OPEL: NOWA CORSA ZNACZNIE LŻEJSZA – TAK JAK INNE MODELE

2018 Opel Grandland X Ultimate

Szósta generacja Opla Corsy jest oparta na zupełnie nowej konstrukcji, która umożliwiła poprawę efektywności. Premiera modelu odbędzie się jeszcze przed końcem bieżącego roku.

Nowe auto z każdym rodzajem napędu — wysokoprężnym, benzynowym czy też, po raz pierwszy, elektrycznym — jest lżejsza od poprzedniczki, co oznacza lepszą dynamikę i niższe zużycie paliwa.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Najlżejsza wersja Corsy kolejnej generacji nie przekracza nawet sugestywnej granicy 1000 kg. Pięciodrzwiowy samochód bez kierowcy waży zaledwie 980 kilogramów. To o 108 kg mniej od poprzedniego modelu. Mimo podobnej długości (4,06 m) masa pojazdu jest niższa o około 10 procent. Tak znaczna redukcja wagi przy zachowaniu zbliżonych wymiarów jest godnym odnotowania osiągnięciem, które bezpośrednio przekłada się na korzyści dla użytkownika.

Pierwsza generacja modelu została wprowadzona w 1982 roku. Od tego czasu w zakładach w Saragossie (Hiszpania) i Eisenach (Niemcy) wyprodukowano ponad 13,6 milionów egzemplarzy Corsy. Produkcja szóstej generacji rozpocznie się wkrótce, a zamówienia na samochody można będzie składać już latem.

Opel-Corsa-L1

Różne systemy napędu

Prace nad inteligentną, lekką konstrukcją rozpoczęły się od analiz komputerowych z wykorzystaniem najnowszych metod wirtualnego projektowania. Obniżenie masy pojazdu było możliwe w szczególności dzięki zastosowaniu różnych gatunków stali i metod łączenia elementów. Zaplanowano spójne wykorzystanie stali o wysokiej i ultra wysokiej wytrzymałości, a także zoptymalizowano połączenia, strukturę, formę oraz ścieżki przenoszenia obciążeń.

W porównaniu z poprzednim modelem sama karoseria jest lżejsza o 40 kilogramów. Następna Corsa jest oparta na nowej multienergetycznej platformie przeznaczonej do małych i kompaktowych samochodów, która umożliwia montowanie różnych systemów napędu.

Lekkie, wykonane w całości z aluminium silniki oraz zoptymalizowane przednie i tylne osie również przyczyniają się do obniżenia całkowitej masy pojazdu. W szczególności kompaktowe trzycylindrowe silniki benzynowe są lżejsze o około 15 kg od rozwijających podobną moc czterocylindrowych jednostek poprzedniej generacji. Niezwykłym jak na segment małych samochodów jest zastosowanie aluminiowej maski silnika, która jest lżejsza o 2,4 kg w porównaniu ze stalową maską w poprzednie Corsie.

Dotychczas jedynym modelem w ofercie Opla z aluminiową pokrywą silnika była flagowa Insignia. Kuracji odchudzającej poddano również siedzenia. Nowa konstrukcja pozwoliła zaoszczędzić łącznie 10 kg, z czego 5,5 kg przypada na przednie fotele, a 4,5 kg na tylną kanapę. Dodatkowo zastosowano nowy lżejszy materiał izolacyjny. Wszystkie te środki zaowocowały obniżeniem masy pojazdu, co w połączeniu z optymalizacją aerodynamiki i oszczędnymi zespołami napędowymi prowadzi do znacznego obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2.

Lekka konstrukcja jako element strategii

Każdy kilogram mniej to lepsze przyspieszenie i skuteczniejsze hamowanie. Dlatego lekka konstrukcja ma dla Opla znaczenie strategiczne. Obecny Opel Astra, który zadebiutował w 2015 roku, wyznaczył nowe standardy pod tym względem. „Europejski Samochód Roku 2016” waży nawet o 200 kg mniej od poprzedniczki. W związku z tym samochód żwawiej reaguje na otwarcie przepustnicy, a układ kierowniczy działa bardziej dynamicznie.

We flagowej Insignii zastosowano dokładnie te same zabiegi, co w przypadku Astry. W modelu Grand Sport udało się zaoszczędzić do 175 kg — z dużą korzyścią dla dynamiki, osiągów i zużycia paliwa.

Grandland X również został zaprojektowany pod kątem optymalnej efektywności i jest jednym z najlżejszych samochodów w swojej klasie.