POKOLENIE Z: ZMIENIA SIĘ KRAJOBRAZ MOBILNOŚCI

mobilno-fr1

Charakterystyczne postawy i preferencje członków pokolenia Z, zarówno jako konsumentów, jak i przyszłych właścicieli lub użytkowników pojazdów, bez wątpienia doprowadzą do znaczącego przekształcenia sektora mobilności.

Preferencje w tej grupie wiekowej skłaniają się raczej ku dostępowi do zasobów niż posiadania ich na własność, co składnia producentów samochodów do zweryfikowania swoich długotrwałych strategii skoncentrowanych na własności.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Choć tradycyjne podejście okazało się skuteczne w przypadku wcześniejszych pokoleń, mało prawdopodobne jest, że będzie tak również z przypadku pokolenia Z, które ma odmienne potrzeby i motywacje.

Biorąc pod uwagę tę istotną zmianę optyki, jednym z kluczowych tematów dyskusji podczas wydarzenia Intelligent Mobility, które odbędzie się już w tym miesiącu, będzie “Pokolenie Z i Mobilność: Postawy i preferencje konsumentów względem mobilności i własności pojazdów”.

Pokolenie Z od dziecka ma styczność z nowoczesnymi technologiami, jest to grupa demograficzna osób urodzonych w latach 1994- 2010 i obecnie stanowi około 24 proc. światowej populacji – 1,8 mld ludzi. Ta grupa wiekowa będzie najbardziej zróżnicowanym etnicznie i tolerancyjnym pokoleniem, z jakim mieliśmy do czynienia. Jej członkowie mają dużą świadomość społeczną i ekologiczną oraz są zachowawczy finansowo.

Dla producentów pojazdów cechy te będą miały daleko sięgające konsekwencje. Marka nie będzie już najważniejszym czynnikiem dla pokolenia, które jest kształtowane przez nieprzerwaną łączność z siecią i szybki dostęp do informacji oraz chętnie korzysta z nieformalnych kanałów komunikacji.

Oznacza to także, że świadomi finansowo przedstawiciele pokolenia Z będą prawdopodobnie zainteresowani przede wszystkim ceną pojazdu i kwestiami bezpieczeństwa. Klienci należący do pokolenia Z będą z większą swobodą podchodzić do idei pojazdów autonomicznych i będą się bardziej skupiać na ich funkcji (odzwierciedlonej przez projekt wnętrza pojazdu) niż na formie (wygląd zewnętrzny).

– Przemysł motoryzacyjny zaczyna badać, czego pokolenie Z oczekuje od samochodów. Projektowanie specjalnie dla świadomego cyfrowo pokolenia oznacza odejście od standardowych założeń w projektowaniu samochodów. Ponieważ pokolenie Z będzie bardziej zainteresowane wnętrzem pojazdu niż jego wyglądem zewnętrznym, producenci będą kłaść większy nacisk na technologię i personalizację. Głębokie uczenie maszynowe i procesy predykcyjne pozwolą, aby wraz z każdą podróżą pojazd coraz lepiej znał sympatie i preferencje użytkownika – wyjaśnia Lynne Goulding, Principal Consultant w dziale Visionary Innovation Group w firmie Frost & Sullivan.

Posiadanie i prowadzenie pojazdu nie jest już najważniejszym tematem w krajobrazie mobilności. W Wielkiej Brytanii liczba młodych osób dorosłych (w wieku od 17 do 20 lat) posiadających prawo jazdy spadła aż o 40 proc. od lat 90-tych. Na te zmiany wpłynęło wiele czynników jak to, że młodzi ludzie później zakładają rodziny, koszt posiadania samochodu oraz pojawienie się alternatywnych sposobów transportu, zwłaszcza w miastach.

To właśnie w miastach preferencje pokolenia Z w zakresie mobilności będą kształtowane najszybciej.

– Wiele miast na świecie zachęca mieszkańców do korzystania z transportu wspólnego i publicznego zamiast prywatnych samochodów, przecierając szlaki dla sprawnego i multimodalnego systemu mobilności. W przyszłości członkowie pokolenia Z będą prawdopodobnie bardziej swobodnie podchodzić do wyboru modelu transportu, wybierając taki, który w najbardziej efektywny sposób zabierze ich na miejsce, w oparciu o preferencje takie jak czas, koszt i wpływ na środowisko – zauważa Goulding.

Frost & Sullivan dokona oceny tych i wielu innych aspektów nowych modeli biznesowych w zakresie mobilności oraz cyfrowej transformacji przemysłu motoryzacyjnego podczas swojego dziesiątego wydarzenia Intelligent Mobility, które odbędzie się w hotelu Jumeirah Carlton w Londynie 19 i 20 czerwca.