MITSUBISHI: TEST OUTLANDERA PHEV – MOŻE ZASILIĆ 150 DOMÓW

1

Spalający zaledwie 1,9 l/100 km (dane fabryczne), hybrydowy Mitsubishi Outlander z zewnętrznym ładowaniem akumulatorów, wykorzystuje bardzo skuteczny system odzyskiwania energii, która w innym przypadku byłyby tracona.

Na trasie przekraczającej 160 kilometrów przejechanej w zróżnicowanych warunkach drogowych, odzyskiwane jest do 15 kWh energii kinetycznej, która w postaci energii elektrycznej trafia z powrotem do akumulatora litowo- jonowego pojazdu.


Zobacz także:

TESTY

ECO


 

Oznacza to, że w ciągu roku, przejeżdżając 16 tysięcy kilometrów, tylko jeden Mitsubishi Outlander PHEV może zaoszczędzić tyle energii, ile potrzeba do oświetlenia i zasilania sprzętu AGD w 150 brytyjskich domach dziennie – zgodnie z danymi brytyjskiego regulatora rynku energii OFGEM, średnie dzienne zużycie energii elektrycznej w domach w Wielkiej Brytanii wynosi około 10 kWh.

5

Odzyskiwanie energii kinetycznej, która jest proporcjonalna do masy pojazdu i prędkości jazdy, zostało zmaksymalizowane dzięki użyciu unikatowego systemu sterowanego za pomocą łopatki przy kierownicy, która umożliwia wybranie jednego z pięciu starannie dobranych poziomów hamowania regeneracyjnego. Kierowca kontroluje, kiedy i gdzie energia kinetyczna jest odzyskiwana, co znacznie zwiększa udział energii elektrycznej w hybrydowym napędzie pojazdu. Doładowywanie akumulatora tą metodą zwiększa zasięg samochodu pokonywany bez udziału silnika spalinowego i zastępuje energię, która w innym razie musiałaby pochodzić z sieci energetycznej, z której akumulator jest ładowany na postoju.

Mitsubishi Outlander plug-in jest dużym, rodzinnym samochodem SUV z napędem 4×4, który łączy napęd elektryczny i spalinowy. W odróżnieniu od większości pojazdów hybrydowych, Outlander może podróżować znacznie dalej korzystając wyłącznie z zasilania elektrycznego i przejeżdża w ten sposób nawet 52 kilometry. Imponujący zasięg przy zasilaniu całkowicie elektrycznym zapewnia pojazdowi fenomenalne parametry ekologiczne. Emituje on zaledwie 44 gramy CO2 na każdy przejechany kilometr, a jego znormalizowane, średnie zużycie paliwa wynosi 1,9 l/100 km.

2

Komputer pokładowy Outlandera plug-in precyzyjnie informuje o ilości odzyskanej energii i jej wykorzystaniu w czasie rzeczywistym. Łopatka zmiany intensywności odzysku energii jest umieszczona na kolumnie kierownicy, umożliwiając kierowcy wygodne optymalizowanie intensywności hamowania odzyskowego, zależnie od aktualnych warunków drogowych i stylu jazdy. Strome zjazdy i warunki autostradowe pozwalają na intensywniejsze hamowanie regeneracyjne, z wykorzystaniem poziomu oznaczonego jako 5. Poziomy 2, 3 i 4 zapewniają wydajne odzyskiwanie energii w warunkach jazdy miejskiej i podmiejskiej. Poziom 1 zapewnia dyskretniejszy, ale wciąż znaczący poziom odzysku energii.

W Wielkiej Brytanii Outlander PHEV zachęca nabywców zerową stawką podatku akcyzowego dla pojazdu i zwolnieniem z opłaty za wjazd do centrum Londynu. Samochód kwalifikuje się również do rządowej ulgi dla samochodów z zewnętrznym ładowaniem akumulatorów, wynoszącej 5000 funtów. Co więcej, samochód kwalifikuje się do ponad połowy wszystkich ulg. Użytkowników samochodów firmowych Outlander przyciąga zaledwie pięcioprocentowym podatkiem od świadczeń rzeczowych, co pozwala na zaoszczędzenie kwoty 8216 funtów w podatkach osobistych w ciągu trzech lat eksploatacji samochodu, w porównaniu z podobnej wielkości typowym pojazdem SUV z napędem 4×4.

6

WRAŻENIA Z JAZDY

Mieliśmy okazję przetestowania Mitsubishi Outlandera PHEV 2,2 AT w wersji Fischer, który podczas zakończonego Rajdu Barbórka – Ogólnopolskiego Kryterium Asów podróżował po warszawie jako samochód Biura Prasowego zawodów.

Normy spalania okazały się nieco wyższe niż to wykazuje producent. Na zasilaniu elektrycznym udało nam się jednak przejechać ponad 40 kilometrów, choć warunki późno- jesienne zapewne akumulatorom pracy nie ułatwiały. W trybie jazdy na silniku benzynowym, gdy uruchomiony jest system doładowywania baterii zużycie paliwa jest spore, ale “coś za coś”…

3

Jak na mobilne Biuro Prasowe przystało, auto bardzo wiele godzin spędziło stojąc z uruchomioną jednostką. Wówczas spalanie jest rzeczywiście nieznaczne – silnik spalinowy załącza się co jakiś czas dbając o to, aby poziom energii elektrycznej był odpowiedni. Jeśli tylko akumulator jest naładowany dostatecznie – wyłącza się, a pojazd pracuje w trybie elektrycznym. W ciepłej kabinie można spokojnie posłuchać radia, a jak się pragnie mieć dobrą widoczność podczas deszczu – również uruchomić tryb przerywany wycieraczek. Sprawdziliśmy!

Jednego nam się tylko nie udało – wyłączyć całkiem świateł dziennych, które gasną dopiero po wyłączeniu motoru… Jednak taka konfiguracja jest z kolei przydatna dla osób zapominalskich, które dzięki temu mogą uniknąć mandatu.

Samochód prowadzi się świetnie. Możliwość korzystania z napędu na cztery koła, precyzyjne zawieszenie, wysoki prześwit – to zalety crossovera Mitsubishi. Bardzo precyzyjnie działa tez układ kierowniczy.

Zapewne zwiększone spalanie związane jest z zastosowaniem automatycznej skrzyni biegów. W połączeniu z silnikiem 2,2 litra auto jest wystarczająco dynamiczne, przyspiesza płynnie zarówno jadąc z napędem elektrycznym, jak i spalinowym.

4

Fot: Marcin Karaczun