PARYŻ 1936: HISTORIA MODELU SKODA POPULAR SPORT MONTE CARLO

skoda-popu-mc1

Jeden z najważniejszych modeli w bogatej historii czeskiej marki właśnie obchodzi 80. rocznicę swojej światowej premiery: 1 października 1936 roku na 20. Międzynarodowych Targach Samochodowych w Paryżu została zaprezentowana Škoda Popular Sport Sport Monte Carlo.

Przez kolejne trzy lata czeska marka wyprodukowała limitowaną edycję sportowych roadsterów, kabrioletów i coupé, które po dziś dzień uważane są za jedne z najpiękniejszych aut, które kiedykolwiek opuściły bramy fabryki w Mladej Boleslavi.


Zobacz także:

HISTORIA/OLDTIMERS

SPORT


 

– Wyjątkowe modele Škody z serii Popular Monte Carlo są nierozerwalnie powiązane z bogatą historią sukcesów marki w motorsporcie, sięgającą roku 1901. Model limitowanej serii był rozwinięciem wyjątkowego, powstałego tylko w jednym egzemplarzu prototypu, zbudowanego na Rajd Monte Carlo w 1936 roku. Można więc powiedzieć, że już 80 lat temu klienci marki korzystali bezpośrednio z doświadczenia zdobytego w światowej czołówce motorsportu – mówi Andrea Frydlová, Dyrektor Muzeum Škody.

skoda-popu-mc2W styczniu 1936 Škoda osiągnęła niesamowity sukces: właściwie nikomu nieznany zespół Zdeněk Pohl i Jaroslav Hausman jadący zmodyfikowaną Popular Roadster wywalczył w Rajdzie Monte Carlo sensacyjne drugie miejsce w klasie do 1500 cm3. Czeski producent uczcił to osiągnięcie wprowadzając na rynek limitowaną edycję sportowego modelu o wyróżniającej się stylistyce: tak powstała wersja Sport Monte Carlo. 80 lat temu ten wyjątkowy model świętował swoją światową premierę na salonie samochodowym w Paryżu.

Tak jak sensacyjny model rajdowy, przeznaczony na ulicę odpowiednik także posiadał mocniejszy, pochodzący z modelu Rapid czterocylindrowy silnik o pojemności 1,4 litra o mocy 31 KM. Trzybiegowa skrzynia biegów została przeniesiona na tylną oś w jeden moduł z dyferencjałem, tworząc układ typu transaxle. Zastosowane rozwiązania pozwoliły osiągnąć prędkość maksymalną 110 km/h, więc specyfikację wersji Monte Carlo uzupełniły wydajne hamulce hydrauliczne.

W 1936 roku Popular Monte Carlo został wyceniony na 28 500 czeskich koron, podczas gdy standardowy Popular Roadster z silnikiem 1.0 o mocy 22 KM kosztował 18 700 koron. Pierwsze dwa egzemplarze nowego, specjalnego modelu zostały zbudowane w lipcu 1936 roku, ostatni – coupé pokryte ciemnoszarym lakierem metalicznym – został dostarczony 13 stycznia 1939 roku.

Przez ten czas wyprodukowano 70 egzemplarzy, wśród których były 24 roadstery w lżejszej wersji z prostszym wyposażeniem, 17 roadsterów w bogatszej specyfikacji z szybami zsuwanymi na korbkę, 23 coupé, dwa kabriolety i dwa podwozia do indywidualnej zabudowy. Modele były oferowane z szeroką paletą wersji napędowych oraz dwoma wariantami zawieszenia.

skoda-popu-mc3

Z całej serii na szczególną uwagę zasługują dwa roadstery. Były to wyjątkowo luksusowe egzemplarze, które rząd Czechosłowacji wysłał w 1938 roku do władcy Jugosławii – czternastoletniego wówczas Króla Petara II Karađorđevića. Najbardziej wymagający z Klientów mogli wybrać wersję z dwuosobowym nadwoziem typu coupé, które kosztowało 35 000 koron czeskich. Eleganckie nadwozie miało wymiary: 4,2 metra długości, 1,5 metra szerokości i 1,37 metra wysokości. Cały samochód ważył 960 kg.

W październiku 1937 na rynku pojawiła się zmodernizowana wersja, charakteryzująca się zmodyfikowanym zawieszeniem, polepszonymi osiągami i wydłużonym rozstawem osi. Kompaktowa karoseria wykorzystywała wiele aerodynamicznych rozwiązań, które odpowiadały najnowszym trendom w projektowaniu. Opływowe pokrywy świateł były częściowo zatopione w błotnikach. Wśród znanych właścicieli modelu pojawił się także popularny aktor praskiego Teatru na Vinohradach, Otomar Korbelář.

Do dziś przetrwał około tuzin egzemplarzy z tej wyjątkowej serii i są one jednymi z najbardziej poszukiwanych klasycznych modeli Škody. W 1968 roku nowo powstałe muzeum zakupiło czarne coupé z roku 1937 i odrestaurowało je na przełomie wieków. Dziś egzemplarz ten jest jednym z najcenniejszych okazów motoryzacyjnej historii Mladej Boleslavi i jest często prezentowany na wielu wydarzeniach. Obecnie w warsztatach Muzeum Škody jest odrestaurowywany kolejny egzemplarz z tej limitowanej edycji.