PEUGEOT: NOWY 308 GT – HATCHBACK I SW Z TEMPERAMENTEM

PEUGEOT_GT_1

Peugeot 308 i 308 SW odniosły sukces handlowy, czego najlepszym dowodem było 146 tys. egzemplarzy tego modelu zamówionych do końca sierpnia tego roku.

Pozytywny wynik to w znacznej mierze zasługa ich stylistyki, jakości wykończenia, innowacyjnej deski rozdzielczej Peugeot i-Cockpit oraz wydajnych silników o niskim zużyciu paliwa. Gama 308 oferuje obecnie dwie nowe, dynamiczne wersje nadwozia: hatchback i SW.


Zobacz także:

MAZDA: PREMIERA NOWEGO WCIELENIA MX-5

PREMIERY

PARYŻ 2014


Za kierownicą nowych wersji – czy to GT 205 czy też GT 180 wyposażonych odpowiednio w silnik benzynowy 1,6 litra THP z systemem Stop&Start i sześciostopniową manualną skrzynią biegów oraz 2,0-litrowy diesel BlueHDi 180 EAT6 – kierowcy docenią osiągi, jak również doznania jazdy przy ograniczonym poziomie zużycia paliwa. Model 308 GT wzbudzi dużo emocji, podobnie jak jego poprzednicy oznaczeniu tymi dwoma literami.

Peugeot_GT_2

Sportowa stylistyka

308 GT przyciąga uwagę. Z przodu widoczne jest logo marki, przeniesione na grill. Oświetlenie zaś zapewniają w całości diody LED. Aby zapewnić optymalną widoczność model został wyposażony w reflektory składające się z 62 elementów LED. Wyróżnikiem są również ekskluzywne kierunkowskazy. Ich sekwencyjne działanie podkreśla zaawansowanie technologiczne pojazdu. Kierunkowskazy są umieszczone powyżej nowych wlotów powietrza, które doprowadzają powietrze do silnika.

Czarne lakierowane lusterka wsteczne wtapiają się w boczne szyby, dodatkowo przyciemniane w tylnej części auta. Wyraźnie poszerzony dzięki specjalnym progom samochód jest wyposażony w 18-calowe felgi z diamentowanym szlifem i oponami Michelin Pilot Sport 3. Dwukolorowe felgi Diamant są dostępne wyłącznie w GT i wyróżniają się rowkowanymi ramionami oraz frezowaną powierzchnią.

Z tyłu auto zaskakuje bryłą za sprawą lakierowanego na czarno dyfuzora i podwójnych rur wydechowych. Na grillu, tylnej klapie oraz przednich błotnikach pojawią się monogramy GT. Paleta kolorów nadwozia obejmuje nowy, zarezerwowany wyłącznie dla tego modelu kolor Magnetic Blue. Przypominający niebieski odcień używany tradycyjnie przez francuskie samochody sportowe, kolor podkreśla jednocześnie obniżone zawieszenie – o 7 mm z przodu i o 10 mm z tyłu.

Kabina pociąga ekskluzywną atmosferą. Widoczne są liczne nawiązania do wnętrza samochodów sportowych zarówno dach jak i górna część słupków drewnianych elementów wykończeniowych są utrzymane w kolorze grafitowym, a na tapicerce ze skóry ekologicznej łączonej z alkantarą (w standardzie) lub skóry Club Nappa (opcja) pojawiają się czerwone przeszycia. Można je również znaleźć na desce rozdzielczej, panelach drzwi, drążku zmiany biegów i na dywanikach. O sportowym charakterze świadczą aluminiowe pedały oraz listwy progowe ze stali nierdzewnej.

PEUGEOT_GT_3

Ergonomiczne rozwiązania Peugeot i-Cockpit zapewniają optymalna pozycja. Kierowca może dostosować wysokość i wysunięcie kompaktowej kierownicy, wyróżniającej się perforowanym skórzanym wykończeniem i logotypem GT. Znajdujący się w polu widzenia zespół instrumentów zwraca uwagę nowym tłem z wzorem szachownicy. Po przekręceniu zapłonu, pojawia się komunikat powitalny GT, a duży ekran dotykowy prezentuje nowy interfejs Redline utrzymany w tonacji czerwono-czarnej.

Silniki i osiągi

Aby zapewnić osiągi i maksymalną radość jazdy, model GT wykorzystuje specjalne nastawy zawieszenia oraz oferuje niezwykle wydajne silniki już obecnie spełniające rygorystyczne standardy Euro 6. Stosunek mocy do masy wynosi zaledwie 5,85 kg/km w wersji z silnikiem benzynowym.

A osiągi mówią same za siebie – uto w wersji z silnikiem benzynowym potrzebuje zaledwie 7,5 sekundy, żeby rozpędzić się od 0 do 100 km/h. Czterocylindrowy silnik 1.6 THP 205 jest wyposażony w sześciostopniową manualną skrzynię biegów, pozwalającą w pełni wykorzystać moment obrotowy 285 Nm, dostępny w zakresie 1750-4500 obr./min.

Motor jest wyposażony w:
– turbosprężarkę Twin-Scroll;
– bezpośredni wtrysk paliwa;
– zmienny skok zaworu ssącego w połączeniu z systemem zmiennych faz rozrządu dla zaworów dolotowych i wydechowych (technologie VTi i VVT);
– system Stop&Start.

PEUGEOT_GT_4

Czterocylindrowy, 2,0-litrowy silnik wysokoprężny BlueHDi 180 charakteryzuje się także wysokimi osiągami. Umożliwia uzyskanie mocy maksymalnej 180 KM przy 3 750 obr./min i maksymalnego momentu obrotowego 400 Nm przy 2000 obr./min. Przy stosunku mocy do masy zaledwie 7,3 kg/KM silnik ten potrzebuje jedynie 5,5 sekundy, aby przyśpieszyć od 80 do 120 km/h na piątym biegu.

Przy pojemności 1 997 cm3 zapewnia zużycie paliwa w wysokości 4,0 l/100 km, dzięki zastosowaniu:
– systemu wtrysku typu common rail trzeciej generacji, którego ciśnienie osiąga 2000 barów;
– nowej komory spalania umożliwiającej zoptymalizowanie paliwowo-powietrznej dostarczanej za pomocą głowicy wtryskiwacza o 7 otworach;
– stopnia sprężania podniesionego do 16,7:1, aby zwiększyć ogólną wydajność silnika;
– oleju silnikowego o bardzo niskiej lepkości, typu 0W15.

Masa pojazdu została zmniejszona o 7 kg. Wynik ten został osiągnięty poprzez ograniczenie grubości korpusu silnika. Silnik wysokoprężny współpracuje z automatyczną skrzynią biegów EAT6 zaprojektowaną i skonstruowaną wspólnie z Aisin AW. Wykorzystano w niej technologię Quickshift pozwalającą na szybką zmianę biegów, jak również automatyczną, a nie sekwencyjną, redukcję biegów do wymaganej prędkości. Jej sprawność jest niemalże taka sama jak w przypadku przekładni manualnej, a to dzięki ograniczeniu tarcia wewnętrznego i zastosowaniu przetworników momentu obrotowego, aby zapobiec poślizgowi w układzie przeniesienia napędu.

PEUGEOT_GT_6

Zawieszenie typu MacPherson z przodu i odkształcalna belka z tyłu pojazdu mają specyficzne nastawy odpowiadające silnikom i dynamicznemu charakterowi pojazdu. Sportowe nastawy zawieszenia zapewniają doskonałą kontrolę pojazdu przy zachowaniu wysokiego komfortu. W zależności od wersji przednie i tylne zawieszenie jest utwardzone od 10 do 20 proc., aby osiągnąć wrażliwość reakcji i brak opóźnienia. Elektryczne wspomaganie kierownicy ze zmienną siłą wspomagania umożliwia intuicyjne ustawienie opon Michelin Pilot Sport 3.

Wysokie osiągi wymagają sprawnego układu hamulcowego, łatwego w kontroli i wytrzymującego wysokie temperatury przy długotrwałym hamowaniu. Umożliwia to centralna jednostka Bosch 9CE rozdzielająca hamowanie pomiędzy cztery tarcze. Z przodu tarcze hamulcowe o średnicy 330 mm i szerokości 30 mm utrzymuje pływający zacisk z tłokami 60 mm. Z tyłu dyski mają średnicę 268 mm w modelu 308 GT i 290 mm w modelu 308 GT SW. Obydwa silniki mają w standardzie system ESP, który kierowca może wyłączyć.

Wrażenia z jazdy

Przyjemność jazdy zwiększa dodatkowo Pakiet Sport oferowany w standardzie w przypadku obydwu silników. Zestaw ten ucieszy entuzjastów sportowej jazdy:
– głośniejszy i bardziej sportowy dźwięk silnika;
– instrumenty podświetlane na czerwono;
– panel instrumentów wyświetla informacje o mocy, momencie obrotowym, ciśnieniu doładowania, przyśpieszeniu wzdłużnym i bocznym;
– sztywniejsze i zapewniające lepsze wyczucie wspomaganie kierownicy;
– szybciej reagujący pedału gazu;
– szybciej reagująca skrzynia biegów EAT6;
– umieszczone na kierownicy łopatki sterowania zmianą biegów.

PEUGEOT_GT_5

Kierowca może wyłączyć ustawienia Pakietu Sport wybierając bardziej komfortowy styl jazdy za pomocą przycisku w centralnej konsoli.

GT oferuje różnorodne systemy wspomagania jazdy. Pakiet Aktywny Tempomat, wyposażony m.in. w radar znajdujący się z przodu, obejmuje trzy systemy: tempomat, który automatycznie utrzymuje prędkość samochodu dostosowując ją do prędkości jadących z przodu pojazdów, układ ostrzegania przed ryzykiem kolizji – sygnał świetlny i dźwiękowy informujący kierowcę o konieczności hamowania w celu uniknięcia kolizji oraz system automatycznego hamowania awaryjnego (AFU) – automatyczne uruchomienie układu hamulcowego
.
Współpracujące z system kontroli martwego pola, wbudowane w boczne lusterka lampy LED ostrzegają kierowcę o pojeździe znajdującym się w martwym polu widzenia. System Park Assist stanowi aktywną pomoc w parkowaniu równoległym lub prostopadłym.

Aplikacje multimedialne Peugeot zapewniają nowe doświadczenie podczas jazdy. System 3G Plug&Play udostępnia w czasie rzeczywistym informacje przydatne kierowcy: dostępność miejsc parkingowych, ceny paliwa, informacje turystyczne z Przewodnika Michelin, informacje o pogodzie i sytuacji na drogach za pośrednictwem aplikacji Coyote. Ze względów bezpieczeństwa Peugeot 308 GT jest również wyposażony w alarm chroniący przed próbami podniesienia pojazdu.