PARYŻ 2014: MERCEDES AMG GT – OSIĄGI I FUNKCJONALNOŚĆ

Weltpremiere: Der neue Mercedes-AMG GT, Affalterbach 2014 World Premiere: The new Mercedes-AMG GT, Affalterbach 2014

Pierwszy pojazd Mercedesa był samochodem wyścigowym. Jego najnowszy potomek – Mercedes-AMG GT – kontynuuje to historyczne dziedzictwo i debiutuje w nowej dla marki AMG klasie aut sportowych.

To drugi model opracowany w całości przez inżynierów z Affalterbach. Jego koncepcja, z aluminiowym nadwoziem, umieszczonym z przodu, cofniętym w stronę kabiny silnikiem AMG V8 biturbo o mocy 462 lub 510 KM, skrzynią biegów przy tylnej osi (układ transaxle) oraz aluminiowym nadwoziem, zapewnia dynamikę.


Zobacz także:

PARYŻ 2014: PEUGEOT POKAŻE KONCEPCYJNY EXALT

PARYŻ 2014


Mercedes-AMG GT łączy prawdziwie torowe emocje z wygodą na co dzień i wydajnością, która wyznacza nowe standardy.

MeA2

Mercedes-AMG GT: najważniejsze fakty
• atletyczna sylwetka typowa dla tylnonapędowych aut – z długą maską i przesuniętą do tyłu kabiną;
• funkcjonalne, 2-osobowe wnętrze i 350-litrowy bagażnik z szerokim otworem załadunkowym;
• rama przestrzenna w ponad 90 proc. wykonana z aluminium; nadwozie z elementami z magnezu i stali o masie zaledwie 231 kg, co stanowi nowy punkt odniesienia wśród sportowych aut;
• masa gotowego do jazdy GT wynosi od 1540 kg; samochód ma korzystny rozkład mas – 47:53;
• aktywny tylny spojler wysuwa się zależnie od prędkości i trybu jazdy;
• dopracowana aerodynamika: poza ospojlerowaniem i tylnym dyfuzorem odpowiedni przepływ powietrza zapewniają płyty osłaniające podwozie samochodu;
• 4-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 462 lub 510 KM (600 lub 650 Nm maksymalnego momentu obrotowego) współpracuje z umieszczoną przy tylnej osi zautomatyzowaną przekładnią dwusprzęgłową (tzw. układ transaxle) o 7 przełożeniach;
• układ doładowania z dwiema sprężarkami umieszczonymi między rozwidlonymi głowicami sprzyja lepszej reakcji na wciśnięcie pedału gazu i niższej emisji spalin, a sam silnik ma bardziej zwartą budowę;
• zastosowanie suchej miski olejowej pozwoliło uzyskać niżej położony środek ciężkości, za czym idzie zwinniejsze prowadzenie;
• przyspieszenie od 0 do 100 km/h od 3,8 sek., prędkość maksymalna do 310 km/h;
• średnie zużycie paliwa – jedynie 9,3 l/100 km;
• torowe osiągi połączone z praktycznością na co dzień – szeroki zakres trybów pracy układu napędowego, zawieszenie o zmiennej sile tłumienia, układ wydechowy z aktywnymi klapami oraz aktywne poduszki układu napędowego (zależnie od wersji) zapewniają wysoki komfort podczas dalekich podróży;
• seryjna blokada tylnego mechanizmu różnicowego (w GT S – sterowana elektronicznie);
• zawieszenie przednich i tylnych kół z podwójnymi wahaczami wykonanymi z kutego aluminium;
• opcjonalne hamulce ceramiczno-kompozytowe z przednimi tarczami o średnicy 402 mm oraz kute obręcze;
• układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu, wspomaganie dostosowane do prędkości oraz przyspieszenia bocznego;
• najnowocześniejsze systemy aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa znane z nowej Klasy S, w tym COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, PRE-SAFE® oraz funkcja rozpoznawania znaków drogowych;
• Mercedes-AMG GT jest wytwarzany w zakładach Mercedes-Benz w Sindelfingen, a jego 4-litrowy silnik V8 biturbo powstaje w manufakturze Mercedes-AMG w Affalterbach.

MeA3

Ma wszystko, czego można oczekiwać od autentycznego samochodu sportowego – od charakternej stylizacji i technologii ze świata motorsportu aż po wzorowy balans oraz mocarny silnik. Sercem Mercedesa-AMG GT jest nowa, 4-litrowa jednostka AMG V8 biturbo, która z dziką ochotą reaguje na wciśnięcie pedału gazu, zapewnia imponującą siłę napędową już od niskich obrotów i wyśmienite osiągi.

Sprint do “setki” w 3,8 sek. czy prędkość maksymalna równa 310 km/h w połączeniu z porywającą dynamiką jazdy bez wątpienia przełożą się na wyjątkowo niskie czasy okrążeń na torze.

Równocześnie dwuosobowe coupe jest wygodnym towarzyszem codziennej eksploatacji – ma funkcjonalny bagażnik, zapewnia wysoki poziom komfortu podczas długich podróży, a jego wyposażenie obejmuje szeroki zakres systemów wspomagających z rodziny Mercedes-Benz Intelligent Drive.

Połączenie aluminiowej ramy przestrzennej, silnika V8 biturbo z suchą miską olejową, siedmiobiegowej, zautomatyzowanej przekładni dwusprzęgłowej w układzie transaxle, blokady dyferencjału, sportowego zawieszenia z podwójnymi wahaczami wykonanymi z aluminium oraz niskiej masy własnej – 1540 kg – zapewnia GT torowe osiągi. Koncepcja umieszczonego z przodu, cofniętego w stroną kabiny silnika oraz przekładni zamontowanej przy tylnej osi pozwoliła uzyskać korzystny rozkład mas (47:53), co w połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości przekłada się na agresywne prowadzenie i wysokie prędkości w zakrętach.

Mea4

Pod względem współczynnika mocy do masy – około 3,3 kg/KM – model należy do klasowej czołówki, a pod względem zużycia paliwa – średnio 9,3 l/100 km (cykl NEDC) – ustanawia nowe wzorce wydajności.

Deska rozdzielcza w kształcie skrzydła poszerza optycznie wnętrze, a wgłębione panele drzwi tylko potęgują to wrażenie. Na kierowcę czeka trójramienna kierownica z pierścieniem na godzinie 12 i wykonanymi z aluminium łopatkami zmiany biegów oraz otulający ciało, nisko zamocowany fotel ze zintegrowanym zagłówkiem, pokryty mieszanką skóry ARTICO i czarnej tkaniny. Model GT S wyróżnia się bogatszym wyposażeniem, w tym wskaźnikami z prędkościomierzem wyskalowanym do 360 km/h i czerwonymi akcentami, kierownicą pokrytą czarną skórą nappa oraz mikrofibrą DINAMICA, tapicerką foteli ARTICO/ DINAMICA, a także podłokietnikiem z wytłoczonym logo AMG (nie dotyczy tapicerki ARTICO/DINAMICA).

Nowy Mercedes-AMG GT S jest standardowo wyposażony w sportowy układ wydechowy AMG z aktywnymi klapami (opcja dla wersji GT). Kierowca może dostosować charakter GT do swoich upodobań, korzystając z AMG DYNAMIC SELECT. Do wyboru jest do pięciu trybów jazdy: “C” (Controlled Efficiency), “S” (Sport), “S+” (Sport Plus), zupełnie nowy “I” (Individual) oraz zarezerwowany dla modelu GT S program “Race”, skonfigurowany do jazdy typowo torowej.

Mea5

Mercedes-AMG GT jest standardowo wyposażony w mechaniczną blokadę dyferencjału tylnej osi (tzw. szperę – mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu). Połączenie zawieszenia opartego na podwójnych wahaczach z przodu i z tyłu, korzystnego rozkładu mas oraz nisko położonego środka ciężkości zapewnia znakomity balans oraz zwinne, pozbawione wahań reakcje. Opcja dla GT jest sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z elektroniczną regulacją siły tłumienia.

Odmiana GT S jest na życzenie dostępna z pakietem AMG DYNAMIC PLUS, który dodatkowo potęguje sportowe walory nowego modelu. Pakiet ten obejmuje aktywne poduszki silnika i skrzyni biegów. Model jest zaopatrzony w komplet wewnętrznie wentylowanych, perforowanych tarcz o średnicy 360 mm, a odmiana GT S ma przednie o średnicy zwiększonej do 390 mm oraz polakierowane na czerwono zaciski. Na życzenie obie wersje są oferowane z ceramiczno-kompozytowym układem hamulcowym – lżejszym i bardziej wytrzymałym, a przy tym jeszcze skuteczniejszym. Wykorzystuje on ceramiczne tarcze o średnicy 402 mm z przodu i 360 mm z tyłu.

Model otrzymał szereg systemów aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa stosowanych już w najnowszej Klasie S. Jego wyposażenie obejmuje układy COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, ADAPTIVE BRAKE, ATTENTION ASSIST, system kontroli ciśnienia w ogumieniu, a także zestaw poduszek czołowych, kolanowych, bocznych poduszek chroniących miednicę i tułów oraz kurtyn okiennych dla kierownicy i pasażera. Lista opcji zawiera m.in.: Adaptive Highbeam Assist, PRE-SAFE system, PARKTRONIC, kamerę cofania, pakiet Lane Tracking (zaw. Lane Keeping Assist i Blind Spot Assist), Blind Spot Assist oraz Traffic Sign Assist (standardowy w autach z systemem multimedialnym COMAND Online).

Weltpremiere: Der neue Mercedes-AMG GT, Affalterbach 2014 World Premiere: The new Mercedes-AMG GT, Affalterbach 2014

DANE TECHNICZNE
Mercedes-AMG GT S – Mercedes-AMG GT

– pojemność skokowa: 3982 ccm – 3982 ccm;;
– moc maks.: 375 kW (510 KM) przy 6250 obr./min. (6000- 6500 obr./min.) – 340 kW (462 KM) przy 6000 obr./min.;
– maks. moment obr.: 650 Nm przy 1750- 4750 obr./min (1750- 5000 obr./min) – 600 Nm przy 1600- 5000 obr./min.;
– średnie zużycie paliwa (NEDC): 9,4 l/100 km – 9.3 l/100 km;
– emisja CO2: 219 g/km – 216 g/km;
– masa własna (EC): 1570 kg/ 1645 kg – 1540 kg/ 1615 kg;
– stosunek mocy do masy: 3,08/ 3,22 kg/KM – 3,33/ 3.49 kg/KM;
– przyspieszenie 0-100 km/h: 3,8 sek. – 4,0 sek.;
– prędkość maks.: 310 km/h – 304 km/h (ograniczona elektronicznie).

W przypadku AMG GT S moc i moment podane są w połączeniu z pakietem AMG DYNAMIC PLUS.

Nowy model miał już swoja premierę, ale samochód będzie można obejrzeć dokładnie właściwie dopiero podczas salonu samochodowego Mondial de l’Automobile – Paryż 2014.