PODRÓŻOWANIE Z PRZYCZEPĄ CZYLI CO TRZEBA WIEDZIEĆ (PORADY)

hak-1

Łatwość montażu oraz szerokie zastosowanie sprawiają, że haki holownicze zyskują na popularności. Zima jest jedną z pór roku, podczas których urządzenia te przydają się szczególnie.

Transport skutera śnieżnego czy innych ładunków (np. drewna na opał) to typowe zadanie, w jakim wykorzystuje się haki, gdy temperatura na dworze spadnie poniżej zera.


Zobacz relacje:

ROZMAITOŚCI


 

Okres na ferii i odpoczynku w górach już się zaczął, dlatego już teraz warto wiedzieć, jak przewozić skuter śnieżny bezpiecznie i zgodnie z literą prawa.

Transport skutera śnieżnego wymaga ze strony kierowcy szczególnej ostrożności, dlatego istotne jest przygotowanie. Podstawą jest posiadanie sprawnego haka holowniczego, który cały ten zestaw będzie musiał „uciągnąć”. Ważne jest określenie, jaki maksymalny ładunek może „udźwignąć” dany hak holowniczy, a informację o tym zazwyczaj podaje jego producent. Samo podróżowanie z przyczepą ma jednak ograniczenia prawne, które należy uwzględnić jeszcze przed podjęciem decyzji o wyruszeniu w trasę.

hak-2

– Z punktu widzenia polskiego prawa, podstawą transportowania czegokolwiek jest kwestia masy całkowitej zestawu samochód plus przyczepa, dlatego musimy upewnić się, że nasza kategoria prawa jazdy zezwala na podróż takim zestawem. Rozporządzenie mówi, że stosunek masy – dmc – samochodu do masy – dmc – przyczepy musi być jak 1,33:1. Powinniśmy także dostosować swój styl jazdy do sytuacji na drodze. Na autostradzie, w przypadku przyczepy lekkiej do 750 kg, możemy podróżować maksymalnie z prędkością 80 km/h. Za każdym razem powinniśmy brać jednak poprawkę na warunki pogodowe – skuter na przyczepie może być zestawem podatnym na boczne podmuchy wiatru. Kontrolowanie jego pozycji w lusterkach jest kluczowe z punktu widzenia bezpieczeństwa naszego i innych – radzi Mariusz Fornal, z działu technicznego firmy Steinhof.

Gdy upewnimy się już, że nasza kategoria prawa jazdy umożliwia podróżowanie z przyczepą o danej masie, należy zweryfikować stan techniczny haka holowniczego oraz najazdu, który posłuży za platformę transportową. Na co zwrócić uwagę, by przyczepa ze skuterem nie odpięła się podczas jazdy i by nie narażać się na mandaty? Podstawą jak zawsze jest stan techniczny naszego zespołu pojazdów.

– Hak holowniczy powinien być w pełni sprawny, kula nie może mieć żadnych odkształceń, a w gnieździe elektrycznym powinno być napięcie, potrzebne do zasilenia instalacji w przyczepie. Sprawdzając przyczepę powinniśmy skontrolować, czy oświetlenie jest sprawne, czy wszystkie śruby są dokręcone i jaka jest wartość ciśnienia w kołach. Hak holowniczy musi mieć odpowiednią homologację, a przyczepa ważne badanie techniczne, o czym przypominamy wszystkim klientom Steinhof – dodaje Mariusz Fornal.

Sam skuter śnieżny, jak każdy ładunek, musi być odpowiednio zabezpieczony. W tym celu najlepiej użyć wzmocnionych lin holowniczych, które ustabilizują jego pozycję i nie pozwolą na niekontrolowane przemieszczanie się. Ponadto, warto skontrolować połączenia śrubowe haka po przejechaniu każdego 1000 km i w razie potrzeby dokręcić je.

Zachowanie wszystkich powyższych zasad sprawi, że transport skutera śnieżnego czy jakiegokolwiek innego ładunku, będzie możliwie bezpieczny i przepisowy.