NISSAN GT-R STEROWANY Z HELIKOPTERA JECHAŁ PONAD 200 KM/H

Nissan_GT_R_a1

10 lat temu, w październiku 2007 roku na Salonie Samochodowym w Tokio Nissan zaprezentował GT‑R R35. Brytyjski oddział skonstruował właśnie ekstremalny, zdalnie sterowany samochód dla graczy — model GT-R/C.

Z okazji europejskiej premiery Gran Turismo Sport, zaplanowanej na 18 października, oraz 20‑lecia uczestnictwa Nissana w serii gier GT powstał jedyny i niepowtarzalny egzemplarz gruntownie zmodyfikowanego samochodu, którym można sterować za pomocą kontrolera gry PlayStation4 DualShock4.


Zobacz także:

SPORT


 

Wystarczy nacisnąć przycisk lub wykonać kilkumilimetrowy ruch joystickiem, aby uwolnić pełną moc Nissana GT‑R. Zdalnie sterowany samochód może rozpędzić się do maksymalnej prędkości 196 mil na godzinę (315 km/h) — bez elektronicznego ogranicznika oraz z pustym fotelem kierowcy.

Nissan_GT_R_a4

Możliwości GT-R/C na słynnym torze Silverstone sprawdzał kierowca wyścigowy NISMO Jann Mardenborough. Sterował on autem z kabiny helikoptera Robinson R44 Raven II, którego załoga otrzymała specjalne pozwolenie na lot na niskim pułapie.

Mardenborough jest jednym z najbardziej utytułowanych zwycięzców GT Academy — programu odkrywania i rozwoju kierowców wyścigowych Nissana. Jannowi jako pierwszemu powierzono stery Nissana GT-R/C — właśnie ze względu na jego talent, którym wykazał się zarówno w grach Gran Turismo, jak i na prawdziwym torze.

Nissan oferuje pomysłowe i innowacyjne rozwiązania w sporcie samochodowym od ponad 80 lat, łącząc technologię z osiągami. GT-R/C został zbudowany w Wielkiej Brytanii przez JLB Design Ltd. i jest napędzany standardowym silnikiem V6 R35 o mocy 542 KM z 2011 roku — tego samego, w którym Jann Mardenborough wygrał GT Academy.

Nissan_GT_R_a2

W najszybszym okrążeniu (1:17.47 min.) GT-R/C sterowany przez Mardenborougha osiągnął prędkość średnią 76 mph (122 km/h) i prędkość maksymalną 131 mph (211 km/h). Średnia prędkość uzyskiwana przez kierowców na liczącym 1,6 mili (2,6 km) torze Silverstone wynosi około 83 mph (134 km/h).

GT-R/C jest wyposażony w cztery roboty obsługujące kierownicę, skrzynię biegów, hamulce i przepustnicę. Sześć komputerów zamontowanych w bagażniku aktualizuje i kontroluje parametry nawet 100 razy na sekundę. Położenie kierownicy jest mierzone z dokładnością 1:65 000. Standardowy kontroler DualShock4 łączy się z mikrokomputerem, który interpretuje sygnały z joysticka i przycisków, a następnie przesyła je do pokładowych systemów GT-R/C. Zasięg łączności bezprzewodowej wynosi jeden kilometr.

Aby zdalny kierowca mógł lepiej ocenić prędkość pojazdu w zakrętach, w wyczynowym Nissanie zainstalowano czujnik Racelogic VBOX Motorsport przekazujący dane o prędkości na ekran LCD w kabinie helikoptera. GT-R/C jest również wyposażony w dwa niezależne systemy bezpieczeństwa pracujące na różnych częstotliwościach radiowych, które umożliwiają dwóm dodatkowym operatorom uruchomienie hamulców z ABS z pełną mocą i wyłączenie silnika w razie gdyby główny operator stracił panowanie nad pojazdem.

Nissan_GT_R_a3

– Projekt GT-R/C postawił przed nami wyjątkowe wyzwania i wymagał opracowania pionierskich rozwiązań inżynierskich. Musieliśmy zagwarantować, że roboty będą działały sprawnie w czasie szybkiego przyspieszania i hamowania, a także pokonywania zakrętów z dużym przyspieszeniem. Niezbędne było również zapewnienie realistycznego i pewnego panowania nad pojazdem przy każdej prędkości, a także utrzymanie niezawodnego połączenia między samochodem i kontrolerem DualShock4 na zmiennym dystansie przy minimalnym czasie reakcji robotów. Z przyjemnością mogę stwierdzić, że wszystkie wyzwania zostały przezwyciężone, ale na uznanie zasługuje przede wszystkim Jann, który dzięki swoim wyjątkowym umiejętnościom bardzo szybko opanował obsługę pojazdu i uzyskał naprawdę imponujące czasy okrążenia – powiedział James Brighton z JLB Design Ltd.

– To było jedyne w swoim rodzaju i niesamowite doświadczenie. GT‑R/C pozwolił mi połączyć dwa światy, w których tak dobrze się czuję — wirtualną grę z realiami sportu motorowego. Nie sądziłem, że coś takiego jest w ogóle możliwe. Reakcje samochodu na operowanie kontrolerem były znacznie bardziej dynamiczne niż się spodziewałem. Specjaliści z JLB Design, dzięki którym wszystko tak dobrze działało, wykonali świetną pracę. Układ kierowniczy, przyspieszenie i hamulce — wszystko zostało inteligentnie skonfigurowane i poddawało się kontroli, dzięki czemu mogłem z wyczuciem pokonywać zakręty i maksymalnie rozpędzać się na szybkich prostych. Zdalne sterowanie prawdziwym GT‑R pędzącym z prędkością 131 mil na godzinę po Silverstone i obserwowanym z pokładu helikoptera było niezapomnianym przeżyciem. To właśnie są ekscytujące innowacje! – komentuje Jann Mardenborough.

Nissan_GT_R_a5

W 2018 roku Nissan GT-R/C będzie prezentowany w szkołach podstawowych i średnich w Wielkiej Brytanii w ramach promocji przedmiotów matematyczno- przyrodniczych i późniejszej kariery zawodowej w tych dziedzinach.

GT‑R R35 2017

GT‑R z roku modelowego 2017 przeszedł gruntowną modernizację pozwalającą mu utrzymać dotychczasową pozycję. Zyskał nowy wygląd zarówno z zewnątrz, jak i w środku. W ramach dalszego zwiększania osiągów i przyjemności z jazdy zmodyfikowano zawieszenie oraz podniesiono moc 24‑zaworowego silnika V6 o pojemności 3,8 litra. Stał się także jeszcze wygodniejszy dzięki jeszcze lepiej dopracowanemu wnętrzu wykończonemu wysokogatunkowymi materiałami.

W Wielkiej Brytanii Nissan GT-R 2017 jest oferowany w trzech wersjach wyposażenia — Pure, Recaro i Prestige. Ceny zaczynają się od 82 525 GBP za wersję Pure, 84 525 GBP w przypadku Recaro oraz 85 025 GBP za Prestige z fotelami Touring ze skórzaną tapicerką w kolorze czarnym i 86 025 GBP za samochód z takimi fotelami, ale w kolorze brązowym, kości słoniowej lub czerwonym.

Nissan_GT_R_a6

Track Edition opracowaną przez NISMO wyceniono na 94 525 GBP, a za flagową wersję GT‑R NISMO, ze specjalnie przygotowanym silnikiem o mocy 600 KM, trzeba zapłacić co najmniej 151 525 GBP.

Już w środę 18 października w Wielkiej Brytanii, Europie oraz Australii i Azji Gran Turismo Sport zainauguruje nową erę w grach wyścigowych dostępnych w wersjach dla jednego gracza i online. Gracze będą mieli do dyspozycji ponad 158 samochodów, od modeli koncepcyjnych Vision Gran Turismo po ekskluzywne prototypy Gran Turismo Sport i najlepsze maszyny użytkowane w realnym świecie.

Wyścigi będą rozgrywane na 17 obiektach w 40 różnych układach, od legendarnego „Tokyo Expressway” do Północnej Pętli Nürburgring. Wprowadzono też nowe tory, takie jak półmilowy owalny „Northern Isle Speedway”.