NISSAN: NOWY QASHQAI ODSŁONIĘTY W LONDYNIE

N 0_111324_1_5

Nissan zaprezentował nowy model Qashqai. Prezentacja odbyła się w Londynie, a więc zaledwie 280 mil od Sunderland, gdzie będzie produkowany. Sprzedaż rozpocznie się w lutym 2014 roku.

Model, zaprojektowany i skonstruowany w Europie, z myślą o europejskich klientach, jest dziełem specjalistów Europejskiego Centrum Projektowego Nissana w Londynie oraz Europejskiego Centrum Technicznego Nissana z oddziałami w Cranfield (Wielka Brytania) i Barcelonie (Hiszpania). Produkcję ulokowano w brytyjskich zakładach Nissana w Sunderland.


Zobacz także:
PREMIERY


Istotny wkład w powstanie modelu mieli także projektanci i inżynierowie Nissana z ośrodka projektowego w Atsugi w Japonii. Modeli zastępuje crossovera pierwszej generacji, który od 2007 roku został wyprodukowany w ilości ponad 2 milionów egzemplarzy.

Nowy Qashqai jest pierwszym modelem zbudowanym na nowej platformie CMF (Common Module Family) sojuszu Renault-Nissan, charakteryzującej się wyjątkową efektywnością konstrukcyjną. Jest o 49 mm dłuższy oraz minimalnie niższy (15 mm) i szerszy (20 mm) od swojego poprzednika. Mimo zmiany tego ostatniego wymiaru, ilość miejsca nad głową z przodu i z tyłu wzrosła o 10 mm, a pozycja kierowcy nadal jest podwyższona w stosunku do aut kompaktowych.

 

 

NADWOZIE

W przedniej części Nissana Qashqai zastosowano zaawansowane rozwiązania w klasie crossoverów. Wszystkie wersje modelu są wyposażone w diodowe światła do jazdy dziennej, a w niektórych zastosowano reflektory z diodowymi światłami mijania i drogowymi. Elementy systemu radarowego ukryte są za osłoną zderzaka i nie zakłócają estetyki nadwozia.

Sylwetka jest opływowa, co wyraża się współczynnikiem oporu aerodynamicznego o wartości 0,32. Projektanci i inżynierowie zbadali wszystkie powierzchnie i detale. Począwszy od widocznych elementów (takich jak spojler dachowy ze skrzydełkami aerodynamicznymi), aż po elementy ukryte (takie jak specjalnie zaprojektowana płaska podłoga). Efektem jest niższa emisja CO2, mniejsze zużycie= paliwa i poprawa stabilności podczas jazdy z dużą prędkością.

Innowacją jest aktywna osłona wlotu powietrza. Żaluzja grilla zamyka się automatycznie po przekroczeniu prędkości 30 km/h i otwiera tylko wtedy, kiedy czujniki zasygnalizują zwiększone zapotrzebowanie na chłodzenie silnika. System ten będzie montowany standardowo w wersjach z silnikami wysokoprężnymi, wyposażonymi w przekładnie manualne.

WNĘTRZE

Komfort, komunikacja i kontrola to trzy podstawowe określenia opisujące stylistykę i rozwiązania zastosowane w kabinie nowego Nissana. Skupiono się na tym, aby zapewnić kierowcy łatwy dostęp do wszystkich najważniejszych przyrządów. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi prowadzący może dostosować pojazd do swoich potrzeb – począwszy od włączenia funkcji potrójnego mignięcia kierunkowskazów aż po ustawianie czułości włączającego światła sensora zmierzchu. Poszczególne menu i informacje ułożone są w logiczny sposób i wyświetlane na nowym ekranie w zestawie wskaźników, ulokowanym między analogowym prędkościomierzem a obrotomierzem. Do nawigacji po menu służą przyciski na kierownicy.

Więcej miejsca – na poziomie głowy i nóg – mają również pasażerowie. Poszerzenie nadwozia nowego modelu Qashqai pozwoliło zwiększyć ilość miejsca na wysokości ramion, zaś gruntowne przeprojektowanie otworów drzwiowych sprawiło, że wsiadanie i wysiadanie jest teraz jeszcze wygodniejsze.

 

 

Przy rozłożonych tylnych siedzeniach pojemność bagażnika nowego Nissana wynosi 439 litrów, czyli o 29 więcej, niż w modelu pierwszej generacji. Poprawiono także funkcjonalność kufra. Tylna klapa otwiera się 150 mm wyżej niż w poprzednim modelu, a podwójna podłoga pozwala na bardziej uniwersalne zagospodarowanie przestrzeni bagażowej. Dwa dwustronne panele podłogowe można ustawić na różnych poziomach, co daje 16 możliwych konfiguracji – maksymalizujących pojemność bagażnika lub pozwalających uzyskać całkowicie płaską podłogę po złożeniu tylnych siedzeń.

Tylną półkę można łatwo ustawić w pozycji pionowej, co przydaje się szczególnie przy przewożeniu większych zakupów. Przygotowując samochód do transportu dużych i nieporęcznych przedmiotów, roletę bagażnika można schować pod jego podłogą. Panele podłogi bagażnika są pokryte miękką wykładziną z jednej strony i łatwo zmywalnym tworzywem z drugiej. Dzięki temu na przykład zabłocone po wyprawie w teren buty można schować do samochodu bez obawy o zabrudzenie tekstylnych powierzchni.

Wygodna kabina to przede wszystkim komfortowe fotele. Konstruktorzy korzystali z zaawansowanych technik medycznych i doświadczeń NASA, analizując ciśnienie i przepływ krwi w dolnej części pleców siedzących osób.

Wejście USB w środkowym schowku to już nic nadzwyczajnego, ale w Nissanie jest w tym miejscu także specjalny kanał na przewód, aby pasażerowie mogli obsługiwać urządzenie poza schowkiem bez konieczności zamykania klapki na siłę i przygniatania kabla. Kolejnym przykładem racjonalnego podejścia do projektowania są uchwyty na kubki. Są one na tyle głębokie, aby umieszczone w nich butelki nie przeszkadzały kierowcy w obsłudze dźwigni zmiany biegów. W kabinie jest więcej cennego miejsca także dzięki zastosowaniu elektronicznego hamulca postojowego.

Subtelna pomarańczowa iluminacja okolic dźwigni zmiany biegów jest częścią nastrojowego oświetlenia przedziału pasażerskiego.

 

 

TECHNOLOGIE I SYSTEMY

Podstawowym założeniem przyjętym przy projektowaniu nowego modelu Qashqai było udostępnienie nowych technologii szerokiemu gronu użytkowników. Poszczególne innowacje składają się na unikatowy pakiet systemów wspomagających kierowcę, które nie tylko zwiększają bezpieczeństwo i wygodę podróżowania, ale także znacząco podnoszą wartość pojazdu.

Pakiet Nissan Safety Shield obejmuje:
– system zapobiegania kolizjom;
– system monitorujący zachowanie kierowcy;
– system rozpoznawania znaków drogowych;
– ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu;
– ostrzeganie o pojeździe w martwym polu;
– ostrzeganie o poruszających się obiektach;
– adaptacyjne światła drogowe ;
– system aktywnej kontroli zawieszenia;
– w pełni diodowe reflektory zużywające o 50 proc. mniej energii w porównaniu z lampami ksenonowymi stosowanymi w modelu poprzedniej generacji;
– inteligentny asystent parkowania;
– nowy system NissanConnect z funkcją integracji z aplikacjami na smartfony;
– system kamer 360° (Around View Monitor).

 

 

SILNIKI I SKRZYNIE BIEGÓW

Samochód zostanie wprowadzony na rynek z czterema silnikami do wyboru, w tym dwoma benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi, w wersjach z napędem na przednią lub obie osie. W ofercie są zarówno manualne skrzynie biegów, jak i zupełnie nowa przekładnia automatyczne Xtronic.

1,2 DIG-T 115 KM (85 kW). Nowoczesny, turbodoładowany silnik współpracujący z sześciobiegową skrzynią manualną rozwija moc 115 KM (85 kW) i wytwarza 190 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Mimo niewielkiej pojemności, jednostka ta jest bardzo dynamiczna i zapewnia lepsze przyspieszenie oraz elastyczność niż wolnossąca o pojemności 1,6 l, znana z poprzedniego modelu. Emituje CO2 na poziomie 129 g/km przy zużyciu paliwa wynoszącym 5,6 l/100 km.

1,6 DIG-T 150 KM (110 kW). Dołączy do oferty modelu Qashqai latem 2014 roku. 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego zapewnia imponującą dynamikę w niskim i średnim zakresie obrotów oraz znakomitą elastyczność na poszczególnych biegach.

1,5 dCi 110 KM (81 kW). Najnowsza wersja uznanego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem paliwa (emisja CO2 – 99 g/km, spalanie – 3,8 l/100 km). Silnik 1,5 dCi został wyposażony w sterowany komputerowo automatyczny system Stop/Start. Ograniczenie hałasu powstającego w procesie spalania również przyczyniło się do poprawy ogólnej kultury pracy silnika.

1,6 dCi 130 KM (96 kW). Dostępny z napędem na przednią lub obie osie. Opracowany wspólnie z Renault. Znacznie poprawiono gospodarkę cieplną. Skrócenie fazy rozgrzewania oznacza mniejsze straty spowodowane tarciem i niższe zużycie paliwa. W wersji z przekładnią manualną i napędem na przednią oś emituje CO2 w ilości 115 g/km, przy zużyciu paliwa w cyklu mieszanym wynoszącym 4,4 l/100 km.

 

 

Nowa przekładnia Xtronic. Została opracowana specjalnie na potrzeby Nissana Qashqai drugiej generacji i jest dostępna z silnikiem 1,6 dCi. W odróżnieniu od tradycyjnych przekładni bezstopniowych, skrzynia imituje działanie przekładni automatycznej o wielu przełożeniach, co ujawnia się zwłaszcza przy gwałtownym przyspieszaniu, kiedy przełożenia zmieniają się sekwencyjnie. W trakcie spokojniejszej jazdy zmiana przełożeń następuje subtelniej i łagodniej. Xtronic łączy zatem zalety obydwu systemów przeniesienia napędu: pracuje płynnie i delikatnie przy małym obciążeniu silnika, ale jednocześnie bardziej bezpośrednio reaguje na zdecydowane wciśnięcie pedału przyspieszenia.

DYNAMIKA

Wysoce zaawansowana konstrukcja zaprojektowana w ramach sojuszu Nissana z Renault jest jedną z najbardziej uniwersalnych pod względem możliwości adaptacji.

W przednim zawieszeniu nowego Nissana zastosowano kolumny MacPhersona. Jeśli chodzi o zawieszenie tylne, wersje z napędem na jedną oś są wyposażone w zaawansowaną belkę skrętną, natomiast te z napędem ALL-MODE 4×4-i mają z tyłu układ wielowahaczowy. Druga generacja modelu została wyposażona w zaawansowane amortyzatory o podwójnych tłokach, które skutecznie tłumią nierówności w obu tych skrajnych przypadkach. System dwukanałowy składa się z tradycyjnego kanału odpowiedzialnego za tłumienie wstrząsów na złej nawierzchni oraz dodatkowego kanału tłumiącego drgania o wysokiej częstotliwości typowe dla gładszych nawierzchni.

Całkowicie przeprojektowano kład kierowniczy, wprowadzając nowe elektroniczne wspomaganie we wszystkich wersjach. Układ otrzymał nową logikę sterowania, zmniejszono przełożenia przekładni kierowniczej o pięć procent. Lepsze wrażenia z jazdy oraz poprawę stabilności w jeździe na wprost uzyskano również poprzez zwiększenie kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.

Nissan opracował dwa tryby pracy układu kierowniczego. Kierowca może wybrać jeden z nich, w zależności od preferencji. W trybie „normalnym” kierownica obraca się lekko, w trybie „sportowym” elektroniczne wspomaganie działa bardziej bezpośrednio, a skręcenie kierownicy wymaga większego wysiłku.

 

 

Układ napędowy ALL-MODE 4×4-i to jeden z najbardziej zaawansowanych napędów na cztery koła na rynku. System aktywnej kontroli zawieszenia zarówno przy napędzie na jedną, jak i na obie osie, pozwala na jeszcze bardziej dynamiczną jazdę dzięki współdziałaniu kilku elementów. Kontrola ruchów nadwozia monitoruje nawierzchnię, wykrywając nierówności, które mogłyby zakłócić stabilność nadwozia i delikatnym hamowaniem kompensuje ewentualne przechyły.

Aktywne hamowanie silnikiem pomaga zapanować nad mocą i sterowalnością przekładni Xtronic poprzez hamowanie silnikiem przy pokonywaniu zakrętów. Aktywna kontrola toru jazdy monitoruje zachowanie i tor jazdy samochodu. Delikatne hamowanie kół daje podobny efekt, jak ograniczony poślizg mechanizmu różnicowego. Inteligentny system pracuje w sposób niezauważalny dla kierowcy, stale rozdzielając moment obrotowy w taki sposób, aby zapewnić maksymalną zwrotność i bezpieczeństwo jazdy. Układ wspomagania ruszania pod górę współpracuje z ESP, zapewniając pewny i płynny start.

Dokładne dane techniczne i informacje o wersjach wyposażenia zostaną podane w terminie bliższym rozpoczęcia sprzedaży nowego modelu.