PARYŻ 2014: NOWE AUDI TT ROADSTER I TTS ROADSTER

Audi TTS Roadster

Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu Audi zaprezentuje nowy model TT Roadster i TTS Roadster.

Prawdziwą gratką trzeciej generacji TT jest Audi virtual cockpit. Po raz pierwszy cyfrowa tablica rozdzielcza koncentruje wszystkie informacje w polu widzenia kierowcy. Za to rozwiązanie Audi TT zdobyło nagrodę Car Connectivity Award, a jego wnętrze zostało uznane za „innowacyjne wnętrze roku“ w konkursie Automotive Interiors Expo Awards.


Zobacz także:

PARYŻ 2014: PEUGEOT POKAŻE KONCEPCYJNY EXALT

PARYŻ 2014


Stworzony całkowicie od podstaw: system obsługi

Koncepcja systemu obsługi nowych Audi TT Roadster i Audi TTS Roadster skupia się na kierowcy. Nowa, wielofunkcyjna kierownica dostępna jest w dwóch wariantach. Zmodernizowany terminal MMI, dzięki zupełnie nowej logice obsługi, wyposażono jedynie w sześć stałych przycisków. Dodatkowo obsługę przyrządów podczas jazdy ułatwia sterowanie głosowe.

W kombinacji z nawigacją MMI Navigation plus, montuje się panel dotykowy MMI touch – regulator obrotowy, który na powierzchni ma pole wrażliwe na dotyk. Za jego pomocą, kierowca może poruszać się po listach, powiększać mapy i wprowadzać odpowiednie znaki. Struktura menu terminala MMI przypomina strukturę menu smartfona i zawiera również opcję swobodnego wyszukiwania tekstowego. Do wszystkich ważnych funkcji można dojść za pomocą kilku kliknięć. Przyciski boczne dają dostęp do inteligentnie połączonych ze sobą funkcji i opcji.

Kluczową innowacją, którą znajdziemy w nowej generacji TT, jest Audi virtual cockpit. Ta cyfrowa deska rozdzielcza zastąpiła instrumenty analogowe oraz monitor MMI. 12,3-calowy wyświetlacz może pracować w dwóch trybach. W trybie widoku klasycznego na pierwszym planie znajduje się prędkościomierz i obrotomierz, a w trybie „infotainment“ na pierwszy plan wysuwa się mapa nawigacji. W modelu TTS Roadster dostępny jest jeszcze trzeci, sportowy tryb, w którym główne miejsce zajmuje obrotomierz. Taka koncepcja nawiązuje do pokrewieństwa auta ze sportami motorowymi.

Audi TT Roadster

Na uwagę zasługuje uproszczone sterowanie głosem. Funkcja ta, zastosowana w nowym TT Roadster, rozumie także język potoczny, dlatego każde polecenie można obsłużyć za pomocą setek kombinacji komend. W menu telefonu wystarczy wywołać kontakt mówiąc po prostu „Chcę rozmawiać z Piotrem” lub „Połącz z Piotrem” i wykonać telefon. Ponadto sterowanie głosem naturalnym zintegrowano z nawigacją, radiem i multimediami, stąd prowadzący samochód może swobodnie, a jednocześnie z przewidywalną konsekwencją nimi sterować.

Radość z jazdy otwartym samochodem: koncepcja

Nowe Audi TT Roadsterma długość 4177 mm i jest o 21 mm krótsze niż poprzednik. Rozstaw osi wzrósł jednak o 37 mm do 2505 mm, co z kolei wpłynęło na skrócenie zwisów. Mając 1832 mm szerokości, nowe Audi TT Roadster jest o 10 mm węższe niż poprzedni model. Wysokość to 1355 mm (mniej o 3 mm). Przy zamkniętym dachu współczynnik oporu powietrza wynosi cw 0,30.

Podobnie jak w Audi R8, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe jest szeroka i płaska. Symbol Audi – cztery pierścienie – dokładnie tak samo jak w R8 osadzono na masce. W wersji bazowej modelu, wloty powietrza łączą się ze sobą i podzielone są dwiema pionowymi listwami.

Także w reflektorach umieszczono dwa pionowe elementy świetlne, emitujące światło do jazdy w dzień. Opcjonalnie, Audi dostarcza reflektory diodowe. Wkrótce po wprowadzeniu samochodu na rynek dostępne będą także reflektory diodowe Matrix LED, w których małe, oddzielnie regulowane diody świetlne emitują światła drogowe. W dostępnych wraz z opcją Matrix LED kierunkowskazach ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania – kolejnej innowacji marki Audi – sygnał świetlny przebiega zawsze od środka do zewnątrz, w kierunku skręcania.

Płaskie i napięte górne partie nowych modeli TT Roadster i TTS Roadster są wyraźnie, optycznie oddzielone od karoserii, a definiuje je zwarty kształt bocznych szyb. Z profilu wiele detali pojazdu nawiązuje do klasycznej stylistyki pierwszej generacji TT. Boki są muskularne, a kontur progów tworzy wyraźną krawędź, na której załamuje się światło. Szerokie wnęki kół wyglądają niczym niezależne figury geometryczne. Przednia wnęka przełamuje krawędź maski silnika, która to krawędź, w postaci linii Tornado, ciągnie się dalej ku tyłowi auta. Pod klasyczną, okrągłą pokrywą wlewu paliwa, umieszczoną po prawej stronie pojazdu, kierowca nie znajdzie już korka. Tankować można bezpośrednio – niczym w samochodach wyścigowych.

Poziome linie z tyłu podkreślają szerokość samochodu. Listwy świetlne w seryjnych, diodowych światłach tylnych powtarzają motyw reflektorów przednich i są cały czas włączone. Trzecie światło hamowania – płaskie pasmo biegnące u brzegu pokrywy bagażnika, optycznie łączy obie tylne jednostki świetlne. Końcówki rur układu wydechowego umieszczono w obrębie dyfuzora. Przy prędkości powyżej 120 km/h, z pokrywy bagażnika wysuwa się spojler, który poprawia docisk na tylnej osi.

Audi TTS Roadster

Lekki i cichy: dach

Podobnie jak wszystkie inne kabriolety marki Audi, nowe modele TT Roadster i TTS Roadster wyposażone są w składany elektrycznie, tkaninowy dach. Dach dostępny jest standardowo w kolorze czarnym, szarym Titan lub Jive i perfekcyjnie wpisuje się w linię stylistyczną pojazdu. Elementy jego konstrukcji zbudowano z magnezu, aluminium, stali i tworzyw sztucznych. Całość waży 39 kg – trzy kilogramy mniej niż poprzednio. Taka oszczędność wprost wpłynęła na wagę pojazdu i jego środek ciężkości.

Podczas otwierania, dach składa się na kształt litery „z” i tworzy płaski pakiet. Aluminiowa skrzynia w której się znajduje nie pomniejsza pojemności 280-litrowego bagażnika. Napęd z dwoma silnikami elektrycznymi otwiera lub zamyka dach w 10 sekund, także podczas jazdy z prędkością do ok. 50 km/h. Dzięki skomplikowanej technice napinania tkaniny, zamknięty dach jest dobrze naciągnięty także przy dużych prędkościach. Zapewnia to homogeniczny wygląd, a pomaga w tym poprzeczne ożebrowanie.

Dach akustyczny, zapewniający izolację termiczną oraz niski poziom hałasu związanego przede wszystkim z powietrzem opływającym pojazd podczas jazdy, to w przypadku Audi TT Roadster i Audi TTS Roadster element wyposażenia seryjnego. Zależnie od częstotliwości, poziom hałasu we wnętrzu, w stosunku do poprzedniego modelu, zdołano zredukować nawet o 6 dB. W dachu ukryto antenę do odbioru stacji radiowych. Elektrycznie wysuwana siatkowa osłona od wiatru i siedzenia sportowe S z funkcją ogrzewania strefy głowy dostępne są opcjonalnie.

Inteligentna konstrukcja kompozytowa: karoseria

Karoseria nowych Audi TT Roadster i Audi TTS Roadster to kolejny stopień ewolucji idei Audi Space Frame (ASF). Karoseria bazuje na koncepcji modułowej poprzecznej budowy płyty podłogowej (MQB). Bardzo twarde komponenty z formowanej na gorąco stali wzmacniają przednią część karoserii i podłogę przedziału pasażerskiego. Sam przedział pasażerski, wszystkie zewnętrzne powłoki i dodatkowe elementy karoserii wykonano z klasycznych półproduktów aluminiowych – węzłów, wytłaczanych profili i blach.

Ciężar Audi TT Roadster z silnikiem 2.0 TFSI i manualną skrzynią biegów wynosi 1320 kg. Inżynierowie Audi znacznie udoskonalili poziom bezpieczeństwa TT Roadster w przypadku kolizji, stosując koncepcję inteligentnej budowy kompozytowej.

W porównaniu z Coupé, karoseria Roadstera została w wielu ważnych obszarach zmodyfikowana. Wykonane z aluminium słupki A kryją w swym wnętrzu drugi słupek ze stali, a ten z kolei ma w środku masywną stalową rurę. Wewnętrzne, stalowe żebra podkreślają wytrzymałość aluminiowych progów. Stalowe elementy w kształcie litery „v” wzmacniają strefy pod silnikiem i pod bagażnikiem oraz łączą wsporniki osi.

Audi TT Roadster

Masywna, zbudowana z dwóch profili skrzynkowych ścianka, oddziela wnętrze od bagażnika Audi TT Roadster i TTS Roadster. Ścianka ta zastąpiła belkę podłogową stosowaną w modelu Coupé. W górnej jej części zamontowano klasyczny motyw stylistyczny TT – stalowe, elegancko zaokrąglone pałąki ochronne. Płyty montażowe zamykają otwory w tylnej ścianie, w której standardowo umieszczono tunel.

Mocne i wydajne silniki

Na początek, nowe Audi TT Roadster dostępne będzie z dwoma czterocylindrowymi, turbodoładowanymi silnikami do wyboru: jednym TDI i jednym TFSI. Mocniejsza jednostka TFSI podkreśli z kolei efektywność nowego TTS Roadster. Mające moc odpowiednio 135 kW (184 KM), 169 kW (230 KM) i 228 kW (310 KM), jednostki te są znacznie szybsze niż poprzednie silniki, a zużywają mniej paliwa.

Dzięki modułowej, poprzecznej budowie płyty podłogowej, wszystkie silniki mają taką samą pozycję montażową, pociągającą za sobą szereg korzyści pod względem ułożenia poszczególnych elementów. System Start-Stop to element wyposażenia seryjnego. W połączeniu z opcjonalnym systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (element wyposażenia seryjnego w Audi TTS Roadster), regulowane brzmienie silnika jest jeszcze głębsze.

Moc 135 kW (184 KM) i moment obrotowy 380 Nm: już silnik 2.0 TDI ultra jest naprawdę sportową jednostką. Ten dwulitrowy motor wysokoprężny, podobnie jak wszystkie jednostki napędowe w rodzinie TT, spełnia normę Euro 6. Zużywa średnio 4,3 litra benzyny na 100 km i emituje 114 g CO2 na kilometr – to nowy rekord w tym segmencie samochodów.

Silnik 2.0 TFSI w Audi TT Roadster ma moc 169 kW (230 KM) i moment obrotowy 370 Nm, a w Audi TTS Roadster aż 228 kW (310 KM) i 380 Nm. Ten topowy model charakteryzuje się świetnymi osiągami. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna, ograniczona elektronicznie, wynosi 250 km/h. Ruchome klapy w układzie wydechowym podkreślają sportowy dźwięk pracy silnika.

Standardowo, moc napędu kierowana jest z silnika 2.0 TFSI do manualnej, sześciobiegowej skrzyni biegów, a opcjonalnie – do sześciostopniowej automatycznej skrzyni S tronic. Ta dwusprzęgłowa przekładnia umożliwia zmianę biegów bez odczuwalnych opóźnień. Biegi można zmieniać również za pomocą montowanych opcjonalnie manetek przy kierownicy. Jeśli kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, a system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select pracuje w trybie „efficiency “, przekładnia S tronic przełącza się na wolny bieg.

Audi TTS Roadster

stały napęd na cztery koła quattro

Stały napęd na cztery koła quattro od podstaw przeprojektowano. Dostępny na życzenie w Audi TT Roadster z silnikiem 2.0 TFSI, w modelu TTS Roadster jest elementem wyposażenia seryjnego. Podczas normalnej jazdy, jego elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe, zależnie od sytuacji na drodze, właściwości nawierzchni i stylu prowadzenia pojazdu przez kierowcę, rozdziela momenty napędowe optymalnie między przednią i tylną osią.

Dzięki elektronicznemu zarządzaniu sprzęgłem, udało się połączyć radość z jazdy i bezpieczeństwo. Podczas jazdy sportowej, moc przekazywana jest głównie na oś tylną i dosłownie wciska nowe Audi TT Roadster i TTS Roadster w zakręt. Na nawierzchni o niskim współczynniku tarcia możliwy jest kontrolowany, bezpieczny drifting.

W trzeciej generacji TT po raz pierwszy zintegrowano stały napęd na cztery koła quattro z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Kierowca sam określa charakterystykę pracy silnika oraz wsparcia układu kierowniczego, wybierając czy systemy te mają pracować w trybie comfort, auto, dynamic, efficiency lub individual. Ponadto Audi drive select reguluje funkcjonowanie szeregu opcjonalnych układów technicznych, w tym adaptacyjnego elektromagnetycznego systemu kontroli zawieszenia Audi magnetic ride (element wyposażenia seryjnego modelu TTS Roadster) i sześciostopniowej przekładni automatycznej S tronic.

W tłokach amortyzatorów cyrkuluje syntetyczny olej węglowodorowy, zawierający cząsteczki magnetyczne mikroskopijnych rozmiarów. W każdym z przednich amortyzatorów zmieszczono jego po 154 ml, a w tylnych amortyzatorach – po 185 ml. Jeśli w cewce pojawi się napięcie, to powstaje pole magnetyczne, zmieniające położenie cząsteczek. Ustawiają się one poprzecznie do kierunku ruchu oleju, hamując jego przepływ przez kanały amortyzatorów.

Sterownik nieustannie analizuje zachowanie prowadzącego pojazd i stan jezdni. Zależnie od trybu pracy systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, nowe Audi TT Roadster i TTS Roadster dają się prowadzić komfortowo, neutralnie lub bardzo dynamicznie. W trybie dynamic uwidacznia się ich cały sportowy potencjał. Szczególnie podczas podczas szybkiego pokonywania zakrętów „spaja“ Roadstera z drogą, zapobiega zbyt dużemu wychylaniu oraz sprawia, że reakcja pojazdu na ruch kierownicą jest jeszcze bardziej spontaniczna. Podczas hamowania, Audi magnetic ride ogranicza tzw. nurkowanie.

Sportowe i stabilne podwozie

Przednie zawieszenie nowych Audi TT Roadster i TTS Roadster to konstrukcja McPhersona. Jej aluminiowe komponenty redukują ciężar masy nieresorowanej. Koła zębate progresywnego wspomagania układu kierowniczego są tak zestrojone, że wraz ze skrętem kierownicy przełożenie jest coraz bardziej bezpośrednie. Zawieszenie osi tylnej z czterama stalowymi wahaczami na koło, niezależnie od siebie pochłania siły wzdłużne i poprzeczne.

Audi TT Roadster

Zaawansowane podwozie, jego dynamiczna regulacja oraz progresywne wspomaganie układu kierowniczego, przyczyniają się do bardzo precyzyjnego, sportowego manewrowania pojazdem. W ramach pakietu S line, w modelu TTS oraz w przypadku gdy pojazd wyposażony jest w adaptacyjny, elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride, karoserię umieszczono o dziesięć milimetrów niżej. Audi TT Roadster 2.0 TFSI i Audi TT Roadster 2.0 TDI standardowo zjeżdżają z taśmy produkcyjnej na 17-calowych kołach o lekkiej konstrukcji, z których każde waży jedynie 8,7 kg. Opony mają wymiary 225/50. W modelu TTS Roadster, koła mają rozmiar 18 cali, a opony 245/40. Paleta felg dostępnych opcjonalnie sięga średnicy 20 cali. Nowo zaprojektowane opony charakteryzują się lepszymi właściwościami jezdnymi przy znacznie obniżonym tarciu.

Za dużymi kołami znajdują się hamulce, których działanie, dzięki dokładnemu, sprężystemu skokowi pedału, kierowca może precyzyjnie stopniować. Zależnie od wersji silnikowej, wentylowane od wewnątrz tarcze przednie mają średnicę od 312 do 338 mm. Przednia oś modelu TTS Roadster wyposażona została w nowo zaprojektowane, wyjątkowo lekkie szczęki hamulcowe wykonane z aluminium. Elektromechaniczny hamulec postojowy, niezależnie od wariantu silnikowego, działa na koła osi tylnej.

Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, który można częściowo lub całkowicie wyłączyć, to doskonałe uzupełnienie sportowych właściwości jezdnych pojazdu. Podczas pokonywania zakrętów uaktywnia się selektywne sterowanie rozkładem momentów napędowych. W razie potrzeby sprawia ono, że siły są przekazywane z przedniego koła toczącego się po wewnętrznej stronie zakrętu na przednie koło zewnętrze (napęd przedni), a w wariantach z napędem quattro także na koło tylne. Równocześnie różnica sił ciągu sprawia, że nowe Audi TT wchodzi w zakręt bardzo lekko, ułatwiając kierowcy wykonywanie manewru. Osoba prowadząca pojazd może więc bardziej precyzyjnie i neutralnie pokonywać zakręty, a pojazd znacznie zyskuje na dynamice i na stabilności. Tryb sportowy umożliwa niemalże wyczynową jazdę. Ułatwia prowadzenie i kontrolę nad pojazdem w drifcie.

Audi TTS Roadster

Komfortowe wyposażenie

Wyposażenie seryjne, m. in. reflektory ksenonowe Xenon plus, klimatyzacja i radio MMI, można uzupełnić o szereg sportowych, praktycznych i komfortowych elementów wyposażenia dodatkowego.

Opcjonalne systemy wsparcia kierowcy w TT Roadster i TTS Roadster są bardzo zaawansowane technicznie. Montowany seryjnie w TT z silnikiem 2.0 TFSI oraz w TTS asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist, dzięki pomiarom radarowym zwiększa bezpieczeństwo podczas zmiany pasa ruchu, a aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist delikatnie ingerując w ruchy kierownicy sprawia, że nasz roadster porusza się danym pasem ruchu. Asystent parkowania z funkcją rozpoznawania otoczenia samoczynnie kieruje samochód w luki parkingowe i pozwala równie łatwo z nich wyjechać. Elementem wyposażenia opcjonalnego jest funkcja rozpoznawania znaków drogowych, a wyposażenia seryjnego funkcja rekomendacji przerw podczas jazdy.

Na szczycie modułowego programu elementów infotainment znajduje się nawigacja MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. Nawigacja ta korzysta z procesora graficznego Tegra 30 produkowanego przez kooperanta Audi, firmę Nvidia. Oczywistym jest, że internet na pokładzie Audi TT wykorzystuje szybki standard transferu danych LTE (Long Term Evolution). Audi connect zapewnia ponadto możliwość korzystania w samochodzie z dobrze znanych, zindywidualizowanych usług online – Google Earth i Google Street View oraz dostęp do portali społecznościowych Twitter i Facebook. Nowością jest możliwość streamingu mediów dostępnych online. Aplikacja MMI connect App zapewnia dostęp do usług takich jak Aupeo! i Napster.

Za pomocą Audi phone box można podłączyć w pojeździe aparat komórkowy, a mikrofon umieszczony w pasach bezpieczeństwa zapewnia doskonałą jakość głosu nawet podczas telefonowania przy otwartym dachu. Opcjonalny system nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System ma moc 680 W i dwanaście głośników. Osłony głośników niskotonowych są wykonane z oksydowanego aluminium i mają specjalny kształt. Zdobi je logo tego duńskiego producenta wysokiej klasy sprzętu HiFi. Biały diodowy światłowód nadaje systemowi szczególnej elegancji. Zwłaszcza nocą.