OPONY KLASY PREMIUM BEZPIECZNIEJSZE OD TANICH?

Nokian Tyres11

Większość kierowców zdaje sobie sprawę, że opony klasy premium – choć zwykle droższe – przynoszą korzyści. Wynikają one nie tylko z oszczędności paliwa.

Ale z faktu, że starczają zazwyczaj na dłużej i pewniej zachowują się na drodze. Badanie przeprowadzone przez Nokian Tyres pokazuje, że 58 proc. kierowców z Polski uznało opony klasy premium za bardziej bezpieczne.


Zobacz także:

OPONY

ROZMAITOŚCI


 

Do takich samych wniosków doszło 87 proc. ankietowanych z Rumunii, 70 proc. z Bułgarii, 61 proc. z Włoch, 59 proc. z Francji i Niemiec oraz 54 proc. z Czech. Jednocześnie aż 79 proc. Polaków deklaruje, że ogumienie, to bardzo istotny czynnik bezpieczeństwa na drodze.

Bieżnik taniej opony może wyglądać podobnie do tego, który zastosowano w produkcie wyższej klasy, niemniej jednak nie ma sposobu na to, żeby sprawdzić jej parametry ze stuprocentową pewnością tylko przy użyciu wzroku.

Na początku każdego projektu związanego z opracowywaniem nowej opony Nokian Tyres tworzy kilka prototypów. Stają się one punktem wyjścia dla tworzenia wszystkich pozostałych elementów opony, takich jak ściany, warstwy czy parametry mieszanki gumowej.

– Różnica między oponą wysokiej jakości a jej tanim odpowiednikiem lub modelem podstawowym jest najlepiej widoczna w ekstremalnych warunkach – na przykład podczas hamowania na mokrej nawierzchni, gdy istnieje wysokie ryzyko wystąpienia aquaplaningu, a także podczas intensywnego wykorzystywania układu kierowniczego. Opona klasy premium jest jak pas bezpieczeństwa – przez większość czasu zazwyczaj nie jest potrzebna, ale w kryzysowej sytuacji może uratować nie tylko Twoje życie, ale także życie innych osób – mówi Matti Morri, menedżer działu obsługi technicznej klientów Nokian Tyres.

Co więcej, najlepsi producenci poddają swoje opony szeroko zakrojonym testom. Na etapie opracowywania produktu wysokiej jakości opony przechodzą ponad 300 różnych badań. W przypadku Nokian Tyres oznacza to nieustanne testy oraz prowadzenie złożonych analiz – na przykład w centrum White Hell w Ivalo (zimą), Nokia Testing Center w Nokii (latem), a także na kilku torach wyścigowych w Europie Środkowej. W przypadku tanich opon, jest to zapewne znacznie mniej rozwinięty proces.

Kluczowa rola dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym

Ponad 2/3 wszystkich kierowców biorących udział w badaniu dostrzega w oponach bardzo istotny czynnik bezpieczeństwa. Odsetek osób myślących w ten sposób był najwyższy w Rumunii (91 proc.). Następna w kolejności była Bułgaria (89 proc.), a za nią Włochy (87 proc.), Niemcy (85 proc.), Polska (79 proc.) i Czechy (78 proc.).

Jednocześnie najniższą wartość tego współczynnika odnotowano we Francji, gdzie zaledwie 65 proc. kierowców postrzega opony jako element mający znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

– Słusznie zakłada się, że opony mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy poszczególnych osób. Dzięki temu możemy budować ogół bezpiecznego ruchu drogowego. Opony przenoszą między pojazdem a nawierzchnią jezdni siły, które są niezbędne przy kierowaniu, hamowaniu czy przyspieszaniu. Z tego względu stanowią najbardziej aktywny element zabezpieczający w każdym pojeździe. Cztery niewielkie obszary – powierzchnia każdego z nich jest nie większa niż wnętrze otwartej dłoni – utrzymują pojazd na drodze i dbają o to, aby kierowcy nie tracili kontroli nad samochodem – wyjaśnia Matti Morri, menedżer działu obsługi technicznej klientów Nokian Tyres.

Klucz do bezpieczniejszej jazdy – konserwacja i głębokość bieżnika
Kierowcy powinni pamiętać o tym, że nawet najlepsze opony letnie w końcu się zużywają. Jeżeli zależy im na obniżeniu zużycia paliwa i podwyższeniu poziomu bezpieczeństwa, powinni regularnie sprawdzać stan swoich opon.

Zgodnie z przepisami w większości europejskich krajów (w tym w Polsce) dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Opony letnie z tak płytkim bieżnikiem nie są jednak bezpieczne. Ryzyko drastycznie wzrasta, gdy głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 mm – zwłaszcza w trakcie jazdy w czasie deszczu.

Opony letnie klasy premium o niskim oporze toczenia pozwolą zaoszczędzić nawet 0,5 litra paliwa na 100 kilometrów. Dzięki doskonałej przyczepności na mokrej nawierzchni mogą także znacznie zwiększyć bezpieczeństwo jazdy. Opony osi napędowej zużywają się średnio dwa razy szybciej niż opony założone na kołach toczących się swobodnie. Dlatego też zaleca się przekładanie opon między osiami co 8000 kilometrów.

Kluczowe znaczenie odgrywa również utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach. Ciśnienie zalecane przez producentów samochodów na ogół zapewnia najwyższy komfort jazdy, dlatego należy je sprawdzać przynajmniej raz na miesiąc. W standardowych warunkach jazdy nieco wyższe ciśnienie w oponie może zwiększyć jej żywotność, a przy tym obniżyć zużycie paliwa.

Badanie Nokian Tyres

Wykorzystane powyżej dane opierają się na badaniu ankietowym przeprowadzonym w bieżącym roku przez Nokian Tyres, fińskiego producenta opon. Badanie zostało przeprowadzone w Niemczech, Polsce, Czechach, we Włoszech, Francji, w Rumunii oraz Bułgarii i objęło 1800 respondentów.