA ŚWIECIE

ford-silnik-no1

Dysponujący mocą do 310 kW (421 KM) nowy silnik Mercedes- AMG o pojemności 2,0 litrów (oznaczenie M 139) jest najmocniejszym seryjnie produkowanym 4-cylindrowym motorem turbo na świecie.

O 30 kW (41 KM) przewyższa poprzedniego rekordzistę – jednostkę M 133. Wzrósł także maksymalny moment obrotowy – do 500 Nm.


Zobacz także:

TECHNIKA

ROZMAITOŚCI


 

Z mocą wynoszącą do 155 kW (211 KM) z 1 litra pojemności nowa, wysokowydajna jednostka wyprzedza nawet wiele konstrukcji z samochodów supersportowych. Jest wytwarzany zgodnie z zasadą „Jeden człowiek, jeden silnik”.

ford-silnik-no2

Czterocylindrowy motor będzie oferowany w dwóch wersjach mocy: podstawowej (285 kW/ 387 KM) oraz jako model S (310 kW/ 421 KM). Poza wydajnością nowa konstrukcja zapewnia natychmiastową reakcją na gaz. Maksymalna wartość momentu obrotowego w wersji S jest dostępna w zakresie 5000- 5250 obr./min. (wersja podstawowa: 480 Nm przy 4750- 5000 obr./min.). Sportowy charakter potwierdza wysoka maksymalna prędkość obrotowa – do 7200 obr./min.

Nowy motor jest montowany całkowicie ręcznie. W porównaniu do 4-cylindrowej jednostki jest montowany poprzecznie – obrócony wokół swojej pionowej osi o 180 stopni. Oznacza to, że turbosprężarka i kolektor wydechowy znajdują się teraz z tyłu, a układ dolotowy „wylądował” z przodu.

ford-silnik-no3

Nowa turbosprężarka twin- scroll łączy optymalną szybkość reakcji przy niskich prędkościach obrotowych silnika z wysoką mocą w górnym zakresie skali obrotomierza. W trakcie przyspieszania możliwe jest również tymczasowe „podbicie” ciśnienia doładowania (overboost).

W porównaniu z poprzednim silnikiem M 133 nowa konstrukcja – M 139 – ma znacznie większe zawory wydechowe. Dwa górne wałki rozrządu sterują pracą 16 zaworów za pomocą zoptymalizowanych pod względem masy popychaczy rolkowych. Turbodoładowanie oraz bezpośredni wtrysk paliwa ze strumieniowym procesem spalania nie tylko umożliwiają uzyskanie wysokiej mocy, ale poprawiają też sprawność termodynamiczną silnika – a tym samym zmniejszają zarówno zużycie paliwa, jak i emisję spalin.

ford-silnik-no4

Nowy 4-cylindrowy silnik o wysokiej wydajności po raz pierwszy otrzymał dwustopniowy wtrysk paliwa.

Wysoka moc wymaga inteligentnego systemu chłodzenia – dużą, czołową chłodnicę uzupełnia tu więc dodatkowa chłodnica w nadkolu. Chłodzenie oleju przekładniowego jest zintegrowane z obwodem chłodzącym silnika i wspomagane przez wymiennik ciepła zamontowany bezpośrednio przy przekładni. Elektryczna pompa wody o wysokiej wydajności działa niezależnie od prędkości obrotowej silnika.

Ponadto nowy 4-cylindrowy silnik AMG oferuje funkcje zarządzania alternatorem, ECO start/stop z szybkim ponownym uruchomieniem silnika i żeglowania. Wyposażono go filtr cząstek stałych.

ford-silnik-no5